راز خروج واحدهای رزمی ارتش آمریکا از عراق

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرنگاران - گروه بین الملل: وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه (7 آوریل) از برگزاری یک ویدئو کنفرانس بین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، و فواد حسین همتای عراقی وی اطلاع داد.

راز خروج واحدهای رزمی ارتش آمریکا از عراق

آمریکا و عراق در یک بیانیه مشترک اعلام نمودند که طرفین اتفاق نظر دارند که نیروهای عراقی برای بر عهده دریافت مسئولیت بیشتر آماده اند.

این بیانیه می افزاید: طرفین تأیید کردند که مأموریت نیروهای آمریکا و ائتلاف در حال حاضر به یک مأموریت متمرکز بر آموزش و مشاوره تغییر نموده است و بدین ترتیب این اجازه را می دهد که نیروهای رزمی باقی مانده بنا بر یک زمان بندی که در مذاکرات فنی آینده مشخص خواهد شد، از عراق خارج شوند.

بیانیه مشترک پس از دور سوم گفتگوی راهبردی عراق با آمریکا

در انتها دور سوم گفتگوی راهبردی عراق با ایالات متحده آمریکا بیانیه مشترکی صادر شد که بر اساس آن همکاری همه جانبه در تمام مسائل بحث شده طرفین مورد تاکید نهاده شد.

در این نشست که شامگاه چهارشنبه برگزار گردید و نمایندگان دولت محلی اقلیم کردستان عراق نیز در آن حضور داشتند؛ موارد امنیتی و مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی و محیط زیست، مسائل سیاسی و روابط فرهنگی با طرف آمریکایی گفتگو شد.

در بیانیه مشترک صادر شده طرفین آمده است؛ دو کشور اهمیت اصول توافق نامه چارچوب استراتژیک را تأیید کردند و ایالات متحده احترام خود را برای حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و تصمیمات مربوطه صادر شده توسط مقامات قانونی و اجرایی کشور تأیید کرد.

دو کشور بر تقویت همکاری گسترده مالی تاکید نمودند و هیأت آمریکایی از سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در پروژه های توسعه دهنده منابع انرژی عراق به منظور تنوع بخشیدن اقتصاد این کشور اطلاع داد.

همچنین دولت آمریکا به عراق در تأمین بودجه برای نوسازی و تجهیز آزمایشگاه های بهداشت عمومی یاری خواهد نمود و تجهیزات پزشکی برای مبارزه با ویروس کرونا به عراق ارسال خواهد نمود.

بر پایه این گزارش؛ انرژی ارزان و تنوع بخشی به منابع انرژی عراق به وسیله ایجاد و تقویت رابطه با کشورهای همسایه مانند اردن و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و پیشبرد پروژه های اتصال شبکه برق و نیز اجرای پروژه های توسعه انرژی پاک، بهبود روش های فراوری برق با استفاده از انرژی خورشیدی و توسعه بهره وری فراوری انرژی و تصفیه گاز مرتبط با استخراج نفت از دیگر مسائل مطروحه بحث بود.

تمدید مدت ویزا هیأت های دیپلماتیک دو کشور تا دو سال از سوی طرفین مساله موافقت شده بعدی در این گفتگو بود که به منظور کاهش زمان فرایند اداری و سهولت سفر و ارتباط مستقیم بین دو دولت عراق و آمریکا انجام گرفت.

دو طرف درباره تروریسم و مبارزه با داعش توافق و اعلام نمودند: اکنون و با افزایش توانمندی نیروهای عراقی؛ نقش نیروهای آمریکایی به سطح آموزش و حضور مستشاری کاهش یابد تا امکان انتقال باقی مانده نیروهای نظامی به خارج از عراق را ممکن سازد و طرفین در این باره زمان بندی خروج نیروهای مزبور را پس از مذاکرات مشخص می نمایند.

دو کشور همچنین تأکید کردند که مالکیت پایگاه های محل استقرار نیروهای ائتلاف آمریکایی، متعلق به عراق بوده و نیروهای ائتلاف مزبور صرفاً برای یاری به نیروهای عراقی در آنچه که مبارزه با داعش عنوان شده در این پایگاه ها حضور دارند.

همچنین دولت عراق تعهد خود را برای محافظت از پرسنل و کاروان های ائتلاف بین المللی و نمایندگی های دیپلماتیک کشورش اعلام نمود.

همکاری در بخش آموزش و پرورش، تفاهم نامه هایی در زمینه میراث فرهنگی و بازگشت آثار باستانی که به آمریکا قاچاق شده اند بخش دیگر توافقات فیمابین بود.

در انتها دو کشور عراق و آمریکا بر اهمیت روابط استراتژیک و عزم طرفین برای تقویت روابط و دستیابی به امنیت، ثبات و رفاه در منطقه تأکید کردند.

برچیده شدن پایگاه های نظامی آمریکایی در عراق

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق به گفتگوهای راهبردی میان عراق و آمریکا واکنش نشان داد و از برچیده شدن پایگاه های نظامی آمریکا در عراق اطلاع داد.

وی تاکید نمود: در جریان گفتگو با طرف آمریکایی توافق شد که هیچ پایگاهی نظامی آمریکایی در داخل عراق باقی نماند. سومین دور از مذاکرات پیروز بود. طرف آمریکایی متعهد شد که شماری مهم و قابل توجه از نیروهایش را از عراق خارج کند و دولت عراق در مقابل، از تعهد خود برای محافظت ازکادرها و هیأت های دیپلماتیک سخن گفت. ما در گفتگو با طرف آمریکایی درباره پیشرفت هایی که نیروهای عراقی در مبارزه با تروریسم به دست آورده اند، گفتگو کردیم.

الاعرجی تاکید نمود: ما توافق کردیم که نیروهای امنیتی ما مأموریت مبارزه با تروریسم را برعهده بگیرند. طرفین بر عدم پایگاه های نظامی خارجی در عراق توافق کردند. عراق بر پایبندی به حمایت از افراد و دیپلمات ها تاکید نمود و اینکه عراق بر عدم حضور پایگاه نظامی خارجی در داخل اراضی خود اصرار دارد.

تشکیل کارگروه فنی برای اجرای نتایج گفتگوی راهبردی عراق و آمریکا

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق با انتشار یک توییت نوشت که مصطفی الکاظمی، فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست وزیر عراق دستور تشکیل کارگروهی را صادر کرد تا نتایج توافقات فیمابین با آمریکا در گفتگوی راهبردی که سومین دور آن برگزار گردید را آنالیز و آنها را اجرا نمایند که این کارگروه به ریاست رئیس ستاد ارتش فعالیت خواهد نمود.

رسول در ادامه نوشت: به منظور تصویب سازوکارها و زمان بندی مربوط به اجرای نتایج گفتگوی میان آمریکا و عراق در زمینه های امنیتی و نظامی، با طرف آمریکایی مذاکرات فنی انجام خواهد گرفت.

واکنش الکاظمی به نتایج گفتگوی راهبردی عراق و آمریکا

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق با انتشار توییتی، نتایج دور سوم از گفتگوی استراتژیک با آمریکا را دروازه ای برای بازگشت به شرایط عادی در عراق و آنچه عراق مستحق آن است، دانست و نوشت: شایسته است که این دستاورد را به ملت دوستدار صلح عراق تبریک بگوییم. گفتگو راه چاره صحیح برای حل بحران ها است و ملت ما حق دارد که در صلح و امنیت وکامیابی زندگی کند، نه درگیری و جنگ و ماجراجویی.

همزمان احمد الصحاف سخنگوی وزارت خارجه عراق اعلام نمود که پس از سومین دور از مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن، نقش نیروهای آمریکایی فقط مشورتی و آموزشی است. بغداد و واشنگتن درباره عدم حضور نیروهای رزمی در عراق توافق کردند و این نیروها طبق جدول زمانی از عراق خارج می شوند و نیروهای به جامانده آمریکایی فقط در داخل پایگاه های نظامی عراقی می مانند.

آنچه درباره سومین دور از مذاکرات راهبردی آمریکا و عراق می توان گفت این است که آمریکا کوشش زیادی انجام داد تا خروج نیروهایش از عراق را به تعویق بیاندازد و مصوبه مجلس عراق مبنی بر خروج این نیروها را نادیده بگیرد اما کوشش آمریکا و گروههای وابسته به آن در عراق راه به جایی نبرد و مجبور به اتخاذ تصمیم درباره خروج نیروهای رزمی خود از عراق گرفت.

نکته قابل توجه اما این است که هنوز جدول زمانی برای خروج تهیه نشده است و نیز نیروهای آمریکایی به طور کامل خارج نمی شوند و بخشی از آنها به بهانه آموزش نیروهای عراقی، در قالب مستشار می مانند.

آنگونه که مقامات عراقی اعلام نموده اند، نیروهای رزمی آمریکا در عراق نمی مانند، پایگاه های نظامی امریکایی وجود نخواهد داشت و مستشاران در پایگاه هایی که صرفاً عراقی هستند می مانند.

در واقع تصمیم آمریکا برای خروج نیروهای رزمی اش از عراق به خواست و اراده آمریکا نبوده است بلکه این عملکرد گروههای مقاومت عراق بوده است که واشنگتن را در مخمصه قرار داد و آنها را مجبور به تن دادن به خروج این نیروهای رزمی نموده است.

در واقع آمریکا در قبال حملات متوالی مقاومت عراق، آمریکا یا باید تصمیم به خروج نیروهایش می گرفت یا تن به جنگ فرسایشی می داد. این تصمیم آمریکا در خروج نیروهایش در راستای جلوگیری از ورود به جنگ فرسایشی است.

از سویی آمریکا می خواهد که نیروهای به جامانده خود در عراق را به بهانه آموزش و مقابله با تروریسم به طوری که از تیررس مقاومت عراق دور باشند، نگه دارد.

اما درباره حضور نیروهای آمریکایی به بهانه مبارزه با تروریسم هم باید گفت که نیروهای عراقی به توان لازم برای حمایت از عراق رسیده اند و نیازی به این نیروها ندارند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 11141

به "راز خروج واحدهای رزمی ارتش آمریکا از عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز خروج واحدهای رزمی ارتش آمریکا از عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید