ره پیک: حکمرانی خوب در دین مبین اسلام و در آموزه های شیعی وجود دارد
به گزارش مجله وبلاگ فروش، قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: موضوع حکمرانی خوب در سه، چهار دهه اخیر مطرح شده، اما این موضوع، تئوری جدیدی نیست بلکه در دین مبین اسلام و به ویژه در آموزه های شیعی وجود دارد.

از پروفایل ما bestcanadatours دیدن نمایید.
به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، ره پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان عصر دیروز (دوشنبه، 24 شهریور 99) در نشست علمی با موضوع الزامات تعالی حکمرانی اسلامی از منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی که در دانشگاه علم و صنعت برگزار گردید، ضمن تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام با بیان اینکه در سه، چهار دهه اخیر موضوع حکمرانی خوب مطرح شده است، گفت: البته موضوع حکمرانی خوب، تئوری کاملاً جدیدی نیست بلکه قدیمی و مورد ابتلا بوده است و در آراء حکمای یونان در این خصوص مطالبی وجود دارد.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان اعلام نمود: در دین مبین اسلام و به ویژه در آموزه های شیعی و به طور خاص از آموزه هایی که از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به جا مانده، نشانه هایی از حکمرانی مطلوب وجود دارد؛ چنانچه در مرقومه امیر مؤمنان به مالک اشتر شاهد این موضوع هستیم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه در بیان اصل حکمرانی خوب، نظرات متفاوت وجود دارد، گفت: با مطالعه و مقایسه عناوین اصول حکمرانی خوب، موضوعات کاملاً شناخته شده ای وجود دارد که از جمله اصل حاکمیت قانون است؛ یعنی همه در برابر قانون مساوی هستند و قانون برای همه یکسان اجرا می گردد.
وی اضافه کرد: حاکمیت قانون، هم در دین مبین اسلام و هم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؛ چنانچه در قانون اساسی آمده است که رهبر انقلاب نیز در برابر قانون مثل همه مردم است.
دکتر ره پیک در ادامه به بعضی دیگر از عناوین حکمرانی خوب از جمله دادرسی عادلانه، مشارکت مردم، فقرزدایی و... اشاره نمود و گفت: مسأله ای که باید توجه داشت این است که حکمرانی نهاد و یا پدیده ای است که طول عرض زیادی دارد، اما بخشی یا گوشه ای از آن به اجرا درمی آید.
وی اضافه کرد: موضوع حکمرانی خوب، معمولاً در حوزه نظریه پردازی در سطح بنیادین باقی می ماند؛ درحالی که احتیاج است پس از نظریه پردازی، موضوع و عناوین حکمرانی خوب به مرحله اجرا درآید؛ در اینجا بعد از نظریه پردازی، یک مرتبه پایین تر، سطح راهبردی نظری است.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه سطح راهبردی، لایه میانی و نقطه عطفی برای اجرای موضوعاتی است که در مورد آن نظریه پردازی شده، اضافه کرد: در چارچوب راهبردی، عدالت و کارآمدی در توزیع منابع مطرح است که مثلاً منابع در سطح جامعه به چه شکل توزیع گردد که عدالت و کارآمدی داشته باشد؟
دکتر ره پیک با بیان اینکه در حکمرانی اگر دولت قوی باشد و جامعه نیز قوی باشد، شرایط مطلوبی را شاهد خواهیم بود، ادامه داد:، اما اگر حکمرانی ضعیف و جامعه قوی باشد، شرایطِ حکمرانی خوبی را شاهد نخواهیم بود، چرا که حکمران ضعیف، قادر نیست مسائل را حل نماید؛ بنابراین با لاینحل باقی ماندن و با انباشت مسائل، به مرور معضلات و مسائل بسیاری بوجود می آید.
این استاد دانشگاه در ادامه به شرایط حکمران خوب اشاره نمود و گفت: اولین شرطی که دولت قوی باید داشته باشد توان انسجام بخشی است؛ یعنی پراکندگی های سیاسی، مالی و فرهنگی را انسجام بخشد؛ دومین شرط نیز استفاده از قدرت مشروع است؛ یعنی اگر راننده ای از قوانین هدایت و رانندگی تخطی کرد، مثلاً از چراغ قرمز عبور کرد، بتوان او را جریمه کرد.
وی اضافه کرد: سومین شرط دولت قوی توان بازتولید ارزش های بنیادین است؛ به عنوان مثال ارزش هایی مانند اسلامیت و جمهوریت در اصل 177 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران غیر قابل بازنگری اعلام شده است؛ چهارمین خصیصه دولت قوی توان حل مسائل و جلوگیری از انباشت مسائل است.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان اعلام نمود: یکی از کارویژه های دولت، حل مسائل مختلف از جمله مسائل بهداشتی، مسکن، راه و... است و اگر دولت توان حل مسائل را نداشته باشد حکمرانی خوب اتفاق نیافتاده و اصول حکمرانی نیز رعایت نمی گردد.
دکتر ره پیک اضافه کرد: اگر مسائلی که معمولاً در جوامع رخ می دهد حل و درمان نگردد، پیچیدگی های مختلفی بوجود آمده و با انباشت مسائل، عدالت و کارآمدی محقق نخواهد شد.
این استاد دانشگاه، پنجمین شرط دولت قوی را توان تصمیم گیری استراتژیک عنوان نمود و اضافه کرد: دولت قوی توان تصمیم گیری راهبردی و استراتژیک دارد و دولت ضعیف در حالت بی تصمیمی و فقد تصمیم قرار گرفته است.
در خاتمه این نشست علمی، دکتر ره پیک به سئوالات مطرح شده از سوی حاضرین درخصوص حکمرانی خوب پاسخ داد.
منبع: خبرگزاری دانشجو