کشف پروتئین دخیل در لخته شدن خون

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرگزاری خبرنگاران- دانشمندان آمریکایی پروتئینی را کشف کردند که در فرآیند انعقاد خون، نقش مهمی دارد.

کشف پروتئین دخیل در لخته شدن خون

به گزارش خبرنگاران و به نقل از بی سی ام، بدن انسان دارای سازو کار های پیچیده ای است که به بقای آن یاری می نماید. یکی از این سازو کار ها مقابله با جراحت است.

به طور معمول زمانی که بدن دچار جراحت می گردد، پروتئین های انعقاد خون در محل خونریزی تجمع نموده و باعث تشکیل لخته و جلوگیری از ادامه خونریزی می گردد. دانشمندان آمریکایی در پژوهشی کوشیدند چگونگی عمل این ساز و کار را کشف نمایند.

بیشتر متخصصان بر این باورند ، پروتئین های دخیل در انعقاد خون به طور تخصصی از کبد نشات می گیرند ، در این موضوع ترومبین که یک آنزیم در خون است نقش اساسی را ایفا می نماید ، این آنزیم دومینوی فرایند انعقاد خون را کلید می زند.

در تحقیقات تازه دانشمندان دانشگاه رایس تعیین شد ، یک پروتئین به نام فاکتور انعقادی ایکس (X) در فرآیند انعقاد خون نقش اساسی را دارد. این تحقیقات ثابت کرد سلول های انعقادی باعث تسهیل سایر فرایند های کارکرد هورمون ترومبین در لخته شدن خون بدون یاری پروتئین های ناشی از کبد می گردد.

در حقیقت دیواره رگ ها و سلول های انعقادی اصلی ترین نقش را در فرایند لخته شدن خون ایفا می نمایند. این تحقیقات باعث روشن شدن بیشتر فرآیند انعقاد خون شد. حال محققان می گویند در گام بعدی در پی یافتن پاسخ این سوال خواهند بود که چگونه استروژن درمانی منجر به افزایش خطر انعقاد خون در زنان می گردد؟

استروژن درمانی در زنان خطر لخته شدن خون را بالا می برد، ولی تا به امروز علت این موضوع کشف نشده است. حال دانشمندان می گویند با کشف ساز و کار چگونگی انعقاد خون راه برای کشف ارتباط میان درمان با استروژن و لخته شدن خون هموار می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 28 دی 1400 بروزرسانی: 28 دی 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 16180

به "کشف پروتئین دخیل در لخته شدن خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف پروتئین دخیل در لخته شدن خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید