باغ زینت الملوک، میراث بانویی خیرخواه

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خانه زینت الملوک شیراز دیدنی بی نظیر در این شهر تاریخی بوده که سالانه گردشگران بسیاری را به تماشای شکوه خود دعوت می نماید. با ما همراه شوید تا با جای جای این بنای تاریخی آشنا شویم.

باغ زینت الملوک، میراث بانویی خیرخواه

جهت دریافت خدمات ساخت ویلا باغ کوچک با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

تاریخچه خانه زینت الملوک

جاذبه های دیدنی و گردشگری شیراز، بقدری متنوع بوده که با هر سلیقه ای متناسب است. یکی از این موارد، بنا های تاریخی است که بیشمار در این شهر وجود دارد. از جمله این بنا های تاریخی، خانه تاریخی زینت الملوک است. خانه ای که قدمت آن به دوران قاجار بر می شود. این خانه متعلق به خاندان قوام الملوک از نسل حاج ابراهیم کلانتر است که در دوران مختلف والی و کلانتر بودند. این مکان تاریخی محل زندگی بانو زینت الملوک قوامی، دختر قوام الملوک چهارم است که طبق گفته ها، زنی خیر و نیکوکار بود. ساخت این اثر تاریخی، در سال 1290 هجری قمری توسط علی محمدخان قوام الملک دوم آغاز شد و پس از مدت ها در سال 1302 به دست محمدرضا خان قوام الملک سوم به انتها رسید.

معماری خانه زینت الملوک

وقتی که وارد خانه زینت الملوک شیراز می شویم، دری منقش به هنر معماری چشم هر بیننده ای را به خود جلب می نماید که پس از عبور از آن به حیاط می رسیم. حیاطی که وجود دو حوض بزرگ و کوچک و باغچه، زیبایی آن را دوچندان می نماید. وجود گونه های گیاهی زیبا، طراوت خاصی را به این خانه بخشیده است. کاشی کاری هفت رنگ هلالی، زیبایی بی نظیری را در قسمت پیشانی این عمارت به وجود آورده است. در خانه تاریخی زینت الملوک، 20 اتاق وجود دارد که به هنر دستان هنرمندان ایرانی مانند گچبری، آیینه کاری و نقاشی مزین شد. نمای داخلی این اتاق ها، با تصاویری از گل، بوته، پرندگان و حیوانات پوشیده شده و دسترسی آن ها به گونه ای طراحی شده که برای رفتن به اتاق دیگر، نیازی به رفتن حیاط نیست. جذاب ترین و زیباترین بخش این خانه، تالار اصلی آن بوده که در ضلع غربی این مکان واقع شده است. نکته جالب توجه این است که خانه زینت الملوک تنها خانه شیراز است که سرتاسر بنای آن، زیرزمین واقع شده است. در این زیرزمین که آجرکاری های منحصر به فردی دارد، نگارخانه ای با حضور مجسمه شخصیت های مهم شیرازی وجود دارد. این زیرزمین پس از اینکه در سال 1373 به دست سازمان میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شد، پس از گذشت یک سال به منظور نمایش آثار هنرمندان به نگارخانه و در سال 1382 به موزه گنجینه فارس تبدیل شد. در اینجا علاوه بر لذت بردن از تماشای هنر هایی همچون تزئینات و نقاشی های بی نظیر، امکان مشاهده و آشنایی با مشاهیر استان فارس برای علاقمندان وجود دارد. مشاهیری مانند کریم خان زند، سعدی شیرازی، زینت الملوک و... ناگفته نماند که نگارخانه زینت الملوک به دلیل معماری و حضور مجسمه های بزرگان ایران، شبیه به موزه مادام توسو است. بخشی از فضای دل انگیزی که در این خانه به وجود آمده، متاثر از تابش آفتاب به شیشه های رنگی پنجره های ارسی شکل آن است. تماشای معماری این خانه، هر انسانی را به روزگاران با صفای گذشته می برد. وجود عکاسخانه ای قدیمی در حیاط خانه و دریافت عکس یادگاری با لباس قجری، این ویژگی را دو چندان می نماید.

منبع: عصر سفر

منبع: همگردی
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1973

به "باغ زینت الملوک، میراث بانویی خیرخواه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ زینت الملوک، میراث بانویی خیرخواه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید