کبد شما چند ساله است؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، کبد وظیفه خطرناک سم زدایی بدن را بر عهده دارد و به علت قرار گرفتن منظم در معرض سموم، خطر آسیب بیشتری نسبت به سایر اندام ها دارد. برای حفظ سلامتی ما در طول زندگی، کبد ظرفیت بازسازی قابل توجهی را ایجاد نموده است که در بین اندام ها منحصر به فرد است.

کبد شما چند ساله است؟

کبد شما به طور میانه در طول زندگی فقط سه سال می تواند عمر می نماید. طبق یافته های علمی کبد پس از آسیب دیدگی می تواند خود را بازسازی کند، اما اینکه آیا این توانایی با افزایش سن از بین می رود، مدت ها ناشناخته بود. یک مطالعه تازه نشان داده است که سن فرایند بازسازی کبد را کند نمی نماید و چه 20 ساله یا 80 ساله باشید، کبد شما به طور میانه تنها سه سال سن دارد.

کبد وظیفه خطرناک سم زدایی بدن را بر عهده دارد و به علت قرار گرفتن منظم در معرض سموم، خطر آسیب بیشتری نسبت به سایر اندام ها دارد. برای حفظ سلامتی ما در طول زندگی، کبد ظرفیت بازسازی قابل توجهی را ایجاد نموده است که در بین اندام ها منحصر به فرد است.

به گزارش سایت نیواطلس اما اینکه دقیقاً چگونه این شاهکار را انجام می دهد - و اینکه آیا با افزایش سن کند می گردد یا خیر - یک راز به جای مانده است که مدل های حیوانی قادر به روشن کردن آن نیستند. بنابراین، برای مطالعه تازه، محققان دانشگاه TU Dresden می خواستند به این موضوع پی ببرند.

دکتر اولاف برگمان، نویسنده مسئول این مطالعه، گفت: بعضی از مطالعات به این احتمال اشاره کردند که سلول های کبدی عمر طولانی دارند، در حالی که بعضی دیگر چرخش ثابتی را نشان دادند. برای ما واضح بود که اگر می خواهیم بدانیم در انسان چه اتفاقی می افتد، باید راهی برای ارزیابی مستقیم سن سلول های کبدی انسان پیدا کنیم.

دکتر اولاف برگمان، نویسنده مسئول این مطالعه، گفت: بعضی از مطالعات به این احتمال اشاره کردند که سلول های کبدی عمر طولانی دارند، در حالی که بعضی دیگر چرخش ثابتی را نشان دادند. برای ما واضح بود که اگر می خواهیم بدانیم در انسان چه اتفاقی می افتد، باید راهی برای ارزیابی مستقیم سن سلول های کبدی انسان پیدا کنیم.

هنگامی که بمب های هسته ای در بالای زمین منفجر شدند، مقادیر عظیمی از رادیوکربن به جو منفجر شد و متعاقباً به وسیله گیاهان و حیوانات به DNA خود وارد شد. پس از ممنوعیت آزمایش های هسته ای بر روی زمین در سال 1963، سطوح کربن رادیو کربن در اتمسفر سال به سال کاهش یافت، و همین طور سطح سلول های موجودات زنده نیز کاهش یافت.

برگمان گفت: اگرچه این مقادیر ناچیز هستند و مضر نیستند، اما می توانیم آن ها را در نمونه های بافتی شناسایی و مقدار گیری کنیم. با مقایسه مقادیر با سطوح رادیوکربن اتمسفر، می توانیم با نگاه به گذشته سن سلول ها را مشخص کنیم.

برای عملی کردن این ایده، تیم تحقیقاتی سطوح رادیو کربن را در کبد 33 فرد فوت شده بین 20 تا 84 سال مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

آن ها دریافتند که اندام تقریباً همسن است - به طور میانه کمی کمتر از سه سال - بدون توجه به سن فرد. اما همه سلول ها در یک کبد مشخص هم سن نیستند - بعضی از آن ها هر سال یا بیشتر بازسازی می شوند، در حالی که بعضی دیگر می توانند تا یک دهه باقی بمانند.

جالب است که سلول هایی که عمر طولانی تری داشتند، سلول هایی بودند که مجموعه های بیشتری از کروموزوم ها را جمع آوری نموده بودند.

برگمان می گوید: بیشتر سلول های ما دو دسته کروموزوم دارند، اما بعضی از سلول ها با افزایش سن DNA بیشتری جمع می نمایند. در نهایت، چنین سلول هایی می توانند چهار، هشت یا حتی تعداد بیشتری از کروموزوم ها را حمل نمایند.

از آنجایی که این بخش (در کبد) به تدریج با بالا رفتن سن افزایش می یابد، می تواند یک مکانیسم محافظتی باشد که ما را از تجمع جهش های مضر محافظت می نماید. ما باید دریابیم که آیا مکانیسم های مشابهی در بیماری مزمن کبد وجود دارد که در بعضی موارد می تواند به سرطان تبدیل گردد.

این تحقیق در مجله Cell Systems منتشر شده است.

منبع: فرادید
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 20855

به "کبد شما چند ساله است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کبد شما چند ساله است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید