آخرین شرایط راه اندازی کامل بیمارستان هوشمند

به گزارش مجله وبلاگ فروش، دکتر محمد شهرام مشخص در تبادل نظر با خبرنگاران در مورد انعقاد تفاهم نامه جهت عملیاتی کردن سلامت هوشمند در کشور گفت: در حال حاضر پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با دانشگاه علوم پزشکی هوشمند که متولی هوشمند سازی و استفاده از هوش مصنوعی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، در حال تعامل است تا سلامت هوشمند و بیمارستان هوشمند در کشور را عملیاتی کند.

آخرین شرایط راه اندازی کامل بیمارستان هوشمند

وی با اشاره به افتتاح بیمارستان هوشمند در اواخر سال گذشته گفت: منظور از آنچه تحت عنوان بهره برداری از بیمارستان هوشمند مطرح شده شاید تنها گرفتن دیتا و دیجیتالی و الکترونیکی شدن بیمارستان سنتی باشد اما بیمارستان هوشمند به این معنا که بیمار در آن هوشمند ویزیت و تمام خدمات هوشمند برای بیمار انجام گردد، هنوز وجود ندارد چرا که در حال حاضر، وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی همچنان در حال برنامه ریزی هستند و می توان گفت هنوز بیمارستان هوشمند کامل به بهره برداری نرسیده است.

معین در مورد زمان راه اندازی و فعالیت بیمارستان یا بیمارستان های هوشمند در کشور گفت: فکر می کنم بتوانیم بخش هایی از بیمارستان هوشمند را در یک سال آینده پیاده سازی کنیم. متولی اصلی این موضوع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و ما در مرکز توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همکار هستیم. بنابراین باید باهم به یک تفاهم برسیم، نقشه راه داشته باشیم و برنامه ریزی کنیم که امیدواریم تا چند ماه آینده این کار انجام گردد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی هوشمند با هدف استفاده از هوش مصنوعی و هوشمند سازی حوزه پزشکی در سال گذشته تأسیس شده اضافه نمود: کنگره ای که در اواخر اردیبهشت ماه برگزار گردید، اولین کنگره بین المللی هوش مصنوعی در علوم پزشکی بود که ما به عنوان نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آن شرکت داشتیم و طی آن تصمیم گرفته شد تا به منظور توسعه سلامت هوشمند و به منظور برنامه ریزی و معین نقش ها، تفاهم نامه ای بین دو مجموعه منعقد گردد.

معین در ادامه عنوان نمود: مرکز توسعه هوش مصنوعی به عنوان متخصص در زمینه فناوری هوش مصنوعی و با توجه به تجربه ای که در زمینه رگولاتوری حوزه های فناوری های نوین دارد، برای فراهم نمودن ساخت های فناورانه، داده ای و حقوقی برنامه ریزی می نماید که در حال حاضر مفاد تفاهم نامه تقریباً تعیین شده و در حال نهایی سازی است.

معین در مورد اینکه بیمارستان تا چه زمان به صورت کامل افتتاح می گردد و خدمات رسانی هوشمند به مردم ارائه می دهد، گفت: وزارت بهداشت متولی این فرایند و ضروری است در ابتدا نقشه راهی داشته باشیم و اگر همه چیز تأمین گردد می توان گفت که بیمارستان هوشمند برای ارائه خدمات به مردم تا دو سال آینده بتواند افتتاح کامل گردد.

رئیس مرکز توسعه هوش مصنوعی با اشاره به اینکه بیمارستان هوشمند چه خدماتی را به دانشجویان و بیماران ارائه می نماید اضافه نمود: در بیمارستان هوشمند تشخیص زودهنگام بیماری، تجویز داروها، جراحی هوشمند… و ارائه خدمات سلامت و پزشکی در خارج از بیمارستان به بیمار و مانیتورینگ بیمار ارائه خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه راه اندازی سیستم های پایلوت اجرای بیمارستان هوشمند با یاری مراکز درمانی و پزشکی و سپس پایلوت یک بیمارستان هوشمند یکی از برنامه ها است اضافه نمود: هوشمند سازی بیمارستان مؤلفه های مختلفی دارد از جمله استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت منابع (مانند برنامه ریزی اتاق عمل)، تشخیص بیماری ها، تجویز دارو و… که باید در کل بیمارستان ها و همینطور در مراکز درمانی عملیاتی گردد. حتی استفاده از هوش مصنوعی در آموزش علوم پزشکی نیز مطرح است.

رئیس مرکز توسعه هوش مصنوعی اضافه نمود: باید زیر ساخت ها و تجهیزات مورد نظر آموزش افراد نیز در نظر گرفته گردد. در حال حاضر نمونه هایی از این بیمارستان ها در جهان وجود دارد اما در ایران هنوز زمان احتیاج است تا به آن مرحله برسیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 خرداد 1402 بروزرسانی: 27 خرداد 1402 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 27206

به "آخرین شرایط راه اندازی کامل بیمارستان هوشمند" امتیاز دهید

1 کاربر به "آخرین شرایط راه اندازی کامل بیمارستان هوشمند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط راه اندازی کامل بیمارستان هوشمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید