علل بروز لکنت زبان

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مهر/مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: لکنت، یکی از اختلالات شایع در حوزه گفتار و زبان است.

علل بروز لکنت زبان

اکبر دارویی اضافه نمود: شیوع لکنت در میان بچه ها بیشتر از بزرگسالان است که در اثر آن، وقفه هایی در صحبت پیش می آید و فرد به راحتی نمی تواند صحبت کند.

به گفته وی، طبق یافته های جدید، لکنت عمدتاً از اختلالات ژنتیکی ایجاد می گردد و ممکن است که در نسل های قبلی فرد مبتلا به لکنت، افرادی دچار لکنت بودند و یا از مسائل در سیستم عصبی، بروز می نماید که سبب مسائل در روابط اجتماعی شده و انزوای اجتماعی ایجاد می نماید و در نتیجه فرد نمی تواند فعالیت و استعدادهای خود را بروز بدهد و احتیاج به ارائه الگوی مناسب گفتاری دارد که گفتاردرمانی می تواند به یاری این افراد بیاید.

دارویی، علم گفتاردرمانی را از جمله علوم توانبخشی ذکر کرد و گفت: اختلالات گفتار و زبان که به برطرف یا کاهش ارتباطات انسان ها می انجامد و یا مسائل در خواندن و نوشتن ایجاد می نماید، در این حوزه قرار می گیرند. و این اختلالات می توانند به تنهایی بروز کند و یا به عنوان یکی از علائم بیماری ها و یا مسائل جسمی و ذهنی (مانند اتیسم یا شکاف کام)، ایجاد گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، درباره دیگر انواع اختلالات گفتار و زبان، اضافه نمود: اختلالات صدا از حنجره پیش می آید، که برای برطرف آن، بیمار به متخصص حنجره مراجعه می نماید و متخصص حنجره برای توانبخشی و تکمیل مراحل درمان، می تواند بیمار را به گفتار درمانگر ارجاع بدهد تا با تکنیک های گفتاردرمانی به بهبودی بیمار یاری گردد.

دارویی، سکته مغزی و شکاف کام را از دیگر عوامل بروز اختلالات گفتار و زبان مطرح نمود و گفت: سکته مغزی سبب اختلال در قدرت درک و بیان کلمات خواهد شد که با توجه به شدت و ضعف آن، تأثیرات آن بر گفتار و زبان فرد نیز متفاوت خواهد بود.

وی اضافه نمود: مسائل شکاف کام که یکی از نقص های دوران جنینی محسوب می گردد، پس از اعمال جراحی و دارودرمانی، فرد به گفتار درمانگر ارجاع داده می گردد و معمولاً با کار تیمی متشکل از گفتاردرمانگر، شنوایی شناس و کاردرمانگر، می توان مسائل گفتاری فرد را بهبود بخشید.

این متخصص و محقق حوزه گفتار و زبان همچنین توضیح داد: درمان قطعی در هیچ اختلالی وجود ندارد و تبلیغاتی که در فضای مجازی برای درمان قطعی لکنت و یا اختلالات دیگر گفتار و زبان منتشر می گردد، صحت نداشته و مورد تأیید نیست، بلکه توانبخشی گفتار و زبان، بهبودی ایجاد می نماید و با توجه به شدت و ضعف اختلال و ارجاع بموقع فرد به متخصص گفتاردرمانی، در میزان بهبودی مؤثر خواهد بود.

مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران، درباره میزان تربیت نیروی متخصص گفتاردرمانی در این دانشگاه گفت: این دانشگاه، به عنوان اولین دانشگاه در کشور که مقطع دکتری رشته گفتاردرمانی را راه اندازی کرد، هم اکنون دارای 12 دانشجوی دکتری رشته گفتاردرمانی است.

دارویی، اضافه نمود: هم اکنون، 85 دانشجو در مقطع کارشناسی و 25 دانشجو نیز در مقطع کارشناسی ارشد این رشته مشغول به تحصیل هستند.

وی، تعداد فارغ التحصیلان رشته گفتاردرمانی این دانشگاه، طی 15 دوره تحصیلی در مقطع دکتری را حدود 31 تن و طی 29 دوره مقطع کارشناسی ارشد را حدود 153 نفر و با برگزاری 28 دوره کارشناسی گفتاردرمانی نیز حدود 570 تن ذکر کرد.

وی همچنین گفت: از دو بیمارستان و دو کلینیک پزشکی و توانبخشی تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، یک بیمارستان توانبخشی رفیده و دو کلینیک اسماً و نظام مافی، انواع خدمات گفتاردرمانی را به احتیاجمندان و بیماران ارائه می دهند.

وی اضافه نمود: معمولاً بیماران با مسائل نورولوژیک، بیماران فلج مغزی و سکته مغزی، به بیمارستان توانبخشی رفیده و بیماران با اختلالات گفتار و زبان بویژه بیماران اتیسم و بعضی از نوزادان با مسائل بلع، به کلینیک توانبخشی اسماً و مددجویان با انواع اختلالات گفتار و زبان به کلینیک نظام مافی مراجعه، و از خدمات گفتاردرمانگران این مراکز درمانی استفاده می نمایند.

وی تاکید نمود که برای اجرای سرانجام نامه ها و طرح های تحقیقاتی، از امکانات مراکز پژوهشی مانند مرکز نقشه برداری مغز و پژوهشگاه علوم شناختی، و در صورت لزوم، از ارتباطات بین دانشگاهی برای اجرای طرح های پژوهشی استفاده می گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همگردی
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 11838

به "علل بروز لکنت زبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل بروز لکنت زبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید