این خاندان محترم

به گزارش مجله وبلاگ فروش، 10 سال است وارد حرفه بازیگری شده و در 28 فیلم قابل تامل سینمای ایران بازی نموده و در همین مدت پنج جایزه معتبر هم برای فیلم های مختلف گرفته. یزدان بخش نه بازیگر حرفه ای بود و نه تصمیم داشت وارد این حرفه گردد، اما زمانی که بازنشسته شد برای پرکردن اوقات فراغتش تبدیل شد به یکی از بیننده های ثابت نمایش هایی که در تئاتر شهر روی صحنه می رفت تا این که افشین هاشمی به او پیشنهاد داد، بازیگر گردد و او را به کارگردان فیلم لطفا مزاحم نشوید معرفی کرد.

این خاندان محترم

به گزارش خبرنگاران، روزنامه خبرنگاران نوشت: 10 سال است وارد حرفه بازیگری شده و در 28 فیلم قابل تامل سینمای ایران بازی نموده و در همین مدت پنج جایزه معتبر هم برای فیلم های مختلف گرفته. یزدان بخش نه بازیگر حرفه ای بود و نه تصمیم داشت وارد این حرفه گردد، اما زمانی که بازنشسته شد برای پرکردن اوقات فراغتش تبدیل شد به یکی از بیننده های ثابت نمایش هایی که در تئاتر شهر روی صحنه می رفت تا این که افشین هاشمی به او پیشنهاد داد، بازیگر گردد و او را به کارگردان فیلم لطفا مزاحم نشوید معرفی کرد.

همین یک نقش کافی بود تا او به یکی از متفاوت ترین بازیگران سینمای ایران تبدیل گردد، آن هم در 61 سالگی. یزدان بخش آدم باحوصله ای است و مودب و فروتن؛ اما این روزها کلافه است.کرونا و محدودیت هایی که به وجود آورده، کلافه اش نموده. می گوید: در این شب و روزهای محترم محرم و تاسوعا و عاشورا از صمیم قلب دعا می کنم خداوند هر چه زودتر این کرونا را نابود کند، ویروسی که زندگی همه را مختل نموده. من اصلا آدم خانه نشستن نیستم؛ اما الان چند ماه هست که مجبورم در خانه بمانم، برای همین تنها آرزوی فعلی ام این است که کرونا دست از سرمان بردارد.

پدر خانم یزدان بخش نظامی بوده و او به دلیل کار پدر، کودکی اش را در شهرهای مختلفی سپری کرد؛ وقتی از او می پرسم دورترین خاطره تان از عزاداری امام حسین ؟ع؟ چیست، می گوید: در شهرهای مختلفی از جمله بهبهان زندگی نموده ام.از هر شهری خاطره محوی در ذهنم مانده اما قالب همه آنها این است که در ایام محرم و دهه اولش شهر سیاه پوش می شد و هیات های عزاداری برقرار بودند و نوحه خوانی و سینه زنی. 9 ساله بودم که به تهران آمدیم و ماندگار شدیم. عزاداری در تهران کلاسیک تر است و تقریبا همه محله ها شبیه هم عزاداری می نمایند. تا جایی که یادم می آید، متفاوت ترین عزاداری ها را در منطقه بازار دیده ام.

روضه ؛ سبکی از زندگی

از یزدان بخش درباره روضه می پرسم، می گوید: من هم مثل بیشتر بچه های دیگر با مادرم به مراسم روضه خوانی می رفتم و یادم هست،اوایل برایم جالب بود اما به مرور رفتن به مراسم روضه برایمان به یک سبک زندگی تبدیل شد؛ چون وقتی بچه بودم و نوجوان، مراسم روضه در بیشتر خانه ها برگزار می شد و معمولا هفته ای یک بار ما به این مراسم می رفتیم و در ماه محرم بیشتر هم می شد.

یزدان بخش درباره نذری می گوید: من خودم هیچ وقت نذری نپخته ام چون اصلا آشپزی بلد نیستم ! اما مادر و خواهرم نذری زیاد داده اند؛ شله زرد و قیمه.برای یاری می رفتم اما راستش را بخواهید کار خانه و آشپزی زیاد بلد نیستم. من سال های زیادی با مادرم زندگی نموده ام و تا زمانی که مادر زنده بود اصلا آشپزی نمی کردم.اما بعد مجبور شدم کمی یاد بگیرم. نذری هم زیاد خورده ام. از قیمه و شله زرد بگیر تا چلوکباب. سفره با برکتی است، همه چیز در آن پیدا می گردد. از خدا می خواهم همه را حاجت روا کند تا این سفره همواره با برکت بماند.

باز این چه شورش است...

یزدان بخش درباره نوحه ها و اشعار عاشورایی که در ذهنش مانده، می گوید: من هر چند در شهرهای زیادی زندگی نموده ام که هر کدام آداب خاصی برای محرم داشتند اما الان که آنها را کنار هم می گذارم به این نتیجه می رسم بیشتر آواهای محرم شباهت زیادی به هم دارند، غمگین اند و واقعه ای تلخ را روایت می نمایند.الان دیگر در ذهنم همه این آواها آشناست تا صدایشان را می شنوم، می گویم: محرم است. اما از میان همه آواها و اشعار، شعر محتشم کاشانی در یادم مانده است: باز این چه شورش است که در خلق عالم است/ باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است...

این بازیگر درباره شخصیت هایی که در کربلا حضور داشته و شهید شده اند، می گوید: همه شان برایمان عزیزند. همه عضوی از یک خاندان محترم اند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 6679

به "این خاندان محترم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خاندان محترم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید