جدال بر سر واکسن کرونا، انگلیس معاون سفیر اتحادیه اروپا را احضار کرد خبرنگاران

به گزارش مجله وبلاگ فروش، وزارت امور خارجه انگلیس در ادامه جدال دیپلماتیک بر سر توزیع واکسن کرونا، معاون سفیر اتحادیه اروپا در لندن را احضار کرد.

جدال بر سر واکسن کرونا، انگلیس معاون سفیر اتحادیه اروپا را احضار کرد خبرنگاران

با ما سفر کنید و با قیمت تورهای نوروزی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اتهام زنی های اخیر شارل میشل رئیس شورای اروپا در مورد نحوه توزیع واکسن کرونا، واکنش دولت انگلیس را به دنبال داشت.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، روز چهارشنبه نیکول مانیون معاون سفیر اتحادیه اروپا در لندن به وزارت امور خارجه انگلیس فراخوانده شد.

روز گذشته (سه شنبه)، میشل در بیانیه ای نوشته بود: از شنیدن اتهام ملی گرایی در مورد واکسن که علیه اتحادیه اروپا مطرح شدند، شوکه شدم.

رئیس شورای اروپا اضافه نمود: در این مسئله نیز حقایق دروغ نمی گویند. بریتانیا و ایالات متحده به طور آشکار صادرات واکسن یا اقلام ساخت واکسن به اتحادیه اروپا را ممنوع نموده اند، اما اتحادیه اروپا هرگز صادر کردن آن ها را متوقف ننموده است.

میشل علاوه بر این روسیه و چین را نیز مورد حمله قرار داد و نوشت: نباید اجازه دهیم روسیه و چین ما را به انحراف بکشانند. این دو رژیم ارزش هایی دارند که در مقابل ارزش های ما ناپسند هستند. آن ها عملیات تأمین واکسن محدودی برای دیگران را سازماندهی نموده اند، اما به طور گسترده برای آن تبلیغ می نمایند. اما اروپا از واکسن برای اهداف تبلیغاتی استفاده نمی نماید.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در نامه ای به میشل ادعا های او درباره توزیع واکسن کرونا را تماماً غلط توصیف کرد.

طی هفته های اخیر جدال انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر مقررات تجاری پس از اجرای برگزیت شدت گرفته و توزیع واکسن کرونا را تحت الشعاع قرار داده است.

از سوی دیگر سازمان جهانی بهداشت دیروز (سه شنبه) هشدار داده است جهش های جدید کرونا باعث به راه افتادن موج جدید ابتلا به این ویروس در سراسر قاره اروپا شده است.

از ژانویه سال گذشته میلادی که بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر اجرای برگزیت به توافق رسیدند، گروه های وفادار به بریتانیا در ایرلند شاقتصادی بار ها به اخلال در وارد کردن کالا از بریتانیا اعتراض نموده اند و این توافق را در تناقض با توافق بلفاست دانسته اند.

هفته گذشته درپی تشدید اختلافات لندن و بروکسل بر سر تأمین واکسن کرونا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس تهدید کرد بخش هایی از توافق برگزیت را که به ایرلند شاقتصادی مربوط است تعلیق می نماید.

جانسون در جلسه مجلس گفت، محتمل است ماده 16 پروتکل ایرلند شاقتصادی را به اجرا بگذارد تا اطمینان یابد مانعی بر سر راه تبادل تجاری با این بخش از بریتانیا وجود ندارد.

در ماده 16 این پروتکل آمده است، درصورتی که اجرای آن موجب مسائل اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گردد، ماشه ای اضطراری را درنظر می گیرد که به هردو طرف اجازه مداخله در آن را می دهد.

علاوه بر جانسون، اتحادیه اروپا نیز تهدید نموده بود برای کنترل صادر کردن واکسن کرونا به ایرلند شاقتصادی، ماده 16 را فعال خواهد نمود، اما ساعاتی بعد از موضع خود عقب نشینی کرد.

مایرید مک گینس مسئول امور اقتصادی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گذشته تهدید جانسون مبنی بر فعال کردن ماده 16 را محکوم کرد و درخصوص بی اعتمادی بروکسل به لندن هشدار داد.

علاوه بر این جدال های دیپلماتیک، جنیفر ساکی سخنگوی دولت آمریکا روز دوشنبه مدعی شد دولت بایدن کوشش روسیه برای زیر سوال بردن واکسن های ساخت شرکت های فایزر و مدرنا را تحت نظر دارد.

دیمیتری پسکوف سخنگوی دولت روسیه در واکنش به این ادعای کاخ سفید گفت: ما همیشه با سیاسی کاری در قبال مسائل مربوط به واکسن [کرونا]مخالف هستیم. روسیه هرگز در چنین کمپین هایی علیه دیگر واکسن ها مشارکت نداشته و نخواهد داشت.

سخنگوی کاخ کرملین اضافه نمود: تمام این اظهارات بی معنی بوده و بر پایه واقعیت نیستند. واقعاً تأسف می خوریم اگر کسی این اظهارات را جدی بگیرد.

پسکوف همچنین به اظهارات یکی از مقامات آژانس دارویی اروپا که واکسن اسپوتنیک وی روسیه را به هفت تیر روسی تشبیه نموده بود واکنش نشان داد و خواهان عذرخواهی این مقام اروپایی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 10574

به "جدال بر سر واکسن کرونا، انگلیس معاون سفیر اتحادیه اروپا را احضار کرد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال بر سر واکسن کرونا، انگلیس معاون سفیر اتحادیه اروپا را احضار کرد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید