مهمان ناخوانده مریخ نورد پشتکار بیش از 8 کیلومتر از آن سواری گرفته است!

به گزارش مجله وبلاگ فروش، یک مهمان ناخوانده سنگی که چند ماه پیش وارد یکی از چرخ های مریخ نورد پشتکار شد، هنوز از کاوشگر مریخ سواری می گیرد.

مهمان ناخوانده مریخ نورد پشتکار بیش از 8 کیلومتر از آن سواری گرفته است!

هرچند یکی از وظایف اصلی مریخ نورد تازه ناسا، جمع آوری نمونه های مریخی است اما در ماه فوریه (بهمن) بود که یک سنگ به طور ناخواسته سوار یکی از چرخ های مریخ نورد پشتکار (Perseverance) ناسا شد و در آن گیر کرد. موضوع تعجب آور این است که سنگ هنوز همان جاست و بیش از 8 کیلومتر روی چرخ جلو سمت چپ کاوشگر، سواری نموده است اما خوشبختانه این جرم خارجی، هیچ آسیبی به چرخ وارد نمی نماید.

مریخ نورد پشتکار ناسا شش چرخ دارد که هر کدام با موتور جداگانه خود حرکت می نمایند. برای داشتن هم زمان استحکام، وزن و انعطاف پذیری مناسب، چرخ ها از آلومینیوم به همراه بعضی از اجزای تیتانیومی ساخته شده اند. این باعث می گردد که به مقدار کافی قوی باشند و در برابر ضربه و خراش بر اثر تماس با سنگ، مقاومت نمایند.

حال طی 4 ماه گذشته، مریخ نورد یک همراه غیرمنتظره هم در سفر خود داشته است. این سنگ کوچک در روز مریخی 341 مأموریت، یعنی بیش از 100 روز مریخی پیش، وارد چرخ جلو سمت چپ کاوشگر شد و از آن موقع تا کنون بیش از 8.5 کیلومتر جابه جا شده است. اگرچه این سنگ، آسیبی برای چرخ وارد نمی نماید اما در طول سفر، حتی با وجود گذر از جهتهای پر از عوارض گوناگون سطحی، همچنان در جای خود واقع شده است و به صورت دوره ای در تصاویر دوربین تشخیص عوارض (Hazcam) سمت چپ، ظاهر می گردد.

این نخستین بار نیست که یک سنگ سوار یک مریخ نورد می گردد. حدود 18 سال پیش، یک سنگ به مقدار سیب زمینی، به چرخ عقب سمت راست مریخ نورد روح (Spirit) راه پیدا کرد و سپس از آن خارج شد. مریخ نورد کنجکاوی (Curiosuty) هم چرخ جلو سمت راست، به صورت دوره ای همراهی مریخی برای خود انتخاب می نماید. در حالی که دقیقا معین نیست این سنگ ها چه مدت در چرخ گیر نموده اند، پس از چند هفته از آن خارج می شدند اما همراه فعلی پشتکار در راه ثبت رکوردهای رایگان سواری (Hitchhiking) در مریخ است!

این سنگ آرام همراه پشتکار در جهت سفره خود چیزهای زیادی دیده است. در روز مریخی 341، کاوشگر هنوز مشغول گذراندن نخستین کارزار علی، در کف دهانه جزرو بود. جایی که سنگ های مورد مطالعه آن بخشی از سازند ماز (Máaz) هستند، که طبق برآوردها از جریان های گدازه تشکیل شده است.

اگر این سنگ کوچک بتواند صحبت کند، ممکن است درباره تغییراتی که هنگام بازگشت به سمت شمال و سفر به دلتای غربی جزرو با گذر از سایت فرود اکتاویا باتلر (Octavia E. Butler) و سپس غرب با عبور از بقایای تماشایی دلتای باستانی کودیاک (Kodiak) متوجه شده است، به ما خواهد گفت. حال مریخ نورد دومین کارزار علمی را با نام جبهه دلتا (Delta Front) شروع نموده و اولین سنگ رسوبی را ساییده است. سنگ حیوان خانگی هم، اکنون با خانه خوشد فاصله زیادی دارد.

این سنگ مجذوب کننده ممکن است سفر خود را به کجا انتها دهد؟ این امکان وجود دارد که سنگ در طول صعود آینده پشتکار به لبه دهانه دلتا، در نقطه ای سقوط کند. اگر چنین گردد، بین صخره هایی فرود می آید که انتظار می رود بسیار متفاوت تر از ساختار خودش باشد و حتی به گفته یکی از اعضای تیم پشتکار، زمین شناسیان آینده مریخ ممکن است گیج شوند که چرا چنین سنگی در آنجا وجود دارد.

بنابراین اگر شما یک زمین شناس مریخی از آینده هستید که این مطلب را می خوانید، مثلا یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی که وظیفه نقشه برداری از سایت تاریخی دهانه جزرو را دارد، و سنگی پیدا نموده اید که ناهمگون با محیط اطرافش به نظر می رسد، ممکن است سنگی باشد که روزی مهمان مریخ نورد پشتکار بوده است.

عکس کاور: سنگ مهمان چرخ مریخ نورد پشتکار

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: SciTechDaily

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 19876

به "مهمان ناخوانده مریخ نورد پشتکار بیش از 8 کیلومتر از آن سواری گرفته است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمان ناخوانده مریخ نورد پشتکار بیش از 8 کیلومتر از آن سواری گرفته است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید