مرکز پژوهشی جندی شاپور دزفول می تواند محور همکاری با دانشگاه های داخلی و خارجی باشد خبرنگاران

به گزارش مجله وبلاگ فروش، رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول گفت: مرکز پژوهشی جندی شاپور می تواند تا محور همکاری های گسترده با دانشگاه های داخلی و خارجی برای احیای دانشگاه و شهر دانشگاهی جندی شاپور باستان باشد.

مرکز پژوهشی جندی شاپور دزفول می تواند محور همکاری با دانشگاه های داخلی و خارجی باشد خبرنگاران

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، محمدرضا عصاری رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول در سومین کنگره بین المللی جندی شاپور که 19 و 20 اسفندماه در این دانشگاه برگزار می گردد، گفت: پاسداشت این رویداد مهم جهانی صرفا نه در پیوند با نام ایران زمین است بلکه همچون باور نیاکان دانش ستان جندی شاپور جشن نامه همه حوزه های مختلف تمدنی جهان است.

عصاری اضافه کرد: بر مبنای گفته محقق برجسته تیلور، دانشمندان برجسته یونانی، رومی، هندی، ایرانی با روحیه مهر و دوستی و رویکرد بالنده علمی و فرهنگی اولین جهان شهر دانشگاهی را در 1750 سال پیش در سرزمین ایران بنیاد نهادند.

رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول ادامه داد: اگر ما امروز پس از 18 قرن دوباره با رویکرد علم و دانایی و دانش گستری گرد هم انجمن شده ایم در واقع مقصودمان به یاد کردی مسئولانه به نقش و جایگاه برجسته سنت علمی دیرپای دانشگاهی است که سنگ بنای استوار آن را نیاکان والامنش و دانشورمان در جندی شاپور پی ریزی کردند.

وی گفت: با ژرفکاوی اندیشه مؤسسان این دانشگاه کهن می توان به عمق بینش هوشمندانه و نگرش خردمندانه آنان به ترویج مقوله علم و دانش و به اشتراک گذاری آن پی برد؛ مفهومی که امروزه نهاد های جهانی مانند سازمان یونسکو در طول قریب به 8 دهه از عمر آن که می گذرد در قالب دستورکار ها راهبرد های میان مدت و بلندمدت آن ها را سرلوحه کار خود قرار دادند.

دبیر سومین کنگره بین المللی جندی شاپور بیان نمود: به یاد بیاوریم که بر سر در این دانشگاه در 1750 سال قبل این جمله نقش بسته بود که علم و فضیلت برتر از بازو و شمشیر است. اینکه در 18 قرن پیش بنیان گذاران خردمند دانشگاه جندی شاپور با تربیت اساتید و پژوهشگران و روانه کردن آنان به نقاط مختلف جهان برای گسترش امر آموزش، ترویج علم و مبارزه با جهل و خرافه و افراطی گری همت گماشتند به مثابه آن است که توسعه پایدار همه جانبه که امروزه در کانون توجه و ترسیم راهبرد های کلان بین المللی قرار گرفته است نقطه عزیمت آن در دوران باستان بسیار دقیق هدفگذاری و شناسایی شده است.

وی ادامه داد: لوتر برگ، شرق شناس برجسته آلمانی به درستی معتقد است که دانشگاه چند ملیتی جندی شاپور کانون همگرایی دانش و هم افزایی فرهنگی و تمدنی بوده است و این مفهوم تامل برانگیز امروز تا چه میزان نیازمند زنده سازی و احیای دوباره است.

عصاری اضافه کرد: دانشگاه صنعتی جندی شاپور در طول این سال ها با برگزاری سه نشست بین المللی کوشید تا بار دیگر تار و پود از هم گسسته و حلقه مفقوده سنت دیرپای دانشگاهی را در جهان دوباره احیا سازد. بر این اساس در فراز پایانی سخنانم مایلم چشم انداز فراروی احیای این گنجینه فرهنگی، تمدنی و دانشگاهی را در سه شاخص مهم پیشکش نمایم.

وی گفت: یک، همان گونه که در دو نشست پیشین کنگره جندی شاپور، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری در سخنان خویش تاکید ورزیدند دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول که امروز نماینده نیای باستانی خویش است باید شایستگی و شکوه دانشگاه کهن باستانی را دوباره احیا نماید و این امر محقق نخواهد شد مگر با عزم و اراده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب های قانونی به منظور احیای فیزیکی و محتوایی شهر دانشگاهی جندی شاپور که نتیجه آن خودباوری علمی هر چه بیشتر نسل جوان کشور ایران اسلامی خواهد بود.

عصاری بیان نمود: دو، در عرضه کالبدی و مختصات فیزیکی این شهر دانشگاهی باستانی که از آن رابرت مک اودانز، باستان شناس برجسته آمریکایی جزء کم نظیرترین و منحصر به فردترین آثار باستانی جهان به شمار می رود و در حال حاضر توسط کشاورزان منطقه به زیر کشت محصولات کشاورزی قرار گرفته است، توسط نهاد هایی مانند وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سایر دستگاه های مرتبط آزادسازی گردد تا فرایند حفاری ها و اکتشافات باستانی با حضور باستان شناسان مطرح داخلی و بین المللی آغاز گردد. شایان ذکر است که در اولین کاوش هایی که در سال 1397 به مدت یک ماه رخ داد، ضلع شمال شرقی این شهر دانشگاهی هویدا گشت.

وی اظهار کرد: سه، مرکز پژوهشی جندی شاپور که خوشبختانه از دستاورد های کنگره پیشین بود بر خود فرض می دارد تا محور همکاری های گسترده با دانشگاه های داخلی و خارجی در راستای سیاست های تعیین شده برای احیای دانشگاه و شهر دانشگاهی جندی شاپور باستان باشد.

عصاری گفت: بسیار خرسندم که پس از فراز و فرود فراوان و عبور از راستا سخت و سنگلاخی به تدریج افق های سبز همکاری و همدلی میان نهاد ها و دانشگاه های داخلی و بین المللی جلوه گر شده است و اهمیت روزافزون شناسایی و بازکاوی و باز زنده سازی این میراث ارجمند و ارزشمند بیش از پیش در کانون توجه عاشقان علم و دانایی زیور بسته است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 10895

به "مرکز پژوهشی جندی شاپور دزفول می تواند محور همکاری با دانشگاه های داخلی و خارجی باشد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز پژوهشی جندی شاپور دزفول می تواند محور همکاری با دانشگاه های داخلی و خارجی باشد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید