نمونه های دست نخورده ماه پس از 40 سال در دسترس دانشمندان قرار گرفتند

به گزارش مجله وبلاگ فروش، فضانوردان ناسا در جریان برنامه آپولو مقادیر زیادی از سنگ و خاک ماه را به زمین آوردند. نمونه های ارزشمندی که بسیاری از آن ها در سال های اخیر به دقت مورد آنالیز قرار گرفتند. اما بعضی از نمونه های جمع آوری شده به صورت دست نخورده باقی ماندند و برای نسل های بعدی حفظ شدند. به تازگی ناسا یکی از آخرین نمونه های دست نخورده ماه را در دسترس دانشمندان قرار داده است.

نمونه های دست نخورده ماه پس از 40 سال در دسترس دانشمندان قرار گرفتند

دانشمندان مرکز فضایی جانسون ناسا روز سه شنبه یکی از محفظه های نمونه های جمع آوری شده در ماموریت آپولو 17 را باز کردند. این محفظه چهار سانتی متری حاوی 430 گرم سنگ و خاک ماه است که فضانوردان ماموریت آپولو 17 در جریان دومین راهپیمایی فضایی شان در ماه جمع آوری نموده اند. نمونه هایی که 47 سال از رسیدن آن ها به زمین می گذرد.

بررسی این نمونه ها به نسل جدیدی از دانشمندان فرصت مطالعه سنگ و خاک ماه را می دهد. آن هم با تکنیک های جدیدی که در طول این سال ها و با پیشرفت فناوری ممکن شده است.

Sarah Noble، یکی از دانشمندان ناسا، در این باره گفت: ما امروز می توانیم سنجش هایی را انجام دهیم که در سال های برنامه آپولو ممکن نبودند.

از زمان ماموریت آپولو تا کنون تمام نمونه های جمع آوری شده از سطح ماه در آزمایشگاهی متعلق به ناسا نگه داری شده اند. بیشتر این نمونه ها پیش از این بررسی شده اند و دانشمندان در حال حاضر مشغول بررسی بخش دیگری از نمونه ها هستند. اما ناسا از همان زمان تصمیم گرفت تا بعضی از نمونه ها را به صورت دست نخورده باقی نگه دارد. اقدامی که نوعی سرمایه گذاری برای آینده محسوب می شد تا نسل های بعدی دانشمندان بتوانند با فناوری و تکنیک های جدید به تجزیه و تحلیل این نمونه ها بپردازند.

نمونه های دست نخورده ماه مربوط به ماموریت های آپولو 15، 16 و 17 هستند. نمونه هایی که قرار است به زودی در دسترس دانشمندان قرار بگیرند در جریان ماموریت آپولو 17 جمع آوری شده اند و 73002 و 73001 نام دارند.

متخصصان ناسا پیش از باز کردن محفظه 73002 نمونه های ماه را تحت اسکن پرتو ایکس قرار دادند تا درک بهتری از ساختار نمونه ها به دست آورند.

پس از بررسی پرتو ایکس، نمونه ها از محفظه خارج می شوند و با ابزارهای مخصوصی درون محفظه هایی که با نیتروژن خشک خالص پر شده اند قرار می گیرند.

نمونه شماره 73001 نیز در اوایل سال 2020 در دسترس دانشمندان قرار خواهد گرفت. فرآیند نگه داری این دو نمونه متفاوت بوده است و پژوهش های مختلفی نیز روی آن ها انجام خواهد شد.

عکس کاور: تصویری از باز کردن محفظه شماره 73002.

Credits: NASA/James Blair

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 400

به "نمونه های دست نخورده ماه پس از 40 سال در دسترس دانشمندان قرار گرفتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمونه های دست نخورده ماه پس از 40 سال در دسترس دانشمندان قرار گرفتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید