کاهش ارزش ریالی عامل انحصاری شدن محصولات شرکت مخابرات

به گزارش مجله وبلاگ فروش، داوود ادیب از عدم افزایش منطقی تعرفه ها و همچنین افزایش هزینه های توسعه و نگهداری و نیروی انسانی در شرکت مخابرات اطلاع داد.

کاهش ارزش ریالی عامل انحصاری شدن محصولات شرکت مخابرات

به گزارش ، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اخیرا در حضور اعضای سندیکای صنعت مخابرات ایران مطرح نموده است که هزینه های شرکت مخابرات ایران متناسب با تعرفه های فعلی نیست، در حالی که سیاست اصلی شرکت مخابرات ایران حمایت از فراورینمایندگان داخلی است و برای تحقق این امر، افزایش تعرفه ها بسیار ضروری به نظر می رسد و منطقی سازی نرخ تعرفه تلفن ثابت در این برهه زمانی اقدام لازم است که منجر به نجات و احیا زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران (به عبارت دیگر، فراورینمایندگان و خدمات دهندگان حوزه مخابرات کشور) و اشتغال در این صنعت استراتژیک و ارائه خدمات بهتر به مردم خواهد شد و می تواند ضمن تحقق جهش فراوری در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، آثار مثبتی را در حوزه صادرات محصولات ICT در منطقه از خود به جا بگذارد.

به همین دلیل، داوود ادیب، رییس اتحادیه صادرنمایندگان صنعت مخابرات ایران، اعلام کرد: همان طور که قبلا نیز بار ها و بارها، این اتحادیه تاکید به این موضوع داشته است: این تصمیم، یک تصمیم منطقی و عقلانی است که می تواند صنعت مخابرات کشور را از نابودی نجات دهد. همه ما مطلع هستیم تعرفه خدمات عمومی در بخش های مختلف اعم از حمل و نقل عمومی، برق، گاز، حامل های انرژی و ... با شیبی نسبتا منطقی و متناسب با شرایط اقتصادی در طول دو دهه گذشته مورد بازبینی مکرر قرار گرفته است، ولی متاسفانه نزدیک به دو دهه است که این اتفاق در حوزه تعرفه خطوط و مکالمات تلفن ثابت رخ نداده و تقریبا بدون افزایش مانده است. تبعات ناگوار این موضوع بر صنعت مخابرات کشور بسیار وسیع بوده و در صورت عدم کارسازی و اصلاح تعرفه ها در کوتاه مدت، شاهد تعطیلی بنگاه های اقتصادی در حوزه ICT و به ویژه شرکت های مخابراتی خواهیم بود.

ادیب گفت: با کاهش ارزش ریال و عدم افزایش منطقی تعرفه ها و از سوی دیگر افزایش هزینه های توسعه و نگهداری و نیروی انسانی در شرکت مخابرات ایران، باعث بروز مسائل نقدینگی در این شرکت به عنوان مشتری اصلی و انحصاری محصولات مخابراتی زیرساختی شده و همان طور که شرکت های فراوریی، خدمات فنی و مهندسی و فعالان اقتصادی این حوزه واقف هستند شرکت مخابرات ایران علی رغم تمامی کوشش های خود قادر به پرداخت مطالبات پیمانکاران و توسعه کمی و کیفی مطابق سند چشم انداز خود در چند سال گذشته نیست و نخواهد بود و این صنعت مهم در بخش فراوری و خدمات در کشور که می تواند ارزش افزوده فراوانی داشته باشد و با مسائل فراوانی روبرو شده است.

ادیب همچنین اظهار کرد: اگرچه ما به این موضوع هم معتقدیم که مدیرعامل و هیات مدیره جدید شرکت مخابرات ایران که از دانش و تجربه بالایی در مورد برنامه ریزی استراتژیک برخوردار هستند، می توانند از شیوه های جدید مدیریتی و استفاده از ابزار های فناورانه جدید در ارائه سرویس ها و خدمات خود از جمله بلاک چین، اینترنت اشیاء، افزایش بهره وری و استفاده از روش ها و طرح های نوین نسبت به کاهش چشمگیر هزینه های خود و جبران درآمد ها از محل دیگر منابع اقدام نمایند تا نیازی به افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت نباشد، اما اگرچه این پیش بینی و انتظار ممکن است که از نظر راهبردی درست باشد و به طور کلی مورد انتظار بدنه حاکمیتی کشور نیز است، اما واقعا چنین موضوعی در کوتاه مدت نمی تواند اتفاق بیافتد و ممکن است تبعات ناگواری را بر صنعت ICT کشور وارد سازد که جبران ناپذیر خواهد بود. این موضوع می تواند به صورت مرحله ای و بر اساس یک راهبرد چند ساله تحقق یابد تا فراورینمایندگان و شرکت های فنی و مهندسی ضمن مشارکت در این طرح ها و با اطلاع از رویکرد های آینده در شبکه مخابرات کشور در کوتاه مدت آسیب نبینند.

وی ادامه داد: مسائل نقدینگی در طول چند سال گذشته مانند دومینو از طرف شرکت مخابرات ایران به شرکت های فراوریی و خدماتی داخلی سرایت نموده و بیشتر بنگاه های فراوریی و خدماتی را با بحران جدی روبرو نموده است و متاسفانه در چند سال گذشته در مجموعه های صنعت ICT شاهد تعطیلی و ورشکستگی تعداد زیادی از شرکت های فراوریی و خدماتی فنی مهندسی بوده ایم که در هیات مدیره جدید شرکت مخابرات ایران انتظار می رود این گونه مباحث مورد توجه جدی قرار گیرد. نکته مهم دیگر این است که در صنعت مخابرات و محصولات ارتباطی زیرساختی، به دلیل ویژگی های این صنعت خاص در کشور، ما با مدل انحصار در سمت تقاضا روبرو هستیم. این موضوعی است که ما سالیان سال با آن درگیر هستیم و متاسفانه روزبه روز مشکل آفرین می گردد. یعنی بر خلاف صنایعی مانند خودروسازی که فراورینمایندگان اندک و مشتریان انبوه وجود دارد ما در شرکت مخابرات ایران، انحصار در سمت تقاضا داریم. در مجموعه سندیکای صنعت مخابرات ایران و اتحادیه صادرنمایندگان صنعت مخابرات ایران ما فراورینمایندگان متعدد و در مقابل مشتری انحصاری داریم. یکی از تبعات این مدل که به طور طبیعی در بیشتر کشور ها در زمینه صنعت ارتباطات ثابت وجود دارد این است که در صورتی که مشتری مادر و اصلی که اپراتور های اصلی، از جمله شرکت مخابرات ایران است از لحاظ اقتصادی بازده اقتصادی منطقی کسب نکند، با کاهش یا قطع تقاضا کل زنجیره تامین خود را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد که همان طور که بیان شد این موضوع در سالیان اخیر مشهود بوده و باعث از بین رفتن بخش بزرگی از اقتصاد مولد در صنعت مخابرات ایران شده است.

ادیب در ادامه بیان کرد که باور اتحادیه بر این است که وجود شرکت های فراوریی و شرکت های خدمات فنی مهندسی صنعت مخابرات کشور و همچنین شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگترین و اصلی ترین اپراتور مخابراتی کشور لازم و ملزوم همدیگر است. ما می دانیم که شرکت مخابراتی ضعیف از نظر اقتصادی، منجر به صنعت مخابراتی نحیف و ناکارا نیز خواهد شد؛ چراکه اصلی ترین مشتری و مصرف نماینده بخش اعظم محصولات مخابراتی به ویژه محصولات زیرساختی مخابراتی در کشور، شرکت مخابرات ایران است و این توقف توسعه و نوسازی زیرساخت شبکه، عدم تحقق چشم انداز شرکت مخابرات ایران، بدان معناست که بر خلاف استراتژی شرکت مخابرات ایران، خدمات جدید و سرویس های ارزش افزوده مخابراتی کمتری نیز در دسترس عموم مردم قرار خواهد گرفت و تمامی زتجیره های این اکوسیستم از مصرف نماینده تا فراوری نماینده و شرکت های خدمات فنی مهندسی و سایر ذینفعان این حوزه در نهایت متضرر خواهد شد.

رییس اتحادیه صادرنمایندگان صنعت مخابرات ایران گفت: بدیهی است که منطقی سازی نرخ تعرفه تلفن ثابت، استفاده شرکت مخابرات ایران از تجربیات تشکل های صنفی مرتبط و فراورینمایندگانی که جان، مال و زندگی شان را در این راه گذاشته اند، در این برهه زمانی اقدام ضروری باشد که منجر به نجات و احیاء شرکت مخابرات ایران، زنجیره تامین شرکت مخابرات ایران شامل فراوری نمایندگان تجهیزات مخابراتی، شرکت های خدمات فنی مهندسی و اشتغال در این صنعت استراتژیک و ارائه خدمات بهتر به مردم گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 11432

به "کاهش ارزش ریالی عامل انحصاری شدن محصولات شرکت مخابرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش ارزش ریالی عامل انحصاری شدن محصولات شرکت مخابرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید