ابزار جدید گوگل؛ تشخیص بیماری های پوستی
به گزارش مجله وبلاگ فروش، ابزار جدید گوگل به گونه ای طراحی شده که افراد ابتدا سه عکس را از پوست خود آپلود می نمایند و سپس به سوالاتی در مورد علائم احتمالی که با آن روبرو اند، پاسخ می دهند.

گوگل اخیرا بیان کرد که ابزاری مجهز به فناوری هوش مصنوعی را طراحی نموده که می تواند بیماری های پوستی را تشخیص دهد.
همانند دیگر ابزار هایی که با کارکردی مشابه طراحی شده اند، نحوه عملکرد و میزان دقت این فناوری جدید نیز سوالاتی را در ذهن علاقه مندان به وجود آورده است. از طرفی دیگر، محققان معتقدند که باید تاثیر این ابزار بر رفتار افراد نیز مورد آنالیز قرار گیرد و معین گردد که دستاورد گوگل چه تاثیری بر میزان مراجعه مردم به پزشک خواهد داشت.
بر اساس این گزارش، در طی یک دهه اخیر شاهد معرفی و عرضه چندین نمونه از این ابزار ها بوده ایم و میلیون ها انسان در سراسر دنیا جزو کاربران این دست فناوری ها هستند. فناوری هایی که توانسته اند میلیون ها دلار را برای صاحبان خود به ارمغان آورند.اخیرا نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا، میزان فراوری این ابزار ها به طور محسوسی افزایش یافته است. این ابزار ها به افراد یاری می نمایند تا احتمالا ابتلا به ویروس کرونا را در خود تشخیص دهند و برای درمان اقدام نمایند.
علی رغم، گستردگی این ابزارها، هنوز اطلاعات زیادی در خصوص نحوه تاثیرگذاری آن ها بر شیوه مدیریت شرایط سلامت در افراد منتشر نشده است.
جک دینز، از محققان دانشگاه بیرمنگام که تحقیقاتی را در زمینه عملکرد اپلیکیشن های تشخیص دهنده بیماری انجام داده، معتقد است که برای عرضه این محصولات، تحقیقات و آنالیز های دقیقی صورت نمی گیرد. وی می گوید بدون ارزیابی دقیق این ابزارها، نمی توان به درک درستی از تاثیرات و پیامد های آن ها دست یافت.
ابزار جدید گوگل به گونه ای طراحی شده که افراد ابتدا سه عکس را از پوست خود آپلود می نمایند و سپس به سوالاتی در خصوص علائم احتمالی که با آن روبرو اند، پاسخ می دهند. سپس گوگل به وسیله این ابزار و با یاری فناوری هوش مصنوعی، لیستی از بیماری ها و شرایط احتمالی را با توجه به اطلاعات دریافتی ارائه می دهد.
همچنین در دل اطلاعات و تصاویر ارائه شده، از کاربر خواسته می گردد تا با جست وجو در گوگل، جزییات بیشتری را در این رابطه کسب کند. به گفته گوگل، افراد می توانند این اطلاعات را ذخیره و یا در صورت تمایل آن را حذف نمایند. البته هنوز این ابزار عرضه نشده و قرار است طی ماه های آینده در اختیار کاربران قرار گیرد.
سخنگوی گوگل همچنین تاکید نمود که این ابزار، راه حل هایی را به کاربر ارائه می دهد تا بتواند خارج از امکانات این ابزار، در خصوص بیماری و شرایطی که به آن مبتلا شده، تحقیقاتی را انجام دهد.
زمانی که ابزار هایی مبتنی بر هوش مصنوعی همانند آنچه گوگل معرفی نموده، طراحی می شوند، محققان به آنالیز دقت و صحت اطلاعات ارائه شده توسط این ابزار ها روی می آورند. آن ها سعی دارند تا معین نمایند که عملکرد این فناوری در تشخیص علائم پوستی نامعین همانند یک جوش عجیب و یا مسائل پوستی معین چگونه است.
گوگل هنوز اطلاعات دقیقی را در این خصوص ارائه نداده، اما بیان کرد که ابزار این شرکت می تواند مسائل پوستی را با دقت 84 درصدی تشخیص دهد. دینز می گوید اگرچه در طی این سال ها، تمایل زیادی برای استفاده از این ابزار ها وجود داشته، اما معین نیست که آیا این ابزار ها واقعا می توانند یاری نمایند یا خیر.
هیمیش فریزر استاد دانشگاه برون که در این زمینه، تحقیقاتی را انجام داده، معتقد است یک شکاف بزرگی در درک ما نسبت به عملکرد و کارایی این ابزار ها وجود دارد. وی اضافه نمود علاوه بر نبود اطلاعات در خصوص دقت و درستی این ابزار ها در تشخیص بیماری ها، معین نیست که تا چه اندازه، افراد به اطلاعات ارائه شده واکنش نشان می دهند و برای درمان اقدام می نمایند.
فیرزر می گوید پر کردن این شکاف آگاهی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. این روز ها فناوری های نوظهور زیادی عرضه می شوند که درک نحوه تاثیر آن ها برا رفتار مردم بسیار حائز اهمیت است.
فریزر معتقد است باید معین گردد که آیا افراد بعد از دریافت اطلاعات از سوی این ابزارها، چه اقداماتی را انجام می دهند. آیا به پزشک مراجعه می نمایند؟ یا نسبت به آن بی تفاوت خواهند بود.
محققان بر این عقیده اند که پیش از هر چیز، باید دقت این ابزار ها را بالا برد تا بتوان به نتیجه مطلوب دست یافت. بدین معنی که اگر علائمی روی پوست مشاهده گردد و این ابزار با توجه به تشخیص خود، آن را بی اهمیت بخواند و فرد نیز برای درمان آن اقدامی نکند، ممکن است عواقب جبران ناپذیری را برای سلامت فرد به دنبال داشته باشد.
شرکت Aysa که ابزار تشخیص بیماری به وسیله آنالیز پوست را طراحی نموده، تا به امروز آنالیز دقیقی را در خصوص نحوه واکنش و عملکرد افراد در قبال اطلاعات این اپلیکیشن انجام نداده است. آرت پاپیر، مدیرعامل این مجموعه می گوید معین نیست که افراد بعد از مشاهده این اطلاعات چه تصمیمی می گیرند؛ اینکه آیا به پزشک مراجعه می نمایند یا خیر و یا نظر پزشک در خصوص اطلاعات ارائه شده چیست.
اما پاپیر اضافه نمود که مهندسان این شرکت در حال آنالیز امکان اضافه کردن قابلیتی برای پیگیری و دریافت فیدبک کاربران هستند.
گوگل نیز اخیرا بیان کرد که با همکاری محققان دانشگاه استنفورد در حال آنالیز و تست عملکرد ابزار جدید خود است. لیلی پنگ، از پژوهشگران و مدیران گوگل می گوید که این شرکت آنالیز دقیقی را روی عملکرد الگوریتم های این ابزار انجام خواهد داد.
به طور کل، آگاهی از واکنش افراد در قبال اطلاعات دریافتی از این ابزار، می تواند تضمین و معین کند که این فناوری در مسیری درستی که همان ارتقای سلامت افراد است، در حال حرکت است.
منبع: آی تی ایران
منبع: فرادید