رویکرد منطقه ای، مبنای توسعه روابط مالی ایران و اسلواکی باشد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، لادیسلاو بالک، سفیر اسلواکی در تهران با غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، محمدرضا کرباسی معاون امور بین الملل اتاق ایران و جبار کیانی پور رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و اسلواکی باهدف آنالیز راهکارهای توسعه روابط مالی ایران و اسلواکی ملاقات و گفت وگو کرد.

رویکرد منطقه ای، مبنای توسعه روابط مالی ایران و اسلواکی باشد

رئیس اتاق ایران در این نشست، با تأکید بر این نکته که تحکیم روابط اقتصاد می تواند منجر به توسعه پایدار روابط سیاسی گردد، گفت: از زمان استقلال اسلواکی، ایران ازجمله کشورهایی بوده که با رسمیتی شناختن این استقلال، در جهت توسعه روابط با این اسلواکی پیش قدم بوده است و خوشبختانه ملاقات مقامات دو کشور در طول چند سال گذشته، نشان از علاقه مندی و عزم دو طرف برای توسعه روابط دارد.

بااین حال او معتقد است: علی رغم ظرفیت های مالی که میان دو کشور ایران و اسلواکی برای توسعه روابط وجود دارد اما حجم تجارت و توسعه روابط در حد انتظار نیست و همگام با مناسبات سیاسی، شاهد رشد تجارت نیستیم.

او ادامه داد: از موارد بسیار مستعدی که می تواند در روابط مالی ایران و اسلواکی اثرگذار، باشد صنعت خودرو در هر دو کشور است که می تواند مبنای خوبی برای توسعه همکاری قرار گیرد. علاوه بر این، ایران با تکیه بر موقعیت جغرافیایی ویژه ای که دارد در برنامه های توسعه خود، توسعه حمل و نقل ریلی و راه آهن را در اولویت قرار داده که ایران و اسلواکی می توانند در این زمینه ها همکاری های قابل توجهی داشته باشند.

رئیس اتاق ایران همچنین با اشاره به تشدید خشکسالی در ایران و احتیاج به منابع آبی در کشور تاکید نمود: با توجه به اقدامات و برنامه ریزی های کشور اسلواکی در زمینه مدیریت آب، به نظر می رسد دو کشور در این حوزه هم می توانند همکاریهای موثری با یکدیگر داشته باشند.

شافعی موقعیت استراتژیک دو کشور در منطقه را مورد توجه قرار داد و تاکید نمود باید همکاری های چندجانبه با کشورهای منطقه در آینده در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران با بیان این نکته که کشور اسلواکی سیاست های تشویقی مناسبی برای سرمایه گذاران در نظر گرفته است و از طرفی با توجه به نیروی کار ماهر در این کشور، بر این باور است که صنایع کوچک و متوسط از دیگر حوزه های حائز اهمیت برای همکاری های مشترک است.

شافعی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک بازرگانی ایران و اسلواکی در اتاق ایران ابراز امیدواری کرد که این کمیته منجر به توسعه روابط دو کشور گردد.

شافعی اعلام نمود: علی رغم تحریم ها اما فعالان مالی و تجار اگر به یکدیگر متصل شوند راهی برای توسعه روابط پیدا خواهند کرد.

او در همین زمینه تهاتر کالا را یکی از این راهکارها مطرح کرد که توسعه روابط ایران و اسلواکی را رقم خواهد زد.

رئیس اتاق ایران تاکید نمود: همانطور که اسلواکی دروازه ورود ایران به اروپاست، این کشور به وسیله ایران می تواند به بازار 400 میلیونی کشورهای همجوار دست یابد؛ بنابراین با یک نگاه منطقه ای می توان توسعه روابط مالی را در دستور کار قرار داد.

او در خاتمه اضافه کرد: اتاق ایران با علاقه مندی آماده است در جهت توسعه روابط دو کشور گام بردارد و انتظار هم می رود روابط سازنده ای برای توسعه روابط شکل گیرد.

بعد از آن، جبار کیانی پور رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و اسلواکی مهم ترین مسائل فعالان مالی در اسلواکی را تشریح کرد.

عدم صدور ویزا و عدم تمدید کارت اقامت فعالان مالی در اسلواکی، بلوکه شدن حساب های فعالان مالی در بانک های اسلواکی، از مهم ترین مسائلی بود که او به آن ها اشاره نمود و سپس به تشریح مهم ترین اقدامات کمیته مشترک بازرگانی ایران و اسلواکی از زمان تأسیس پرداخت.

دیپلماسی تجاری در اولویت کشورها برای توسعه روابط قرار گیرد

لادیسلاو بالک، سفیر اسلواکی در تهران با تأکید بااینکه شرایط سیاسی دنیا تغییر خواهد نمود، اضافه کرد: با تحقق این امر انتظار می رود که دیپلماسی تجاری در اولویت کشورها ازجمله ایران و اسلواکی قرار گیرد.

به بارو او، اسلواکی دروازه ای برای ورود ایران به اروپاست و باید شکافی که بین روابط مالی و سیاسی دو کشور وجود دارد هرچه سریع تر پر گردد.

او از آمادگی مقامات اسلواکی برای توسعه روابط دو کشور اطلاع داد و گفت: در سال 2018 بهترین حجم تجارت ایران و اسلواکی رقم خورد. هرچند در سال های بعد به دلیل تحریم ها، تجارت بین دو کشور در حد انتظار محقق نشد اما امیدواریم با عزم و علاقه مندی که بین مقامات ایرانی و اسلواکی برای توسعه روابط وجود دارد، روابط تجاری ایران و اسلواکی نیز بهبود یابد.

سفیر اسلواکی در ایران تحریم های آمریکا علیه ایران را یکی از مهم ترین دلایل افت روابط مالی در چند سال گذشته دانست و خاطرنشان کرد: اسلواکی از اولین کشورهایی است که به محض اینکه تحریم ها برداشته گردد رابطه خود را با ایران توسعه خواهد داد.

او همچنین با اشاره به محدودیت های ناشی از کرونا و افت قیمت ها در بعضی از صنایع ازجمله گردشگری، شیوع این بیماری را به منزله یک فرصت برای سرمایه گذاری در صنایع مذکور قلمداد کرد.

برگزاری نشست کمیته مشترک بازرگانی و ضرورت راه اندازی پرواز مستقیم بین ایران و اسلواکی از دیگر موضوعاتی بود که او مطرح و به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای توسعه روابط مالی مطرح کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 10370

به "رویکرد منطقه ای، مبنای توسعه روابط مالی ایران و اسلواکی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکرد منطقه ای، مبنای توسعه روابط مالی ایران و اسلواکی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید