ابداع سلول های خورشیدی فوق نازک و کارآمد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، محققان آژانس فضایی اروپا(ESA) پیروز به ساخت سلول های خورشیدی فوق نازکی با تنها 0.02 میلی متر ضخامت شده اند که از بهترین سلول خورشیدی حال حاضر، 32 درصد بهره وری بیشتری دارد.

ابداع سلول های خورشیدی فوق نازک و کارآمد

به گزارش خبرنگاران و به نقل از ESA، محققان آژانس فضایی اروپا(ESA) سلول های خورشیدی جدیدی ساخته اند که با تنها 0.02 میلی متر، بسیار نازک هستند و با بهره وری بالا می توانند کارآمدی فضاپیماها و ماهواره ها را به خوبی بهبود ببخشند.

آژانس فضایی اروپا از ایجاد این سلول خورشیدی انعطاف پذیر و فوق العاده نازک حمایت نموده است تا بتواند بهترین نسبت قدرت به جرم را برای ماموریت های فضایی فراهم کند.

این سلول های خورشیدی فوق العاده نازک تا حدود 32 درصد راندمان بالاتر نسبت به بهترین نمونه های موجود، با استفاده از تکنیکی به نام epitaxial lift-off دارند. به این معنی که آنها دارای زیرلایه ساخته شده از ژرمانیوم هستند و می توان از این مواد گران قیمت مجددا استفاده کرد.⠀⠀⠀⠀⠀⠀

این سلول های خورشیدی به صورت اتصال سه و چهار طرفه فراوری شده اند. این بدان معناست که آنها از سه یا چهار لایه مختلف از مواد تشکیل شده اند که برای استفاده از طول موج های مختلف نور طیف خورشیدی بهینه شده اند.

این سلول ها که نازک تر از کاغذ و حتی موی انسان هستند، می توانند برای ماهواره های آینده یا برای ماهواره برها در ارتفاع بالا(HAPS) استفاده شوند. HAPSها هواپیماها یا بالن هایی هستند که برای انجام کارهای شبیه به کار ماهواره ها از بالای جو استفاده می شوند.

نمونه های اولیه این سلول های خورشیدی توسط شرکت انرژی خورشیدی فضایی Azur در آلمان و شرکت tf2 در هلند ساخته شده اند. سلول خورشیدی قابل مشاهده در عکس فوق متعلق به شرکت tf2 است. این پروژه توسط بخش توسعه فناوری ESA پشتیبانی شده که فناوری های جدید را برای به کار بردن در فضا آنالیز می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 3317

به "ابداع سلول های خورشیدی فوق نازک و کارآمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع سلول های خورشیدی فوق نازک و کارآمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید