بازی کره با موضوع یک تیر و دو نشان؛ هدف هایی علیه ایران! ، تحریم؛ کلیدواژه عدم پرداخت مطالبات اقتصادی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مقامات کره برای حمایت از تروریسم مالی علیه ایران با واشنگتن هم قسم شده اند و پس از مدت ها بلوکه کردن دارایی های ایران عنوان کردند تنها حاضرند در قبال طلب ایران، محصولات و اقلام مبارزه با کرونا بدهند. حال باید دید که مقامات این کشور به دنبال چه هستند.

بازی کره با موضوع یک تیر و دو نشان؛ هدف هایی علیه ایران! ، تحریم؛ کلیدواژه عدم پرداخت مطالبات اقتصادی

گروه سیاسی خبرنگاران، زهرا مهران راد؛ روابط تهران- سئول تا چندی پیش از جمله روابط پر رونق در عرصه اقتصادی- فرهنگی بود که البته چشم بادامی ها عطای آن را به لقای سیاسی کاری آن هم از نوع ترامپیسم آن بخشیدند، درست در زمان اوج مراودات اقتصادی دوکشور و بعد از اجرای برجام رابطه تجاری نزدیک به 17 میلیارد دلاراتفاق خوشی برای هردو کشور بود؛ که البته عمر چندانی نداشت و پس از یکجانبه گرائی آمریکائی ها و خروج از برجام این رقم این روز ها به سمت صفر میل نموده است. داستان از اینجا شروع شد که به دنبال اوج دریافت تحریم های آمریکا در خصوص تجارت با ایران، ابتدا کره جنوبی تا چند ماه به دنبال دریافت معافیت های تحریمی برای خرید نفت از ایران بود، اما این معافیت ها از اردیبهشت 98 دیگر تمدید نشد.

همین موضوع موجب اولین گام جدی کاهش رابطه تهران - سئول شد. وقتی خرید نفت کاهش یافت، اولین دور افت سطح رابطه تجاری بین دو کشور رخ نمود. درحالیکه هر دو کشور کوشش داشتند این رابطه را از میل کردن به صفر دور نمایند. در 20 سپتامبر آخرین تیر ترکش آمریکایی، رابطه کره جنوبی و ایران را به طورکلی تبدیل به یک بیمار افلیج کرد.

وقتی اسم سوسانو و یانگوم را بیشتر از اعضای خانواده خود می شنیدیم

در حالی راستا باریکِ واردات اندک غذا و دارو از سوی سئول قطع شد که اسامی سوسانو و یانگوم کره ای را بیشتر از اعضای خانواده خود می شنیدیم و به این ترتیب علاوه برهجوم کالا های کره ای در خانه های ما این فرهنگ کره بود که آن هم در حال رسوخ در بین خانواده های ایرانی بود. اما همه این شرایط تا جایی بود که ایران بازاری بی خطر، کم ریسک و پرسود برای چشم بادامی های کره ای به حساب می رفت. با شروع قلدری سیاسی ترامپ و نگرانی از تحریم، سئول زودتر از آنچه تصور می شد، تسلیم شد.

آیا پشت پرده خروج سامسونگ و ال جی از ایران فقط تبعیت از تحریم های آمریکا بود؟

این تهدید آمریکا چنان مو برتن مقامات سیاسی کره راست کرد که برند های نام آشنای ال جی و سامسونگ با یکه تازی در بازار های ایرانی و بعد از نزدیک به بیست سال فعالیت در ایران، تصمیم گرفته اند به بازار لوازم خانگی در کشور پشت نمایند. این خبر هرچند ویترین اقتصادی داشت، اما در عمل تصمیمی کاملا سیاسی بود و سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه طی توئیتی به آن واکنش نشان داد و گفت: ایرانیان دوست های روز های سخت را فراموش نمی نمایند؛ اما بعضی شرکت های خارجی که در سال ها و ماه های اخیر صرفا با پذیرش قلدری آمریکا، ایران را ترک کردند، بدانند بازگشت به بازار ایران بسیار سخت خواهد بود. قانون تجارت می گوید حفظ هر بازار از ورود به آن سخت تر خواهد بود.

ماجرای ایران و کره جنوبی البته تنها تجارت 17 میلیارد دلاری ای که به صفر میل نموده باشد، نبود. پول هایی که از دوران تجارت ایران در بانک های کره جنوبی مانده و اکنون به واسطه تحریم ها، در این کشور بلوکه شده و امکان دسترسی به آن ها وجود نداشته و حتی امکان خرید و استفاده از آن ها هم وجود ندارد. البته این اتفاق تنها در خصوص کره جنوبی رخ نداده بلکه در خصوص بسیاری دیگر از کشور ها که در حال تجارت با ایران بودند نیز تکرار شده است.

بازی کره ای با موضوع یک تیر و دو نشان؛هردو نشان علیه ایران!!!

البته این انتها کار کره با ایران نبود. موضوعی که در این بین ابهام ماجرا را بیشتر می کرد عدم وجود شخصیت مستقل سیاسی در سردمداران کره ای بود که به یک بار تغییر کرد و آن ها را به صف تحریم نمایندگان ایرانی اضافه کرد. ظاهرا موضوع از این قرار بود که اجناس کره ای بعد از آنکه به خوبی جای خود را در خانه های ما باز کردند، تصمیم گیران کره ای را به این نتجه رساند که علاوه بر حفظ این بازار پرسود، از قید پرداخت عوارض گمرکی برای واردات رسمی این کالا ها نیز فارغ شوند و هم محصولات خود را به سادگی از راستا دبی (امارات) و لنج های خود در مبادی مرزی قاچاق به داخل ایران برسانند.

تحریم و تبعیت از سیاست آمریکا بهانه خوبی بود تا سئول از پرداخت مطالبات تهران به راحتی شانه خالی کند. موضوعی که البته واکنش همتی با چاشنی انتقاد از ستاد مبارزه با قاچاق کالا را نیز به همراه داشت؛ وی مطرح نمود وقتی به کره می گوییم اگر مطالبات ما را وصول نکنید؛ اجازه فروش ال جی و سامسونگ را نمی دهیم حتی استقبال هم می نمایند؛ چون برایشان مهم نیست.

کالا های خود را از مبادی غیررسمی و قاچاق وارد کشور می نمایند، معنا ندارد اگر ما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و اقتصاد مقاومتی داریم، باید جلوی این ها را بگیرند. فکر می کنید با این شرایط فراوری ملی شکل می گیرد؟ شما الان بروید در خیابان هایی که این کالا ها را می فروشند، با اینکه به ظاهر بازار ما را ترک نموده اند اما ببینید هر نوع کالایی که سفارش بدهید هفته بعد تحویل می دهند.

آب گل آلودی که کره جنوبی را بیشتر به یاد ماهیگیری انداخت

بهانه کره برای عدم پرداخت بدهی خود به ایران، همچنین عدم پرداخت پول های بلوکه شده ایران در بانک های کره ای عدم صدورمجوز توسط سازمان OFAC آمریکا بود؛ سازمانی زیرمجموعه وزارت خرانه داری این کشور که خط و ربط عملکرد آن حول محور ایران است.

اساسا تحریم های اقتصادی تجاری ایران توسط آمریکا باعث شده تا تمام ساکنان دائمی (دارای گرین کارت آمریکا)، سیتیزن های آمریکا و شرکت های تجاری و حتی غیر انتفاعی (NGO) ثبت شده در آمریکا و تمام شعبه های خارجی این شرکت ها در سایر کشورها، نیازمند دریافت اجازه نامه کتبی اوفک اصطلاحأ یعنی OFAC license از اداره خزانه داری فدرال آمریکا برای ارسال و دریافت پول یا بسیاری کالا ها و سرویس ها به ایران (قبل از هرنوع اقدامی) باشند.

شنیده ها از مقامات دیپلماتیک کشورمان حکایت از این دارد که پس از کش وقوس های فروان بالاخره اوفک مجوز پرداخت های کره جنوبی به ایران را صادر نموده و سئول بهانه ظاهری برای این عدم تعهد را از دست می دهد؛ اما به نظر می رسد مقامات کره برای حمایت از تروریسم اقتصادی علیه ایران با واشنگتن هم قسم شده اند و حاضر نیستند در قبال طلب ایران نه پولی بدهند؛ نه کالا های مورد نظر تهران از قبیل دارو برای بیماران خاص و یا علوفه جات دامی را تامین نمایند، بلکه براساس آخرین اخبار تنها مواردی که کره حاضر است در قبال طلب ایران و آزادسازی پول های بلوکه شده بدهد، محصولات و اقلام مبارزه با کرونا است!

این در حالیست که جمهوری اسلامی به فضل الهی و با غیرت ملی حتی با وجود سنگین ترین سطح تحریم ها یکی از کشور های پیروز در حوزه فراوری تجهیزات مبارزه با کرونا است و در عرصه فراوری ماسک و گان و کیت های تشخیصی سرولوژی نه تنها نیازی به واردات ندارد بلکه هم اکنون از جمله صادرنمایندگان این اقلام به بعضی کشور های همسایه و حتی کشور های اروپایی از جمله آلمان است.

کلام آخر اینکه آنچه در این بین حتی به نظر بیشتر از دشمنی آمریکایی ها در هدف قراردادن مردم بی گناه و غیرنظامیان ایرانی در این جنگ اقتصادی خودنمائی می نماید، ناجوانمردی دولتی است که به قول ما ایرانی ها هم از آب گل آلود کره می گیرد و هم آش را با جایش سرکشیده است. کره جنوبی با داشتن روابط 60 ساله تجاری با ایران یکی از بزرگترین مشتریان ما در عرصه محصولات نفتی و معیانات گازی طی سال های اخیر محسوب می گردد؛ مشتری که این روز ها از یک طرف به بهانه خوش خدمتی به ترامپ و از طرف دیگر به دلیل سوء استفاده از شرایط زورگویی به ایران در روز روشن پول های مردم بی گناه ایران را مصادره نموده است اما قطعا حافظه تاریخی ملت ایران تمام آنچه در طول سال های سخت تحریم بر او روا شد و کشور هایی که در این دایره از رفتار های غیرانسانی فروگذار نکردند و هم چنین کشور هایی که از هرگونه کوشش و مساعدت درزمینه دورزدن تحریم ها مضایقه نکردند را فراموش نخواهد کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 4846

به "بازی کره با موضوع یک تیر و دو نشان؛ هدف هایی علیه ایران! ، تحریم؛ کلیدواژه عدم پرداخت مطالبات اقتصادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی کره با موضوع یک تیر و دو نشان؛ هدف هایی علیه ایران! ، تحریم؛ کلیدواژه عدم پرداخت مطالبات اقتصادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید