فساد در هلال احمر نتیجه عدم توجه شورای عالی جمعیت ، ماجرا از کجا نشات می گیرد؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، فساد در هلال احمر می تواند تلنگری برای مسئولین باشد تا افراد غیر متخصص را برکنار نموده و بجای آنان افراد مرتبط با فعالیت های جمعیت هلال احمر را منصوب نمایند.

فساد در هلال احمر نتیجه عدم توجه شورای عالی جمعیت ، ماجرا از کجا نشات می گیرد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران؛ 12آذرماه سال جاری بود که اسماعیل رمضانی، مدیر روابط عمومی جمعیت هلال احمر، در توئیتر خبر استعفای علی اصغر پیوندی را منتشر کرد و در مورد علت این استعفا، نوشت: رئیس جمعیت هلال احمر برای حفظ سرمایه اجتماعی این نهاد و ایجاد فضایی مناسب تر برای کار موثر، استعفای خود را به رییس جمهور تقدیم نموده است. به گفته رمضانی علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر از سمت خود کناره گیری کرد، اما بعد از ظهر آن روز زمانی که قصد سفر به ژنو را داشت، دستگیر شد.

اما دلیل بازداشت و احضار های پیوندی به دادگاه چیست؟ 18 آذرماه سال گذشته دبیر کل جمعیت هلال احمر به دستور پیوندی برکنار شد و او در طی بیانیه ای از عدم شفافیت مالی در جمعیت هلال احمر اطلاع داد و توجه رسانه ها و اذهان و در نهایت شورای عالی جمعیت هلال احمر را به این سازمان جلب کرد.

رئیس مستعفی جمعیت هلال احمر ایران 11آبان سال گذشته از سوی دادسرای جرایم مالی بازداشت شد و چند روز پیش از او نیز مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر به دادسرا احضار و متهم شد البته که بازداشت آن ها به چند ساعت نرسید و هر دو به قید وثیقه آزاد شدند.

رسانه ها دلیل بازداشت علی فرجی مدیر عامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر را وارد کردن دارو های غیرقانونی بیماری سالک می گویند و اعلام نموده اند که دلیل بازداشت پیوندی، اتهام اختلاس 1 و نیم میلیارد تومانی در دانشگاه شهید بهشتی است.

این عدم شفافیت مالی در جمعیت هلال احمر نشان از عدم توجه مسئولین به هدف این سازمان دارد. سازمانی که هدفش یاری رسانی به مردم و جامعه آسیب دیده است حالا خود با مسائلی جدی روبرو شده است. مسائلی که مهم ترین و اساسی ترین آن فساد رئیس مستعفی آن است.

کمی به واکنش سیاست مداران توجه کنیم می بینیم که دلیل بازداشت پیوندی صرفا اتهام اختلاس در داشنگاه شهید بهشتی نیست چراکه در همان ایام محمود صادقی در توییتر خود نوشت: اگر رییس جمعیت هلال احمر مراقب فساد در حوزه کاری خود بود قطعاً برای انجام وظیفه در حوادثی مانند سیل گلستان آمادگی بیشتری داشت؛ فساد و اختلاس در بیمارستان ایرانیان دوبی، ساختمان طالقانی، پروژه مهاباد و پروژه زمین ازگل نمونه های نگران نماینده ای از شیوع مناسبات ناسالم در جمعیت است.

ماجرای فساد در بیمارستان دوبی

بیمارستان ایرانیان دوبی از حدود نیم قرن پیش فعالیت خود را در کشور امارات متحده عربی شروع نموده و همچنان به ارایه خدمات به ایرانیان دوبی و شهفرایندان آن کشور و کشور های همسایه می پردازد. زمین این بیمارستان از طرف حاکم وقت به جمعیت شیروخورشید (هلال احمر فعلی) هبه شده و هم اکنون توسط جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران اداره می گردد.

اما از حدود 15 سال پیش کشور امارات متحده عربی مقررات جدیدی را برای نحوه فعالیت شرکت ها و موسسات مربوط به کشور ها و نهاد های خارجی در خاک خود مقرر و همه این نهاد ها را موظف نموده تا آن را رعایت نمایند. بر این اساس حق فعالیت در خاک امارات تنها به موسساتی تعلق می گیرد که یا پروانه خیریه دریافت نمایند یا پروانه تجاری. از حدود دوسال پیش و به دنبال بالا دریافت مسایل فیمابین دو کشور، امارات متحده عربی فشار های مضاعفی را بر بیمارستان وارد نموده تا مطابق با مقررات وضع شده عمل کند. بر این اساس یا باید پروانه خیریه برای بیمارستان صادر گردد یا مجوز تجاری اخذ شده و یا اگر هیچ کدام، بیمارستان تعطیل گردد.

هلال احمر متذکر شده که بنابراین هیچ بحثی در مورد واگذاری بیمارستان وجود ندارد بلکه به دنبال راه چارهی منطقی برای تطبیق فعالیت بیمارستان با قوانین آن کشور هستیم. در این راستا نیز مطمئنا در راستای حفظ منافع کشور و در هماهنگی کامل با نهاد های بالاتر و ذیصلاح بهترین راه چاره و تصمیم ممکن اخذ و به اطلاع عمومی خواهد رسید. .

اما اگرچه ماجرا های مربوط به بیمارستان دوبی، مالکیت و اداره آن اهمیت و حساسیت زیادی دارد، اما باید ذره بین را کمی به سمت کشور همسایه یعنی عمان چرخاند. خردادماه سال 1395 بود که اعلام شد براساس برنامه ریزی های اجرا شده، بیمارستان مجهزی از سوی جمعیت هلال احمر ایران در عمان ساخته می گردد. این بیمارستان با همت مرکز توانبخشی جمعیت هلال احمر راه اندازی خواهد شد و همچنین تجهیز امکانات درمانی این بیمارستان به عهده سازمان تدارکات پزشکی است.

با توجه به توضیحات رییس وقت بیمارستان دوبی، بیمارستان 50 تختخوابی مذکور با یاری و حمایت مرکز درمانی مستقر در دوبی شروع به فعالیت خواهد نمود و زمان افتتاح آن نیز سال آینده یعنی 96 ذکر شده بود؛ اتفاقی که تا اواخر سال 97 نیز رخ نداده و تعیین نیست چه زمانی رنگ واقعیت به خود بگیرد.

به نظر می رسد با توجه به آنالیز های نهاد های نظارتی، بخشی از مسائل و رخداد های مبهم مالی در جمعیت هلال احمر، مربوط به حواشی خرید، تکمیل و تجهیز این بیمارستان است که بنا بر آنالیز های اولیه رقمی بیش از 14 میلیون دلار در این موضوع جابجا شده است و همین مسئله حساسیت و نظارت دستگاه های مسئول را جدی تر و فرایند پیش رفته را با، اما و اگر های قانونی، اجرایی و امنیتی روبرو ساخته است که به نظر می رسد در این پفراینده، باید ابعاد و افراد مختلفی را تحت پیگرد و پرس و جو قرار داد.

البته محمود صادقی تنها به یک توییت قناعت نکرد و در سخنرانی های متعددی از فساد رئیس جمعیت هلال احمر و عدم عزل او از سوی رئیس جمهور، سخن می گفت: تا اینکه در نهایت روابط عمومی جمعیت هلال احمر در واکنش به اظهارات صادقی نوشت: این اتهامات نسنجیده است.

با این اوصاف باید پرسید چرا مسئولین توجهی درست به نهادی به این مهمی و ارگانی بین المللی ندارند و چرا با وجود واکنش های متعدد مدیران، دبیران و کارکنان جمعیت نسبت به فساد در این مجموعه و حتی مدیران بیرون از جمعیت، شورای عالی جمعیت هلال احمر کوششی برای شفاف سازی ماجرا و تهیه گزارشی از عملکرد کوتاه، اما پرحاشیه رئیس جمعیت هلال احمر، علی اصغر پیوندی نکرد؟ آن هم درست در مدت زمانی که کشور با مواردی جدی به حضور درست و بدون حاشیه جمعیت هلال احمر احتیاج از جمله سیل در گلستان و لرستان.

البته با نگاهی به میزان بودجه جمعیت هلال احمر در لایحه بودجه سال 99 که چند روز پیش تقدیم مجلس شد باید دید چرا با وجود اینکه بودجه هلال هر سال درصدی افزایش پیدا می نماید، اما این ارگان، کارآمدی که باید را ندارد و نمی تواند آنچه که وظیفه او در کشور و خارج از کشور است را درست انجام دهد.

تغییر و جابجایی های مداوم در سمت های اجرایی جمعیت هلال احمر باعث شده تا بی برنامگی در تمام این ارگان خود را نشان دهد پیوندی حتی در آخرین روز های ریاست خود در جمعیت هلال احمر همچنان به تغییر سمت ادامه داد و دکتر حلی ساز رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت که کارنانه خوبی در ارائه خدمات پزشکی حج و اربعین داشت را برکنار و بجای او دکتر الوانی را منصوب کرد.

با این گزارش باید گفت که فساد در هلال احمر می تواند تلنگری برای مسئولین باشد تا افراد غیر متخصص در این زمینه را برکنار نموده و بجای آنان افراد مرتبط با فعالیت های جمعیت هلال احمر را منصوب نموده و نسبت به شفافیت مالی و مالی کوشش و جدیتی بیشتر به کار برند.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1845

به "فساد در هلال احمر نتیجه عدم توجه شورای عالی جمعیت ، ماجرا از کجا نشات می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فساد در هلال احمر نتیجه عدم توجه شورای عالی جمعیت ، ماجرا از کجا نشات می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید