عوارض شب بیداری و تاثیرات منفی آن بر سلامتی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، عوارض شب بیداری بسیار جدی و قابل تامل است. شب بیداری سبب اختلال در متابولیک و سوخت و ساز بدن شده و در نتیجه چربی شکمی، حمله قلبی و دیابت را به همراه دارد.

عوارض شب بیداری و تاثیرات منفی آن بر سلامتی

خبرنگاران | سرویس سلامت - آیا تا به حال شب بیداری و خستگی بعد آن را تجربه نموده اید؟ شب بیداری بیشتر از آن چیزی که فکرش را بکنید سلامتی را تحت تاثیر قرار می دهد. ما در این مقاله با آنالیز عوارض شب بیداری، شما را نسبت به آسیب های ناشی از آن مطلع می نماییم تا بتوانید عوارض شب بیداری را به حداقل برسانید.

عوارض شب بیداری بر سلامتی

همه ما می دانیم که خواب درست و کامل درشب به اندازه نفس کشیدن و غذا خوردن برای بدن لازم است. خواب در سایر ساعات روز نمیتواند خواب شب را جبران کند. بدن در ساعات خواب شبانه خود را درمان می نماید و انرژی می گیرد. مغز نیز در ساعات خواب، تمام اتفاقات روز را پردازش نموده و آن ها را در قالب خاطره ثبت می نماید.

کسانی به شب بیداری عادت دارند و یا شیفت شب کار می نمایند بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت، سندرم متابولیک و عارضه کم ماهیچگی (از دست رفتن توده ماهیچه های اسکلتی) روبرو هستند؛ حتی اگر با خوابیدن بیشتر در ساعات اولیه صبح، سعی در جبران شب بیداری خود داشته باشند. در ادامه با بیش از بیست عارضه ناشی از شب بیداری آشنا می شویم.

  • سردرد: شب بیداری موجب سردرد صبحگاهی و حتی ادامه سردرد در طول روز می شود. میگرنها نیز می توانند ناشی از شب های بیخوابی باشند.
  • اختلال در یادگیری: حافظه کوتاه مدت، یکی از اجزای مهم یادگیری است و محرومیت از خواب باعث اختلال در توانایی یادآوری کلمات می شود.
  • افزایش وزن و چاقی: عدم تعادل هورمون در افرادی که خواب کافی ندارند باعث افزایش اشتها، گرایش بیشتر به غذا های کالری بالا، عدم توانایی کاهش کنترل انگیزه ها و رفتار های افراطی و در نهایت چاقی می شود.
  • اختلال در دید: شب بیداری موجب دوبینی و تاری دید می شود. با افزایش بیخوابی اشتباهات دید نیز افزایش می یابد.
  • بیماری قلبی: در افرادی که به طور کامل و به طور جزئی محروم از خواب بوده، فشار خون نرمال نبوده و ضربان قلب بالاتر است همچنین افزایش غلظت پروتئین واکنش C در این افراد نشانگر خطر بیماری قلبی است.
  • اختلال در تصمیم گیری و واکنش ها: از عوارض شب بیداری تاثیر آن بر زمان واکنش شما و تصمیم گیری برای امور است.
  • عدم تمرکز: محققان، خاطر نشان نموده اند که کار هایی که احتیاج به توجه دارند، به خصوص به کم خوابی حساس هستند. اگر بخواهید هشیار و متوجه باشید، احتیاج به خواب کافی یک امر مسلم است و از عوارض شب بیداری حالت ناپایداری آن است که در عرض چند ثانیه متغیر است و نمیتوان آن را به طور کامل بیدار یا خواب شناخت، می شوید و توانایی شما برای توجه بیشتر در بهترین حالت باز هم متغیر است.
  • ضعیف شدن بدن: به دلیل محرومیت از خواب سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و می تواند مانع دفاع طبیعی بدن شما در برابر میکروارگانیسم ها شود.
  • تکرر ادرار شبانه: بدن در هنگام خواب فراوری عادی ادرار خود را کاهش می دهد، اما در صورت بیخوابی این کاهش طبیعی اتفاق نمی افتد و باعث تکرر ادرار شبانه می شود.
  • اختلال در گفتار: شب بیداری باعث می شود هنگام سخن گفتن به مشکل برخورید و قادر نباشید افکار خود را به درستی بیان و صحبت خود را تمام کنید.
  • آلزایمر: تنها یک شب نخوابیدن باعث افزایش مواد شیمیایی در مغز و افزایش احتمال بروز بیماری آلزایمر می شود. حتی یک شب نخوابیدن برای افزایش سطح بتا آمیلوئید -ماده ای که می تواند تجمع یافته و ارتباط سلول های مغزی با یکدیگر را قطع کند کافی است. اگرچه سطح این ماده به سطح طبیعی برمی شود، اما محققان نگران هستند که شب بیداری های مکرر به تجمع پلاک های مغزی منجر می شود که نهایتا نورون ها را از بین می برد و حافظه را پاک می نماید. محققان همچنین دریافتند پس از چند شب اختلال خواب، ماده شیمیایی دیگری موسوم به پروتئین تاو افزایش می یابد، ماده ای که باعث تجمع توده در مغز شده و با بیماری آلزایمر نیز ارتباط دارد.
  • مسائل دستگاه گوارش: فقدان خواب منظم، باعث افزایش احتمال ابتلا به IBD و سندرم التهابی روده می شود.
  • افزایش تصادفات: به دلیل محرومیت از خواب، خطر افزایش سوانح در سطح هوشیاری پایین مشاهده می شود.
  • عدم تحریک پذیری جنسی و بروز ناتوانی جنسی: تستوسترون جزء مهمی از میل جنسی در زنان و مردان است. خواب، باعث افزایش سطح تستوسترون می شود، در حالی که بیداری بیش از حد، آن را کاهش می دهد محرومیت از خواب و اختلال در خواب، در نتیجه، با کاهش میل جنسی و اختلال عملکرد جنسی مرتبط است.
  • پایین آمدن آستانه درد: مطالعات نشان داده است که برای افرادی که شب بیداری دارند، آستانه درد و میزان سطح تحریک پذیری دردی که آن ها قادر به تحمل آن بودند، پایین تر بود.
  • دیابت: کوشش برای افزایش مدت خواب، ممکن است خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش دهد.
  • خستگی و ناتوانی: بیشتر مردم متوجه می شوند، زمانی که کم خواب می شوند، مثل این است که در بازی خود در صدر نیستند یک مطالعه نشان داد که یک شب بی خوابی، موجب افزایش 20 تا 32 درصدی تعداد اشتباهات صورت گرفته توسط جراحان شده است افرادی که ورزشکار هستند که احتیاج به تیراندازی دقیق، قایقرانی، دوچرخه سواری و ... دارند، همچنین اشتباهات بیشتری را پس از مدت طولانی بیداری، مرتکب می شوند.
  • سرطان: از عوارض شب بیدلری ارتباط مستقیم آن با سرطان است. سازمان جهانی بهداشت در سال 2007 خاطرنشان کرد که کار در شیفت شب یکی از عوامل احتمالی سرطان است. همچنین تحقیقات اولیه نشان می دهد، که افرادی که خواب کافی ندارند، در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان قرار دارند، از جمله سرطان های روده عظیم و پستان.
  • ناراحتی و افسردگی: طبق گزارش یک مقاله؛ رضایت زناشویی در میان زنانی با خواب آرام، بیشتر گزارش شده است، اگر چه معلوم نیست که آیا افراد شاد بهتر می خوابند، یا بهتر خوابیدن باعث شادی مردم می شود یا به احتمال زیاد ترکیبی از این دو. بی خواب ها همچنین با احتمال دو برابر در معرض ابتلا به افسردگی هستند و تحقیقات اولیه نشان می دهد، که درمان مسائل خواب ممکن است با موفقیت درمان علائم افسردگی همراه باشد.

سخن آخر

یک باور عمومی بین مردم رایج بوده که ساعت زیستی بدن کسانی که شیفت شب کار می نمایند، به تدریج خود را با مقتضیات این شرایط وفق می دهند. اما پروفسور راسل فاستر، پژوهشگر مطرح بریتانیایی، معتقد است: در تمام پژوهش های متفاوت صورت گرفته به یک نتیجه رسیدیم و آن اینکه بدن خود را وفق نمی دهد..

نظر شما چیست؟ اگر تجربه ای در این زمینه دارید آن را به وسیله بخش ارسال نظر با ما و سایر کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: ستاره
انتشار: 22 اسفند 1399 بروزرسانی: 22 اسفند 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 10125

به "عوارض شب بیداری و تاثیرات منفی آن بر سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض شب بیداری و تاثیرات منفی آن بر سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید