کنترل سرطان رحم

به گزارش مجله وبلاگ فروش، سرویکس بخش باریک تحتانی رحم است. رحم ارگان تو خالی گلابی شکل است که در قسمت تحتانی شکم زنان بین مثانه و رکتوم واقع می شود. دهانه ی رحم کانالی است که به واژن باز می شود و از آن طریق به خارج بدن راه می یابد.

کنترل سرطان رحم

کنترل سرطان رحم

نویسنده: دکتر فاطمه باقری

سرویکس:

سرویکس بخش باریک تحتانی رحم است. رحم ارگان تو خالی گلابی شکل است که در قسمت تحتانی شکم زنان بین مثانه و رکتوم واقع می شود. دهانه ی رحم کانالی است که به واژن باز می شود و از آن طریق به خارج بدن راه می یابد.

شرایط های پیش سرطانی و سرطان سرویکس:

سلول های پوششی دهانه ی رحم گاهی اوقات غیرطبیعی می شوند اما سرطانی نیستند. دانشمندان معتقدند که بعضی تغییرات در سلول های دهانه ی رحم اولین قدم در یک سری از تغییرات تدریجی هستند که بعدا به سرطان تبدیل خواهند شد. بعضی تغییرات غیرطبیعی پیش سرطانی هستند که ممکن است با گذشت زمان سرطانی شوند. با گذشت سالها پزشکان از اصطلاحات مختلفی برای این تغییرات غیرطبیعی در سلول های سطحی دهانه ی رحم استفاده کردند. یک اصطلاح که اکنون استفاده می شود ضایعات اینتراپی تلیالی سنگفرشی است. اینتراپی تلیال یعنی اینکه ضایعات فقط در لایه ی سطحی دهانه ی رحم هستند. تغییرات این سلول ها را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:

ـ SIL درجه پایین به تغییرات اولیه گفته می شود که در میزان و شکل و تعداد سلول های پوشش سطحی دهانه ی رحم رخ می دهد. بعضی ضایعات درجه پایین در افراد برطرف می شوند. اما بقیه ممکن است با مرور زمان بزرگ تر یا غیرطبیعی تر شوند و یک ضایعه ی درجه بالا را به وجود آورند. چنین تغییرات اولیه ای در دهانه ی رحم اغلب در سنین 25 تا 35 سالگی ظاهر می شوند اما امکان دارد که در گروه های سنی دیگر هم ظاهر شوند.

ـ SIL درجه بالا به این معنی است که تعداد زیادی از سلول های پیش سرطانی وجود دارد که بسیار متفاوت تر از سلول های طبیعی به نظر می رسند. مثل SIL درجه پایین این تغییرات پیش سرطانی هم فقط سلول های پوشش سطحی دهانه ی رحم را درگیر می کنند. این سلول ها ماه ها و حتی سال ها سرطانی نخواهند شد و به لایه های زیرین دهانه ی رحم حمله نخواهند کرد. آنها اغلب در زنان بین سنین 30 تا 40 ساله بیشترین فراوانی را دارند. هر چند ممکن است در سنین دیگر هم دیده شود. اگر سلول های غیرطبیعی به عمق دهانه ی رحم یا بافت ها و اعضای دیگر توسعه یابند بیماری را سرطان دهانه ی رحم یا سرطان مهاجم دهانه ی رحم می نامند که اغلب در زنان بالای 40 سال رخ می دهد.

تشخیص اولیه:

اگر همه ی خانم ها معاینات لگن و آزمایش پاپ اسمیر را به طور منظم انجام دهند بیشتر شرایط های پیش سرطانی را می توان قبل از اینکه سرطانی شوند شناخت و درمان کرد. هر سرطان مهاجم را می توان در یک مرحله ی اولیه ی قابل درمان تشخیص داد. در یک معاینه ی لگن پزشکان رحم، واژن، تخمدان ها، لوله های رحم، مثانه و رکتوم را معاینه می کنند. پزشک هر گونه ناهنجاری را در میزان و شکل این ارگان ها تشخیص می دهد.آزمایش پاپ اسمیر یک آزمایش بدون درد نمونه گیری است که سلول های غیرطبیعی را در دهانه ی رحم و اطراف آن مشخص می کند. هر زن باید این تست را زمانی که عادت ماهانه نیست انجام دهد. بهترین زمان برای این آزمایش بین ده تا بیست روز پس از اولین قاعدگی است.

علائم:

تغییرات پیش سرطانی معمولا دردناک نیستند. در واقع آنها معمولا هیچ نشانه ای ندارند و شناخته نخواهند شد مگر اینکه زنی معاینه ی لگن و آزمایش پاپ انجام دهد. علائم معمولا تا زمانی که سلول های غیر طبیعی دهانه ی رحم سرطانی شوند و به بافت های اطراف حمله کنند ظاهر نخواهند شد. اما در این زمان شایع ترین شکایت و نشانه ی خونریزی غیرطبیعی است. به طور طبیعی خونریزی باید بین دوره های منظم قاعدگی شروع و تمام شود. در این موارد خونریزی قاعدگی ممکن است طولانی تر شود و شدت آن از همیشه بیشتر باشد. افزایش ترشحات واژن یکی دیگر از علائم سرطان دهانه ی رحم است.

این نشانه ها ممکن است به علت سرطان و یا مسائل دیگر سلامتی باشند.

تشخیص:

معاینه و آزمایش پاپ به پزشک کمک می کند که تغییرات غیرطبیعی دهانه ی رحم را تشخیص دهد. اگر آزمایش، عفونت نشان دهد پزشک عفونت را درمان خواهد کرد. اگر آزمایش های پاپ بیانگر چیزی بیش از عفونت باشد آزمایش های دیگری برای پی بردن به بیماری درخواست می شود.

کولبوسکوبی

این روشی است که در بررسی نواحی غیر طبیعی رحم استفاده می شود و در این روش محلول سرکه مانندی برای دهانه استفاده می شود و پس از آن به کمک ابزاری به نام کولبوسکوب به دقت دهانه ی رحم دیده می شود. بعد میزان کمی از بافت دهانه ی رحم برای مطالعه ی پاتولوژی نیاز است. این کار در واقع نمونه برداری از بافت زنده است که بیوپسی نام دارد. روش دیگر نمونه برداری به نام برش به وسیله ی حلقه ی الکتروسرزیکال است. در این روش یک قطعه ی نازک و گرد از بافت بریده می شود. در روشی به نام کورتاژ از یک کورت برای برداشتن بافت از درون دهانه ی رحم استفاده می شود.

معالجه ی سرطان دهانه ی رحم

جراحی

جراحی یک درمان موضعی برای برداشتن بافت غیر طبیعی درون یا اطراف دهانه ی رحم است. اگر سرطان فقط روی سطح دهانه ی رحم باشد سلول های سرطانی را به روش هایی نظیر روش های کاربردی در معالجات ضایعات پیش سرطانی درمان می کنند. اگر بیماری به لایه های عمیق تر دهانه ی رحم حمله کرده باشد اما به زیر دهانه ی رحم نرسیده باشد، با یک عمل جراحی تومور را برمی دارند اما رحم و تخمدان ها را باقی می گذارند. گاهی اوقات لازم است تخمدان ها و لوله های فالوپ هم برداشته شوند. ممکن است غده های لنفاوی که در نزدیک رحم قرار دارند برداشته شوند تا مشخص شود که آیا سرطان به ارگان های دیگر بدن پیشرفته یا نه.

پرتودرمانی:

پرتو درمانی نیاز به اشعه ی پر انرژی دارد تا سلول های سرطانی را تخریب کرده و رشد آنها را متوقف نماید.

شیمی درمانی:

شیمی درمانی استفاده از داروهایی است که سلول های سرطانی را می کشد. شیمی درمانی بیشتر اوقات هنگامی استفاده می شود که سرطان دهانه ی رحم به سایر نقاط بدن توسعه پیدا کرده.

درمان بیولوژیک:

درمان بیولوژیک استفاده از موادی است که سیستم ایمنی بدن را برای دفاع در برابر بیماری هموار می کند. ممکن است از این روش در مورد سرطانی که به سایر بخش های بدن پیشرفته است استفاده شود. اینترفرون شایع ترین فرم درمان بیولوژیک در این بیماری است.

عوارض جانبی درمان:

محدود کردن اثرات درمانی به سلول های سرطانی و تخریب یا برداشتن آنها به تنهایی کار سختی است زیرا درمان باعث تخریب سلول ها و بافت های سالم هم می شود و اغلب عوارض جانبی ناخواسته ای دارد. عوارض جانبی درمان سرطان معمولا به نوع میزان درمان بستگی دارد.

تغذیه ی بیماران سرطانی:

خوب غذا خوردن در خلال درمان سرطان به معنی دریافت کالری و پروتئین کافی به منظور کمک به پیشگیری از کاهش وزن و حفظ قوا است. بیمارانی که خوب غذا می خورند احساس بهتر و انرژی بیشتری دارند. به علاوه آنها ممکن است بهتر بتوانند عوارض جانبی درمان را تحمل کنند.

منبع:ماهنامه ی تخصصی دنیای سلامت، شماره ی 51

منبع: راسخون
انتشار: 30 شهریور 1400 بروزرسانی: 30 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 14000

به "کنترل سرطان رحم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل سرطان رحم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید