هند و چین در افغانستان از منافع مشترک تا عملکرد محدود

به گزارش مجله وبلاگ فروش، کشورهای چین و هند باوجود اهداف و منافع مشترک کلیدی در افغانستان اقدامات محدودی انجام داده اند اگر چه که مقامات این کشورها به دنبال نقش معین کننده پس از خروج غرب از افغانستان هستند.

هند و چین در افغانستان از منافع مشترک تا عملکرد محدود

با تورهای ارزان چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، افغانستان کشور خشک در مرکز اوراسیا که پیش از این مورد توجه قدرتها بود و بارها روسیه و انگلیس از این کشور به عنوان صفحه شطرنج استفاده کردند علاوه بر درگیریهای ایدئولوژیک کمونیسم و نظام سرمایه داری اکنون نیز به میدان جنگ مسکو و واشنگتن تبدیل شده است.

این در حالی است که هند و چین نیز برای حضور در افغانستان کوشش می نمایند و احتمال ثبات از این طریق وجود دارد.

لی یوان چو معاون نخست وزیر چین، ماه نوامبر سال گذشته با بسته پیشنهادی 79 میلیون دلاری برای ساخت مسکن از کابل ملاقات کرد.اندکی بعد نیز نارندرا مودی نخست هند نیز برای افتتاح ساختمان جدید مجلس افغانستان وارد کابل شد.

این در حالی است که چین برای دریافت نقش مهمی در یاری به فرایند مذاکرات صلح افغانستان بین دولت و مخالفان مسلح این کشور کوشش می نماید.

از سوی دیگر، کشورهای هند و چین در سطوح متفاوتی پیشنهاد حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان را مطرح نموده اند. چین تجهیزات نظامی نه چندان سنگین برای نیروهای امنیتی افغانستان فراهم نموده است و هند با ارسال بالگردهای جنگی پیشنهاد احیای کارخانه اسلحه سازی با حمایت روسیه را داده است.

این کشورها از مهم ترین حامیان افغانستان هستند و نقش فعالی را نیز در کنفرانس قلب آسیا داشته اند، این کشورها همچنین به دنبال قراردادهایی برای استخراج معادن افغانستان هستند.

هند و چین منافع مشابهی در افغانستان دارند و در نتیجه به برقراری صلح و ثبات در این کشور به رهبری افغانها تمایل دارند اگرچه که دولتهای پکن و دهلی نو روابط متفاوتی با پاکستان، کشور تاثیرگذار در تحولات افغانستان دارند اما به دیدگاه مشترکی درمورد بعضی از مسائل امنیتی در این کشور نیز دارند.

همکاری هند و چین در سطح استراتژیک، برای مدتی طولانی فرایند مثبت داشته است که اقدامات مشترک آموزشی ضدتروریسم، نشستهایی در خصوص اختلافات مرزی و همکاری در بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا به رهبری چین (AIIB)، نشاندهنده همکاریهای عملی دو کشور هستند.

باوجود تمام این شباهت ها، همکاری و مشارکت آن ها درمورد افغانستان به شکل قابل توجه محدود بوده است و همچنین اقدامات اندکی در عمل اجرا شده است. دو کشور کوشش های موازی انجام داده اند درحالی که چشم اندازهای آن ها بر الگوهای بزرگ تری از تعاملات منطقه ای قرار گرفته است مانند طرح چین و هند برای ایجاد مسیرهای جاده ای و اتصال به آسیای مرکزی.

با این حال، هند و چین به طور ویژه به پرسش صندلی افغانستان در این طرح ها پاسخ روشنی ندارند اما این طرح ها بر این کشور تاثیر گذار هستند.

برای پکن، طرح یک کمربند و یک جاده می تواند ازطریق آسیای مرکزی از روسیه یا دریای خزر به اروپا یا به طور مستقیم از کاشغر به بندر گوادر پیش برود و پاکستان را به گذرگاهی برای کالاهای چینی تبدیل کند در عین حال سرمایه گذاری دهلی نو در بندر چابهار ایران نیز کوششی است در ایجاد مسیری برای منافع و سرمایه گذاری های هند برای گذشتن از آسیای مرکزی که این طرح های منطقه ای بر افغانستان تاثیر مستقیمی دارند.

با این وجود، دو کشور اذعان دارند که افغانستان بی ثبات بر این طرح ها اثر خواهد گذاشت و این همان نطقه ای است که همکاری پکن و دهلی نو اهمیت بیشتری می یابند.

تمرکز این کشورها برای ایفای نقش مکمل در حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان ازطریق فراهم آوردن بودجه و آموزش، به جای ادامه حمایت هایی که درحال حاضر ارائه می دهند، شکافی را پر خواهد نمود که غرب از آن خودداری خواهد نمود اما هند و چین مسائل و زمینه های همکاری را تشخیص داده اند اما به قدر لازم به آن نپرداخته اند در حالی که افغانستان در همسایگی این دو کشور واقع شده است.

عصر بازی های رقابتهای ژئوپولیتیکی خاتمه نیافته است و در افغانستان نیز زمینه های روابط مبتنی بر همکاری هند و چین وجود دارد زیرا دو کشور منافع کلیدی در افغانستان دارند و باوجود روابط متفاوت با دولت کابل، می توانند در این کشور مکمل یکدیگر باشند.

هند و چین کوشش می نمایند تا به وسیله گسترش نفوذ بین الملی، چهره دنیا را تغییر دهند که این کوشش می تواند برای یاری به ثبات افغانستان نیز استفاده گردد.

.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: تسنیم
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 2124

به "هند و چین در افغانستان از منافع مشترک تا عملکرد محدود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هند و چین در افغانستان از منافع مشترک تا عملکرد محدود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید