افزایش بحران در تامین اجتماعی بدنبال همسان سازی حقوق ها

به گزارش مجله وبلاگ فروش، دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران با تاکید بر اینکه وقتی سه جانبه گرایی واقعی در تامین اجتماعی به وجود نیاید نتیجه همین می شود که امروز شاهد هستیم؛ تامین اجتماعی به نقطه سربه سری رسیده و دچار بحران شده است گفت: از حالا به بعد این بحران با همسان سازی حقوق بازنشستگان بیشتر هم خواهد شد.

افزایش بحران در تامین اجتماعی بدنبال همسان سازی حقوق ها

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حمیدرضا سیفی در پنل حکمرانی در حوزه رفاه همایش ملی ایران 14: رفاه و تأمین اجتماعی که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، با اشاره به سه نوع نیاز احساسی، روانی و خودشکوفایی در انسان در حوزه حکمرانی رفاه گفت: نیاز های احساسی همان رفاه عمومی و نیاز روانی و خودشکوفایی، همان نیاز اجتماعی است. رفاه چه در مقوله عمومی و چه در مقوله اجتماعی اش، مانند یک پاندول است که بین حوزه اقتصاد و توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در نوسان است. یعنی به میزانی که توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی داریم می توانیم انتظار درستی از رفاه عمومی و رفاه اجتماعی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: نقطه ایده آلی در هرم مازلو وجود دارد و ابتدا باید بررسی کنیم که نقطه تاب آوری ما چند است. یعنی اگر به عنوان مثال در اقتصاد از نمره 20 نمره 4 یا 5 می گیریم و در توسعه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نمره 7 می گیریم، نمره رفاه عمومی و به تبع آن رفاه اجتماعی ما باید چند باشد و توقع ما نسبت به رفاه عمومی و رفاه اجتماعی باید کجا باشد؟.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران با بیان اینکه رفاه یک مقوله حاکمیتی است گفت: اگر حاکمان، بستر توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را شکل ندهند و حتی سازمان های درستی را برای رصد و مانتیور توسعه ای که سال به سال شکل می گیرد را در همین ابعاد داشته باشیم نمی توانیم به اهداف نظام رفاهی که مدنظر داریم دست یابیم.

سیفی ادامه داد: مانیتور رشد ما در حوزه های مختلف کجاست. حتی در حوزه اجرا، سه قوه را داریم. درست است که پلتفرم اجرایی دولت، وزارت کار است، اما به همان میزان قوه مقننه و قوه قضاییه هم در توسعه رفاه اثر دارند. لازم است که ابتدا نقطه ایده آل را طراحی و مشخص کنیم که انسان برای رسیدن به خود شکوفایی باید چه خصوصیاتی را به دست بیاورد و دوم آنکه نقطه تاب آوری ما کجاست. اگر نمره تاب آوری رفاه عمومی و اجتماعی ما بر فرض 10 است و هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم، مقوله ای به اسم رفاه اجتماعی کنار می رود. باید برای رسیدن به نقطه مطلوب برنامه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر فرایند توسعه عدالت اجتماعی و فرهنگی را درست طراحی نکرده باشیم و بسترش را چه از منظر قوانین و مقررات و چه حوزه اجرا فراهم نکرده باشیم آیا می توانیم انتظار درستی درباره رفاه عمومی و رفاه اجتماعی داشته باشیم گفت: وقتی در این حوزه ها نمرات معقولی نمی گیریم، معدل رفاه اجتماعی ما هم نمره معقولی نمی گیرد. زمانی می توان به نقطه مطلوبی رسید که حکمران های کشور، بستر توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را در جامعه شکل دهند و از ابزار های تشکلی جامعه هم استفاده کنند.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران در ادامه با اشاره به مقوله حکمرانی خوب در صندوق های بازنشستگی گفت: کارفرمایان و کارآفرینان خلاق که می توانند مدیریت خلاقانه داشته باشند کمتر در صندوق های بازنشستگی حضور دارند و مدیرانی را از طیف خودشان انتخاب می کنند که از سرمایه های موجود به درستی استفاده نمی کنند و بهره وری لازم ایجاد نمی شود و در نهایت این لطمه به زیرمجموعه صندوق ها می خورد.

وی ادامه داد: بعضا ساختار درستی هم طراحی نشده است. ساختار کلی آی. ال. او بر اساس سه جانبه گرایی است، اما در زیرمجموعه هیئت امنای تامین اجتماعی عملا سه جانبه گرایی اجرا نمی شود و در هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی که در واقع هیئت امنای 16 صندوق بازنشستگی است دو سوم آرا متعلق به دولت است و عملا اگر کننده کارگر و کارفرما هم نباشند اتفاقی در هیئت امنا نمی افتد.

سیفی اضافه کرد: وقتی سه جانبه گرایی واقعی به وجود نیاید و اراده تشکل ها و نگاه های اجتماعی و شرکای اجتماعی در مدیریت و تدوین استراتژی ها و نظارت ها واقعی نباشد نتیجه همین می شود که امروز شاهد هستیم تامین اجتماعی به نقطه سربه سری رسیده است، در صورتی که زمانی که ثروت بالایی داشته باید به درستی برای آن تصمیم گیری می شده که این مهم صورت نپذیرفته و دچار بحران شده است.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران با اشاره به اینکه از حالا به بعد این بحران با همسان سازی حقوق بازنشستگان بیشتر هم خواهد شد گفت: منابع همسان سازی دیده نشده و بحران بیشتری را در سازمان تامین اجتماعی در انتهای سال خواهیم دید. این بنگاه متعلق به کارگر و کارفرما است، اما در اهداف کلان و کوتاه مدت و حتی در فرایند شرکت ها دخالت عملی ندارد و خروجی مطلوب نخواهد داشت. در اینصورت است که حکمرانی خوب صورت نمی گیرد و در پی آن عدالت اجتماعی به درستی برقرار نمی شود و افرادی که در زیرمجموعه هستند نه رفاه عمومی درستی خواهند داشت و نه رفاه اجتماعی مطلوبی. عدم اصلاح و تغییر قوانین مرتبط در این حوزه عدم بهره وری و مطلوبیت در حوزه اجرا و رسیدن به رفاه اجتماعی و رفاه عمومی را شکل می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 12470

به "افزایش بحران در تامین اجتماعی بدنبال همسان سازی حقوق ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش بحران در تامین اجتماعی بدنبال همسان سازی حقوق ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید