طلبکارها تا آخر سال به سراغ فعالان گردشگری نیایند

به گزارش مجله وبلاگ فروش، ایسنا/ براساس سخنان معاون گردشگری، طلبکارها تا آخر سال به سراغ فعالان گردشگری نیایند.

طلبکارها تا آخر سال به سراغ فعالان گردشگری نیایند

برای سفر با هزینه سفر به پوکت سال 1400 همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

داستان چیست؟

بسته حمایت های جدید دولت از بخش گردشگری آسیب دیده از کرونا، هفته گذشته پس از ماه ها چانه زنی، انتها مصوبه هیات دولت را گرفت. بر این اساس به فعالان بخش گردشگری مهلت داده شده مالیات اعم از عملکرد و ارزش افزوده، سهم حق بیمه کارفرمایی، وام و تسهیلات بانکی که در گذشته دریافت شده و قبوض مصرفی حامل های انرژی را تا انتها سال نپردازند. همچنین تسهیلات بانکی بر مبنای حمایت از کسب و کارها با محویت بنگاه ها پرداخت گردد. مبلغ این تسهیلات هنوز اعلام نشده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت تصویب این بسته حمایتی را به دنبال آسیب گسترده بخش خدمات به ویژه گردشگری از ویروس کرونا دانسته است. با این وجود برخی از فعالان گردشگری نسبت به کارآمدی این حمایت ها که محتوای آن به نوعی مشابه بسته حمایتی قبلی است، تردیدهایی را بیان نموده اند. برخی دست اندرکاران گردشگری می گویند: بسیاری از سازمان ها و وزارتخانه ها از جمله تامین اجتماعی، وزارت نیرو و بانک ها در اجرای مصوبات بسته حمایتی قبلی نه تنها همکاری نداشتند که بخش گردشگری را در دوره امهال هزینه ها، بدهکار شمرده و حتی با تهدید قطع آب، برق و گاز روبه رو نموده و مشمول جریمه های مالیات و بیمه نموده اند.

تسهیلات بانکی با ارزش 12 تا 16 میلیون تومان و نرخ سود 12 درصد که در جریان بسته حمایتی قبلی شامل حال بخش گردشگری می شد نیز با انتقادهای بسیاری همراه بود. برخی از فعالان گردشگری از جمله راهنمایان تور واجد دریافت این وام شناخته نشدند. برخی از بنگاه های گردشگری نیز معتقدند این وام بیشتر از آنکه از صنعت گردشگری و مشاغل این بخش محافظت کند، آن را بدهکارتر خواهد نمود. از طرفی با توقف سفرهای گروهی و تورها، بازپرداخت این وام با توجه به دوره تنفس کوتاه مدتی که دارد، امکان پذیر نخواهد بود.

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اما گفت در بسته حمایتی جدید، بازپرداخت وام هایی که واحدهای گردشگری در گذشته دریافت نموده بودند به اشتغال و درآمدزایی منوط بود، که براساس حق بیمه تقسیط ها صورت می گرفت. اکنون که بدلیل شیوع کرونا این امکان وجود ندارد، بازپرداخت ها نیز امهال شده اند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز گفته است: دولت با پرداخت تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده حوزه گردشگری با موضوع بنگاه موافقت نموده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره تفاوت تسهیلات جدید با وام قبلی شرح داد: تسهیلات قبلی اشتغال محور بود که با توجه با شرایط پیش آمده به واسطه کرونا شرایط دریافت آن برای بسیاری از فعالان گردشگری امکان پذیر نبود. آنچه ما روی آن تأکید داشتیم و نهایتا مصوب شد، بنگاه محور بودن تسهیلات جدید است.

مونسان درباره تسهیلات حمایتی جدید در گردشگری گفته است: از محل منابع مصوب ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا برای کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا، تسهیلاتی در نظر گرفته شد. تآسیسات گردشگری شامل هتل های یک تا پنج ستاره، هتل آپارتمان ها، واحدهای پذیرایی، متل ها، مهمان پذیرها، اقامتگاه های سنتی و بوم گردی ها، دفترهای خدمات مسافرتی و گردشگری، راهنمایان گردشگری، مؤسسات آموزشی و پژوهشی گردشگری، ارزیابان عامل تطبیق و شرکت های ارزیابی تأسیسات گردشگری، شرکت ها و مؤسسات حمل ونقل گردشگری شش رسته ای هستند که با ثبت نام در سامانه کارا می توانند تسهیلات 12درصدی را دریافت نمایند.

او یادآوری نموده است: مرجع تأیید و آنالیز متقاضیان در پرداخت تسهیلات جدید، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواهد بود و پس از تأیید این وزارتخانه، سامانه به طور اتوماتیک بر اساس فرآیند و ضوابط تعریف شده در دستورالعمل ابلاغ شده، مبلغ تسهیلات بانکی را که مشمول متقاضی می گردد معین می نماید. میزان تسهیلات بر اساس درجه، امکانات، مساحت و میزان خسارت ورادشده به واحد معین خواهد شد.

ولی تیموری، معاون گردشگری نیز در شرحاتی که در حساب کاربری شخصی در اینستاگرام منتشر نموده، خبر داده است: بازپرداخت این تسهیلات تا شروع اردیبهشت سال 1400 تنفس دارد. افرادی که در قالب بسته حمایتی قبلی، تسهیلاتی را گرفته بودند در صورت تقاضا می توانند مابه التفاوت مبلغ قبلی را دوباره دریافت نمایند.

این مصوبه هنوز ابلاغ نشده اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به اجرای آن بسیار امیدوار است. معاون گردشگری اعلام کرد: آنچه می خواستیم اتفاق نیافتاد، ولی در حد بضاعت تلاشمان را کردیم و بالاخره بعد از چندماه پیگیری و رایزنی این بسته حمایتی به حوزه گردشگری اختصاص یافت.

منبع: همگردی
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8058

به "طلبکارها تا آخر سال به سراغ فعالان گردشگری نیایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلبکارها تا آخر سال به سراغ فعالان گردشگری نیایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید