پارسامهر: تمدن وقتی ظهور می نماید که جامعه تاب آوری داشته باشد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: تاب آورسازی، رویکردی انضمامی با توجه به واقعیت شرایط جامعه ایرانی، برای ریل گذاری جامعه اسلامی ایرانی به سوی ایجاد جامعه پایدار است.

پارسامهر: تمدن وقتی ظهور می نماید که جامعه تاب آوری داشته باشد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی، صبح امروز، پنجشنبه 3 بهمن ماه 1398 در مشهد مقدس برگزار گردید.

تقی پارسامهر، عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، در این نشست علمی به تبیین مقاله خود با عنوان گذار به تمدن نوین اسلامی به وسیله تاب آورسازی جامعه ایرانی در مقابل عدم قطعیت های آینده پرداخت.

جمهوری اسلامی؛ دولت تمدنی

وی عنوان نمود: جامعه اسلامی امروزه بحران های بی سابقه ای، همچون زلزله، سیل، بحران های آبان ماه، جنگ در سوریه و… را تجربه نموده است. امروزه فجایع در تمام جوامع از جمله جوامع اسلامی رو به افزایش است و چنین به نظر می رسد که با گذشت زمان، مخاطرات و بحران های تازه تری ظهور می­ نمایند و ثبات و پایداری جوامع را در معرض فروپاشی قرار می­ دهند.

پارسامهر ادامه داد: جمهوری اسلامی دولت تمدنی است، زیرا با کنش هایی که در سطح بین الملل صورت می دهد، کوشش می نماید به نیازهای تمدنی پاسخ دهد. چهار حوزه تمدنی ایران، عربستان سعودی، مصر و ترکیه در ارتباط با تمدن اسلامی آینده، به عنوان پیشران های مهم تمدنی به شمار می فرایند و این چهار حوزه بیش از دیگران، ادعای تمدنی دارند.

وی توضیح داد: انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، توانست حکومت و دولت اسلامی تشکیل دهد و در حال پی ریزی جامعه و اعتلای تمدن اسلامی است.

پارسامهر گفت: توفیق در امر پی ریزی جامعه و تمدن اسلامی در برقراری نسبت مطلوب تمدن با پایداری جامعه در افق بلندمدت است، زیرا تمدن امری بلندمدت است.

ظهور تمدن در سایه تاب آوری جامعه

این عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) معتقد است: تاب آورسازی، رویکردی انضمامی با توجه به واقعیت شرایط جامعه ایرانی، برای ریل گذاری جامعه اسلامی ایرانی به سوی ایجاد جامعه پایدار است و تاب آوری واسطه ای برای گذار به جامعه پایدار است و جامعه پایدار زمینه ساز آینده تمدنی است.

پارسامهرافزود: خط مشی های تاب آورسازی جامعه ایرانی اسلامی را به سمت مراقبت از قابلیت های راهبردی در مواجهه با عدم قطعیت های آینده و بازیابی سریع پس از تأثیرگذاری شوک ها و مخاطرات راهبردی، سوق می­ دهد. حفظ قابلیت های راهبردی در فراز و فرود عدم قطعیت ها، زمینه را برای پایداری و ظهور تمدن نوین آماده می­ سازد، از این رو لوازم تمدنی امری ضروری و حیاتی است، چرا که هیچ تمدنی از هیچ شروع نمی ­گردد، بلکه تمدن ها به قابلیت های انباشته شده و تاریخی خود متکی هستند.

وی ادامه داد: با افزایش تاب آوری جامعه ایرانی و غلبه بر عدم قطعیت های آینده، به وسیله واکنش و بازیابی مناسب، قابلیت هایی را برای پایداری بلندمدت و سپس ظهور تمدن نوین یا اعتلای آن مهیا می­ سازد.

جنگ با داعش نشانه تمدن نوین اسلامی

پارسامهر، حضور فرا مرزی ایران در جنگ با داعش و بحث اربعین حسینی را نشان از تمدن نوین اسلامی دانست و گفت: جمهوری اسلامی در شکست داعش و بحث اربعین حسینی که یک کنش فرهنگی تمدنی به شمار می رود، تمدن اسلامی را بروز داده است.

وی، در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که قابلیت های دولت تمدنی چگونه شکوفا می گردد و چگونه دولت تمدنی جامعه خودش را باید بسازد، گفت: ما باید تاب آوری جامعه را بالا ببریم و اگر جامعه از درون قوی باشد دولت از درون قوی خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) توضیح داد: در سیستم های انسانی اجتماعی، تاب آوری امکان رفت و برگشت بین حالت های مختلف است که نیازمند ظرفیت ها و خط مشی های انطباقی است. این ظرفیت ها در صورت سیاست گذاری های بلند مدت حاصل می گردد.

وی به ارتباط تاب آوری و تمدن اشاره نمود و گفت: تاب آوری موجب ثبات و پایداری جامعه می گردد و تمدن وقتی ظهور می نماید که جامعه تاب آوری داشته باشد. ریل سیاست گذاری ما در حال حاضر ریل کوتاه مدت است و ما نیازمند تحول سیاستگذاری کوتاه مدت به بلند مدت هستیم.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 2493

به "پارسامهر: تمدن وقتی ظهور می نماید که جامعه تاب آوری داشته باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پارسامهر: تمدن وقتی ظهور می نماید که جامعه تاب آوری داشته باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید