وای&zwnjفای 6 در برابر وای&zwnjفای 5: بزرگ&zwnjترین تفاوت&zwnjهای آن&zwnjها چیست؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، وقتی صحبت از وای فای 6 (منظورمان استاندارد 802.11ax است) می گردد؛ همه از سرعت بالاتر آن نسبت به وای فای 5 صحبت می نمایند.

وای&zwnjفای 6 در برابر وای&zwnjفای 5: بزرگ&zwnjترین تفاوت&zwnjهای آن&zwnjها چیست؟

اما آیا تمام تفاوت یا رجحان وای فای 6 نسبت به وای فای 5 در سرعت است؟ مثلا روترهای Eero نسل اول از سرعت اینترنت 350 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کردند که برای بسیاری از کاربران زیاد هم هست.

روتر Eero 6 که به تازگی معرفی شده است؛ از سرعت اینترنت 900 مگابیت و در مش وای فای از سرعت 500 مگابیت پشتیبانی می نماید که چیزی فراتر از انتظار و احتیاج کاربران است!

حالا، باید کدام روتر را خریداری کنیم؟ روتر Eero نسل اول مبتنی بر استاندارد 802.11ac یا همان وای فای 5 است ولی روتر Eero 6 با استاندارد وای فای 6 عرضه شد. اگر تمام تفاوت این دو نسل وای فای در سرعت خلاصه می شود؛ دلیلی ندارد سراغ خرید روتر Eero 6 برویم که جدیدتر است و همان روتر Eero نسل اول برایمان کافی است.

در این مطلب می خواهیم به صورت کاملا عملیاتی و جزئی با آنالیز دو محصول روتر Eero که از این دو نسل وای فای هستند؛ تفاوت ها و رجحان های وای فای 6 را درک کنیم:

وای فای 6 در برابر وای فای 5: سخت افزار کارآمدتر

خواه از یک روتر یا مودم وای فای6، وای فای 5 یا 802.11n بهره ببرید؛ هریک به بخشی از طیف های رادیویی وای فای دسترسی دارند.

به این معنی که فرکانس های 2.4 گیگاهرتز، 5.2 گیگاهرتز و 5.8 گیگاهرتز با پهنای باند 40 مگاهرتز و 80 مگاهرتز در دسترس هستند. بعضی از روترهای پیشرفته وای فای 6 از پهنای باند 160 مگاهرتز هم پشتیبانی می نمایند.

در وای فای 5 هم به پهنای باند 160 مگاهرتز روی باندهای رادیویی 5 گیگاهرتز دسترسی داشتیم ولی در بسیاری از کشورها این باندها آزاد نبودند و به صورت عملی هیچ گاه مورد توجه قرار نگرفت.

در وای فای 6 شاید همان باندهای رادیویی و پهنای باند وای فای 5 را داریم ولی به لطف فناوری 1024-QAM در مقایسه با 256-QAM وای فای 5، به سرعت های بیشتری دست پیدا می کنیم.

QAM یک مدولاسیون در باندهای رادیویی است که اجازه می دهد جریان های داده بیشتری به طور همزمان از یک کانال رادیویی عبور نمایند. این یکی از اصلی ترین عواملی است که اجازه می دهد دستگاه های وای فای 6 با همان منابع و فرکانس های رادیویی، نزدیک به 40 درصد سرعت بیشتری داشته باشند.

امروزه، کاربران روترهای سریع تر و سریع تری احتیاج دارند و هیچ مرزی برای سرعت وای فای قابل تصور نیست. به همین دلیل، روترهای Eero 6 در بازار با استقبال بیشتری روبرو شده و سریع تر به فروش رفتند.

مزیت عظیم دیگر وای فای 6 در هنگام کار با دستگاه های شما پدیدار می شود؛ آن جایی که می تواند مصرف باتری کمتری به ارمغان بیاورد. قابلیت TWT یا Target wake time اجازه می دهد یک دستگاه هنگامی که تبادل اطلاعات ندارد؛ وارد خواب موقتی یا sleep state شود.

ویژگی TWT اجازه می دهد دستگاه هایی که باید دائما به مودم و روتر وصل باشند و در شرایط آنلاین قرار بگیرند؛ مصرف باتری کمتری داشته و شارژدهی بالاتری به کاربران هدیه دهند.

بنابراین، تا اینجا وای فای 6 با همان باندهای رادیویی و منابع وای فای، سرعت بیشتر و مصرف باتری کمتری دارد.

وای فای 6 در برابر وای فای 5: چگونه با دستگاه شما کار می نمایند؟

غالب دستگاه های وای فای 6 روی باند 5 گیگاهرتز سرعتی 1200 مگابیت بر ثانیه دارند. شاید دستگاه ها یا روترهایی یافت شود که سرعت تبادل اطلاعات بالاتری دارند ولی عمده دستگاه های در بازار از جمله سامسونگ گلکسی اس 20 با این سرعت کار می نمایند.

این سرعت روی MIMO 2×2 و پهنای باند 80 مگاهرتز به دست می آید. روترهای سریع تر از پهنای باند 160 مگاهرتز با MIMO 3×3 یا MIMO 4×4 استفاده می نمایند. یکی از روش هایی که روترهای وای فای 6 می توانند یک سرعت گیگابیتی مشابه کابل های شبکه را در شبکه وای فای مستقر نمایند؛ استفاده از پهنای باند 160 مگاهرتزی است.

اما در وای فای 5 و با MIMO 3×3 حداکثر سرعت 1300 مگابیتی را شاهد هستیم و غالب دستگاه ها از سرعت 867 مگابیتی پشتیبانی می نمایند. بسیاری از گوشی های هوشمند، تبلت ها، لپ تاپ ها و دستگاه هایی که مجهز به استاندارد 802.11ac هستند؛ روی باند رادیویی 5 گیگاهرتز حداکثر سرعت 867 مگابیتی دارند.

شما با افزودن یک کارت شبکه PCI Express WiFi 6 به کامپیوتر رومیزی خود می توانید به سرعت AX3000 دست پیدا کنید. 2400 مگابیت روی فرکانس 5 گیگاهرتز و 600 مگابیت روی فرکانس 2.4 گیگاهرتز که این سرعت ها را باید مدیون استفاده از پهنای باند 160 مگاهرتز باشیم.

وای فای 6 در برابر وای فای 5: مدیریت دستگاه های بیشتر

پیشرفت های زیادی روی وای فای 5 انجام گرفته است تا امکان اتصال دستگاه های بیشتری به وای فای فراهم شود.

مثلا، فناوری Beamforming یاری می نماید امواج رادیویی بیشتر در مناطقی پخش شوند که دستگاه های بیشتری در آنجا فعال هستند. این فناوری در شبکه های 5G مبتنی بر امواج میلی متری نیز استفاده می شود.

OFDMA نیز یکی از فناوری های پرسروصدا در وای فای 6 است. این فناوری که سرنام orthogonal frequency division multiple access است؛ در صورت لزوم اجازه می دهد بخش های عظیم تری از کانال های رادیویی به دستگاه ها اختصاص داده شود. با این فناوری، یک روتر می تواند به طور همزمان جریانی از داده مجزا برای هر دستگاه داشته باشد و چندین دستگاه همزمان انتقال اطلاعات داشته باشند.

فناوری OFDMA باعث افزایش موثر سرعت آپلود و دانلود می شود؛ مسئله ای که در روترهای وای فای 5 و پیش از آن شاهد بودیم.

BSS Color یا base station color نیز توسط روترها و دستگاه ها استفاده می شود تا میان سیگنال های متفاوت یک اکسس پوینت، تفاوت هایی قائل شوند.

یعنی یک دستگاه می تواند بفهمد به کدام سیگنال رادیویی وصل شود تا سرعت و کیفیت شبکه بیشتری داشته باشد. این فناوری برای افرادی که در مناطق متراکم جمعیتی زندگی می نمایند یا در محیط های شلوغ هستند؛ بسیار مفید خواهد بود.

مثلا، وقتی وارد یک کافی شاپ می شوید و چندین وای فای رایگان در دسترس است؛ دستگاه وای فای 6 می شود و بهترین سیگنال وای فای نزدیک به خودش را پیدا نموده و به آن وصل می شود.

وای فای 6 در برابر وای فای 5: سازگاری با نسل های قبلی وای فای

یکی از مهم ترین مزایای وای فای 6 این است که به سادگی با دستگاه های وای فای 5 جفت و سازگار شده؛ انگار که خودش یک دستگاه وای فای 5 است.

بسیاری از کاربران، کسب وکارها، بخش های صنعتی و شرکت ها هنوز آمادگی کوچ به وای فای 6 را ندارند. کاربران خانگی به راحتی با خرید یک روتر وای فای 6 می توانند به نسل بعدی بروند ولی در سازمان ها و شرکت های عظیم یا صعنتی، تغییر یک نسل وای فای مستلزم انجام تغییرات زیاد و گاها پرهزینه ای است.

اینجا است که یکی از مهم ترین ویژگی های وای فای 6 را می بینیم. اینکه می تواند به طور کامل با فناوری و دستگاه های وای فای 5 سازگار باشد ولی باعث بهبود عملکرد شبکه شود. تنها نکته این است که نباید سرعت وای فای 6 را روی دستگاه های وای فای 5 انتظار داشت.

وای فای 6 در برابر وای فای 5: آیا باید شبکه بی سیم خود را ارتقا دهید؟

بسیاری از کاربران با شبکه های وای فای 5 خوب کنار آمدند و سال های طولانی در حال استفاده از آن ها هستند. هیچ کمبود یا اشکالی نمی بینند و از سرعت و تاخیر شبکه راضی هستند.

بنابراین، شاید احتیاجی نباشد این افراد دست به تغییر بزنند و سراغ وای فای 6 بروند اما اگر کاربری هستید که هنوز از وای فای 802.11n استفاده می کنید یا سرعت وای فای 5 برای شما کافی نیست و مشکلاتی را در شبکه احساس می کنید؛ باید برای کوچ به وای فای 6 آماده شوید.

گیمرها، تولیدنمایندگان محتواهای صوتی و تصویری، انیماتورها، کسب وکارهای عظیم و سرویس دهنده های آنلاین باید هرچه زودتر به وای فای 6 مهاجرت نمایند؛ چون مزایای غیرقابل تصوری در انتظار آن ها است و یک تجربه کاربری جدیدی خواهند داشت.

روترهای وای فای 5 یا 802.11ac بعد از روترهای سری N یا 802.11n وارد بازار شدند و از دو باند رادیویی برای انتقال اطلاعات استفاده می نمایند….

غالب مردم در انتخاب مودم و روتر، فقط به ویژگی های آن توجه می نمایند و اصلا در قید ظاهر و شکل محصول نیستند! چرا وقتی می توانیم…

اپل دیشب سه محصول جدید معرفی کرد. مک بوک ایر، مک بوک پرو 13 اینچی و مک مینی که از پردازنده اپل سیلیکون M1 بهره برده و…

به جرأت می توان گفت در دو سال اخیر، با معرفی و فراگیر شدن شبکه بیسیم WiFi 6، کاربران مجاب شدند تا از شبکه های گیگابیتی…

دیروز شرکت هواوی از گوشی های پرچم دار خانواده میت 40 رونمایی کرد. در این خانواده سه گوشی میت 40، میت 40 پرو و میت 40 پرو…

ایسوس به تازگی دو روتر گیمینگ جدید با کارایی بالا و همراه با استاندارد دو باند وای فای 6 (802.11ax) تحت مدل های RT-AX86U و RT-AX82U معرفی…

قرار است کنسول جدید مایکروسافت به نام Xbox Series X در نوامبر پیش رو معرفی شود. بسیاری از مشخصات ایکس باکس سری ایکس لو رفته و…

امشب اپل از آیپد ایر جدید خود با پردازنده A14 بایونیک رونمایی کرد که از ارتباطات سریع وای فای 6 پشتیبانی می نماید. آیپد ایر 2020 اولین…

منبع: شبکه چی
انتشار: 15 دی 1399 بروزرسانی: 15 دی 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8811

به "وای&zwnjفای 6 در برابر وای&zwnjفای 5: بزرگ&zwnjترین تفاوت&zwnjهای آن&zwnjها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وای&zwnjفای 6 در برابر وای&zwnjفای 5: بزرگ&zwnjترین تفاوت&zwnjهای آن&zwnjها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید