علائم، دلایل و درمان کهیر

به گزارش مجله وبلاگ فروش، برای اغلب افراد پیش آمده که در بعضی قسمت های پوستشان، تورم و قرمزی دیده و احساس خارش آنها را اذیت کند، بدون اینکه علت آن را بدانند. در این شرایط، ممکن است که از ماست یا سایر موادی که باعث خنکی پوست می گردد استفاده نمایند تا بلکه این احساس خارش، تسکین پیدا کند. علت این قرمزی و احساس خارش کلافه نماینده، به احتمال زیاد کهیر خواهد بود که ممکن است افراد زیادی آن را تجربه نمایند. در این مقاله از خبرنگاران درباره کهیر زدن بدن بیشتر با شما صحبت خواهیم کرد.

علائم، دلایل و درمان کهیر

کهیر چیست؟

با توجه به اطلاعات پزشکی و آنچه به واسطه تحقیقات علمی به دست آمده، کهیر در واقع نوعی حساسیت پوستی است که عوامل مختلفی می توانند دلیل بروز آن باشند. اغلب افرادی که دچار این عارضه می شوند، روی پوست خود نقاط قرمز رنگ و بعضاً متورمی را می بینند که خارش زیادی به همراه دارند. البته این احساس خارش، می تواند زیاد یا خفیف باشد.

خوب است بدانید که این عارضه، یک بیماری شایع در مردم دنیا است. آمار و تحقیقات نشان می دهند که 20 درصد از مردم کل دنیا، حداقل یکبار در زندگی، با این دانه های آزاردهنده دست به یقه شده اند. ممکن است خود شما هم که در حال خواندن این مقاله هستید، با این عارضه روبرو شده و دنبال دانستن دلایل و راه های درمان آن باشید.

تقسیمات این عارضه

حالا که کمی با این بیماری آشنا شدید، خوب است که بدانید این مشکل، انواعی هم دارد. به طور کلی، این عارضه پوستی را به دو دسته تقسیم می نمایند:

  • کهیر حاد: این نوع کهیر، به صورت کوتاه مدت، روی پوست ظاهر می گردد.
  • کهیر مزمن: این نوع کهیر، به صورت بلندمدت، روی پوست ظاهر می گردد.

در رابطه با کهیر مزمن، باید به این موضوع اشاره نمود که به صورت طولانی، تقریباً به مدت شش هفته، روی پوست باقی می ماند. این نوع عارضه پوستی، روزانه روی پوست ظاهر شده و با توجه به تجربه اغلب افراد، بیشتر مواقع با احساس خارش همراه است.

ضروری است که در رابطه با این عارضه، بدانید که اگر وجود این دانه ها بر پوست شما بیشتر از یک ماه به درازا کشید، یا اینکه بعد از گذشت زمان، دوباره ظاهر شد، باید حتماً برای درمان آن، به متخصص مراجعه نموده و بدن خود را از لحاظ داشتن آلرژی آنالیز کنید.

دلایل کهیر زدن

موارد زیادی هستند که می توانند در بروز این عارضه پوستی روی پوست اثرگذار باشند. ممکن است در موارد زیر، به یکی از آنها بر خورده و دلیل کهیر پوستی خود را متوجه شوید. این موارد که باعث بروز این بیماری می شوند عبارتند از:

  • مصرف بعضی مواد خوراکی از جمله آجیل و تخم مرغ
  • بعضی مواد دارویی مثل آنتی بیوتیک ها، آسپرین و یا ایبوپروفن
  • محرک هایی مثل سرما، گرما، فشار، نهاده شدن در معرض آفتاب برای مدت طولانی
  • نیش بعضی حشرات
  • تزریق خون
  • مواد لاتکس
  • بروز بعضی عفونت های باکتریایی مثل عفونت دستگاه ادراری
  • نگه داشتن حیوانات خانگی
  • عفونت های ویروسی مثل سرماخوردگی
  • بعضی از گیاهان
  • گرده افشانی گیاهان در فصول مختلف سال

علائم و نشانه های این بیماری

ممکن است با بروز هرگونه تورم قرمز روی پوست خود، فکر کنید که دچار کهیر پوستی شدید. اما باید بدانید که هر تورم و احساس خارش روی پوست، صرفاً کهیر نیست و می تواند دلیل دیگری داشته باشد. به طور دقیق، این عارضه به شکلی که در موارد زیر شرح دادیم، ظاهر می گردد:

  • لکه های قرمز رنگ، که اطراف خود لبه های سفید داشته و متورم هستند. معمولاً این لکه ها به سرعت ناپدید می شوند.
  • اگر این لکه های متورم را فشار دهید، رنگ آنها از قرمز به سفید تغییر پیدا می نماید.

کهیر زدن به صورت مکرر، جای نگرانی ندارد، چرا که سلامتی انسان را تهدید نخواهد کرد. بعلاوه این عارضه کاملاٌ قابل پیشگیری و درمان است. برای همین نباید نسبت به آن نگران بود. زیرا که با مراجعه به پزشک، دلیل آن تشخیص داده شده و راه درمان آن هم ارائه می گردد.

علائم احتمالی کهیر

درست است که گفتیم این عارضه نگران نماینده نیست و قابل درمان است. اما ضروری است که این موضوع را ذکر کنیم که اگر با موارد این چنینی روبرو شدید، آن را جدی گرفته و به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر دانه ها تمام پوست شما را درگیر کردند، در چنین شرایطی حجم زیادی از مایع مویرگی به بافت های مختلف بدن شما وارد شده و این مشکل می تواند در نهایت به ضعف، سرگیجه و یا حتی غش منجر شده و خطرناک باشد.
  • یکی دیگر از موقعیت های خطرناک و مهم، نوعی از دانه هایی است که در نواحی صورت، یعنی اطراف لب ها و بینی ظاهر می گردد. به غیر از درگیر شدن نواحی خارجی بدن، در این قسمت ها ممکن است اندام های تنفسی هم درگیر شده و فرد دچار مشکل تنفسی گردد.

راه تشخیص کهیر

اگر بعد از بروز لکه های متورم روی پوست خود، به پزشک مراجعه کردید، به وسیله روش هایی، می تواند تشخیص دهد که آیا شما دچار کهیر پوستی شدید یا خیر. پزشک با نگاه کردن به پوست شما، می تواند تشخیص دهد که آیا کهیر زده یا دچار مشکل دیگری هستید. بعلاوه به یاری آزمایش های آلرژی، عوامل بروز این عارضه پوستی هم شناسایی می شوند.

آزمایش آلرژی به دو صورت انجام می شوند:

  • آزمایش پوستی که در آن، پزشک آلرژن های مختلفی را روی پوست آزمایش می نماید. به یاری این روش، حساسیت های پوستی افراد تشخیص داده می گردد.
  • آزمایش خونی که در آن، پزشک آنتی بادی های خاصی را در خون آنالیز می نماید.

روش های درمان

برای درمان این عارضه، راه چاره های مختلفی وجود دارد. برای مثال، باید برای پیشگیری از مبتلا شدن به آن، از عوامل شناخته شده ای که محرک کهیر زدن هستند، دوری کنید. اگر این مشکل در وضع حاد و خطرناکی نهاده شد، ضروری است که به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید. پزشک با تشخیص و دلیل بروز آن، داروی مخصوص را تجویز می نماید.

یکی دیگر از راه هایی که می توانید برای درمان کهیر بهره ببرید، استفاده از کمپرس یخ است که باعث خنک شدن پوست شما خواهد شد. مصرف بعضی آنتی هیستامین ها که پزشک تجویز نموده و سایر داروهای ضدالتهابی، می توانند یاری نماینده باشد.

حرف آخر و جمع بندی

بروز کهیر پوستی برای افراد زیادی اتفاق می افتد. جالب است بدانید که این عارضه در زنان شایع تر از مردان است. اما تا وقتی ک سریع ناپدید شده و اثری از آن باقی نمی ماند، جای نگرانی نخواهد داشت. اما گفتنی است که در صورت درگیر شدن تمام پوست بدن و بعلاوه بروز آن کنار لب ها و بینی، باید به پزشک مراجعه کنید تا با تجویز داروهای مخصوص، از مسائل تنفسی، ضعف و غش جلوگیری کند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 27 خرداد 1401 بروزرسانی: 27 خرداد 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 19211

به "علائم، دلایل و درمان کهیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم، دلایل و درمان کهیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید