آیا تابستان امسال خاموشی داریم؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گفته سخنگوی صنعت برق کشور، پیش بینی شده 188 مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک و 850 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مدار تولید قرار گیرند.

آیا تابستان امسال خاموشی داریم؟

وزارت نیروی دولت سیزدهم سال گذشته پیروز شد با برنامه ریزی تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم و این مسیر برای تابستان 1402 نیز طراحی شده تا مردم خاطره خاموشی ها را برای همیشه از یاد ببرند که در این راستا برنامه 140 اقدامی تنظیم و اجرا شده است.

به گزارش ایرنا؛ تابستان 1400 بود که شرایط خاصی ایجاد و خاموشی های گسترده آسیب های زیادی هم به وجه مالی و هم وجه اجتماعی کشور وارد کرد. بر این اساس برنامه ریزی برای عبور از این شرایط و مدیریت کردن تراز منفی برق در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

پیش بینی فعالان صنعت برق باتوجه به شرایط منابع مالی و مصارف این بود که در تابستان 1401 هم تراز منفی تولید و مصرف برق همچنان تداوم داشته باشد که بر همین اساس وزارت نیرو برنامه ای تحت عنوان یک صد اقدام عملیاتی طراحی و اجرا کرد.

عمده این برنامه ها حول محور مدیریت مصرف بود و هدف گذاری شد تا در بخش خانگی خاموشی نداشته باشیم. برای بخش صنعت با یک هماهنگی صورت گرفته مقرر شد مصارف این بخش مدیریت شده و با جابه جایی مصارف شرایطی ایجاد شود که این بخش شاهد یک مصرف مدیریت شده باشند و از این طریق تولید آسیب نبیند.

در بخش خانگی نیز تلاش شد مدیریت مصرف به طور جد موردتوجه قرار گیرد که این شرایط سبب شد بتوانیم تابستانی بدون مشکل داشته باشیم.

تدوین این برنامه ها سبب شد تا مردم تابستان 1401 را بدون خاموشی سپری کنند. سال جاری نیز وزارت نیرو عزم خود را جزم کرده تا تجربه پیروز سال گذشته را تکرار کرده و تابستانی بدون خاموشی برای مردم رقم بزند.

در همین رابطه سخنگوی صنعت برق از تدوین 140 برنامه برای عبور از اوج مصرف تابستان سال جاری خبر داد و گفت: تولید و تامین برق محور اصلی برنامه های وزارت نیرو برای عبور از اوج مصرف تابستان است.

مصطفی رجبی مشهدی افزود: وزارت نیرو در سال جاری یک برنامه 140 اقدامی را در سه محور اصلی برای عبور از تابستان 1402 تنظیم کرده است.

وی ادامه داد: پیش بینی شده است که 7 هزار و 787 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرده شود که بخشی مربوط به نیروگاه های تازه تاسیس وزارت نیرو به ظرفیت 3 هزار و 26 مگاوات می شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق گفت: همچنین به واسطه برقراری تفاهم نامه وزارت نیرو و وزارت صمت، نیروگاه هایی به ظرفیت یک هزار و 478 مگاوات شامل 6 واحد در پنج ساختگاه احداث خواهد شد.

رجبی مشهدی درباره برنامه ریزی جدی و منسجم برای تعمیر نیروگاه های از مدار تولید خارج شده، افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته عملیات تعمیر نیروگاه هایی که به صورت جدی آسیب دیده بودند و امکان استفاده از تولید برق این نیروگاه ها نبود آغاز شده و این نیروگاه ها در مدار تولید قرار می گیرند؛ بر این اساس سه واحد نیروگاهی با ظرفیت 730 مگاوات وارد چرخه تولید برق خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: مرتفع کردن مسائل واحدهای نیروگاهی که به دلایل مختلف از جمله کمبود آب با محدودیت تولید روبرو بودند در دستور کار قرار گرفت که ظرفیت این نیروگاه ها حدود 1000 مگاوات پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق از ارتقای ظرفیت عملی نیروگاه های موجود خبر داد و گفت: ارتقای ظرفیت عملی نیروگاه های موجود و نیروگاه های سیکل ترکیبی از دیگر اقدام هایی است که برای عبور از پیک تابستان 1402 در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته سخنگوی صنعت برق کشور، پیش بینی شده 188 مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک و 850 مگاوات نیروگاه تنوپذیر در مدار تولید قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در حوزه شبکه های انتقال، 47 برنامه توسعه شبکه های برق و احداث پست های نو پیش بینی شده است، این امر شامل 65 پروژه می شود.

رجبی مشهدی درباره اهمیت مدیریت مصرف به ویژه در بخش خانگی، خاطرنشان کرد: در سال نو با تاکید بر اجرا و پیشبرد طرح های تشویقی در حوزه خانگی طرح هایی به صورت گسترده اجرایی می شود؛ همچنین بخش عمومی و اداری کشور مورد توجه قرار می گیرد و در این باره برنامه ریزی هایی صورت گرفته است، به طوری که صرفه جویی 1000 مگاواتی در بخش اداری کشور پیش بینی شده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 25 فروردین 1402 بروزرسانی: 25 فروردین 1402 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 25938

به "آیا تابستان امسال خاموشی داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تابستان امسال خاموشی داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید