تغذیه سالم برای کاهش فشار خون ، مبتلایان به فشار خون بالا چه باید بخورند

به گزارش مجله وبلاگ فروش، فشار خون بالا مسئله ای است که بسیاری افراد به گونه های مختلف آن را تجربه نموده اند. اما یکی از مهم ترین آن ها رعایت رژیم غذایی است. با آغاز چند عادت غذایی نو از جمله مقدار گیری کالری و توجه به وعده های غذایی می توان تا حدود زیادی فشار خون خود را کاهش داد.

تغذیه سالم برای کاهش فشار خون ، مبتلایان به فشار خون بالا چه باید بخورند

خبرنگاران -یکتا فراهانی: برخی افراد از مقدار کالری که در طول روز می خورند و می نوشند مطلع نیستند. آن ها ممکن است چگونگی مصرف غذای خود را دست کم بگیرند و تعجب نمایند که چرا نمی توانند وزن کم نمایند.

اما توجه به غذاهایی که می خوریم از جمله مقدار وعده ها و کیفیت آن ها می تواند به ما اجازه دهد غذای مصرفی خود را بهتر کنترل کنیم. پس از آن می توانیم آغاز به کاهش کالری و وعده های غذایی برای کاهش وزن کنیم و به این ترتیب فشار خون هم به نوعی مدیریت خواهد شد.

افزایش فشار خون

نیلوفر صدری، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در خصوص تغذیه افراد مبتلا به فشار خون بالا می گوید: سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است 51 درصد از علل مرگ و میر ناشی از سکته مغزی و 45 درصد آن ها نیز ناشی از بیماری های قلبی به علت فشار خون بالاست.

فشار خون نیرویی است که به وسیله جریان خون به دیواره رگ ها وارد می گردد تا خون در سراسر رگ های بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند بدن با مسائل زیادی روبه رو می شو

رژیم غذایی DASH

به گفته این کارشناس تغذیه، کلمه DASH به معنی رویکرد غذایی برای توقف فشارخون بالا است. این رژیم نگاه طولانی مدت به تغذیه سالم دارد و طوری طراحی شده که به درمان یا ممانعت ابتلا به فشارخون یاری می نماید.

مطالعات نشان داده است که این رژیم هم در افراد مبتلا و هم افراد سالم می تواند فشار سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد.

عملکرد رژیم DASH

این رژیم ما را به کاهش سدیم در رژیم غذایی و بعلاوه خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم، کلسیم و منیزیم که فشار خون را کاهش می دهند تشویق می نماید.

صدری می گوید این رژیم غذایی با کاهش وزن در کنار کاهش فشار خون و بیماری قلبی- عروقی و سکته مغزی از ابتلا به پوکی استخوان، دیابت و سرطان نیز جلوگیری می نماید.

در رژیم غذایی DASH مصرف غلات کامل مانند گندم، آرد سبوس دار، برنج قهوه ای، غلات سبوس دار جو دوسر توصیه می گردد.

ایجاد حس سیری

فیبر موجود در مواد غذایی باعث حس سیری می گردد و بعلاوه در کاهش کلسترول و چربی خون مؤثر است. با توجه به نقش پتاسیم، منیزیم و ویتامین ث در پیشگیری و درمان پرفشاری خون در رژیم غذایی DASH مصرف انواع میوه ها و سبزیجات در رنگ های مختلف و مغزهای خام توصیه می گردد. بعلاوه مصرف شیر و لبنیات کم چرب با توجه به نقش کلسیم در کاهش فشار خون نیز تجویز می گردد.

منع مصرف غذاهای فرآوری شده

به گفته نیلوفر صدری، با توجه به نقش کاهش مصرف چربی در کاهش وزن، در این رژیم با محدود کردن چربی های اشباع حیوانی، مصرف روغن های غیر اشباع گیاهی توصیه می گردد. بنابراین بهتر است غذاها به صورت آب پز، بخارپز و کبابی مصرف شوند.

در رژیم DASH مصرف گوشت سفید بدون چربی و حبوبات و محدودکردن مصرف گوشت قرمز نیز توصیه می گردد. بعلاوه مصرف غذاهای کنسروی، فرآوری و نمک سود شده هم در این رژیم غذایی منع شده است. بهتر است مصرف زرده تخم مرغ هم به چهار بار در هفته کاهش یابد.

حذف نمک و تنقلات

این متخصص تغذیه می گوید به طور کلی در رژیم غذایی DASH حذف نمک سر سفره و مصرف انواع شور، ترشی، سس، تنقلات و پفک توصیه می گردد.

برای طعم دادن به غذا هم می توان از لیمو، آبلیمو، آب نارنج، سبزیجات و ادویه جات استفاده کرد.

محدودیت مصرف شکر و تغییر سبک زندگی

در این رژیم مصرف انواع شیرینی، آبمیو ه های مصنوعی و نوشابه باید به حداقل برسد. به علاوه افزایش فعالیت های فیزیکی

روزانه به مدت حداقل نیم ساعت در روز، اجتناب از مصرف دخانیات، الکل، کاهش مصرف کافئین و دوری از استرس و تنش هم توصیه می گردد. ضمن آنکه داشتن خواب و استراحت کافی هم بسیار لازم است.

به عقیده این متخصص تغذیه در واقع با افزایش مطلعی و انتخاب صحیح رژیم غذایی می توان تا حد زیادی فشار خون بالا را کنترل کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 خرداد 1402 بروزرسانی: 1 خرداد 1402 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 26725

به "تغذیه سالم برای کاهش فشار خون ، مبتلایان به فشار خون بالا چه باید بخورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه سالم برای کاهش فشار خون ، مبتلایان به فشار خون بالا چه باید بخورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید