شناسایی زباله های فضایی در روز با فناوری لیزری

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران به نقل از زد دی نت، در این روش از ترکیبی از تلسکوپ های خاص، فیلترهای نور خورشید و غیره برای ردگیری زباله های فضایی استفاده می شود. این مجموعه ابزار تشخیص دادن قطعات آلومینیومی زباله های فضایی را تسهیل کرده و در نهایت موجب ردیابی دقیق آنها می شود.

شناسایی زباله های فضایی در روز با فناوری لیزری

بر اساس برآوردهای آژانس فضایی اروپا، حدود 2000 ماهواره فعال و 3000 ماهواره غیرفعال و مبدل شده به زباله در حال گردش به دور زمین هستند و تعداد قطعات آلومینیومی سرگردان در فضا با قطر بیش از یک سانتیمتر از یک میلیون واحد فراتر می رود.

برخورد این قطعات با زمین یا با ماهواره های فعال در فضا می تواند مشکل آفرین شود و لذا محققان در تلاش هستند به هر نحو ممکن آنها را شناسایی کنند تا در صورت احتمال خطرآفرینی این زباله های فضایی برای نابودی آنها برنامه ریزی شود.

انتظار می رود این فناوری جدید به تهیه نقشه زباله های فضایی منجر شود و به پاکسازی تدریجی آنها کمک کند. پیش از این از ماهواره های پرتابگر اشعه لیزر موسوم به اس ال آر برای این کار استفاده می شد. اما هزینه بالا، فناوری پیچیده و نیاز به تجهیزات خاص موجب شده تا این کار مقرون به صرفه نباشد.

فناوری جدید که مبتنی بر تجهیز تلسکوپ های زمینی به تجهیزات پرتابگر لیزر است، کم هزینه تر و ساده تر بوده و در تمامی ساعات شبانه روز قابل استفاده است. تحلیل داده های جمع آوری شده بدین کل با استفاده از نرم افزاری خاص و به سرعت صورت می گیرد و استفاده آزمایشی از آن در رصدخانه ای در جزیره تنریف اسپانیا نیز موفقیت آمیز بوده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 6429

به "شناسایی زباله های فضایی در روز با فناوری لیزری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی زباله های فضایی در روز با فناوری لیزری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید