جزییاتی تازه جهش ویروس کرونا، ماجرای یک جهش ویروسی در انگلیس

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرنگاران : درست زمانی که با آغاز واکسیناسیون همه امیدوار شده بودند، بالاخره از شر این عالم گیری ویروس کرونا نجات پیدا می نمایند، هفته گذشته مسئولان بریتانیا زنگ هشداری مبنی بر شکل گیری نوع جدیدی از ویروس کرونا که به شدت مسری است و در انگلستان فعال شده است، به صدا درآوردند.

جزییاتی تازه جهش ویروس کرونا، ماجرای یک جهش ویروسی در انگلیس

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین ، وقتی این ویروس به شکل مسری تری لندن و شهرهای حومه آن را آلوده کرد، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، دستور قرنطینه سخت گیرانه در کل کشور را داد. او گفت، وقتی ویروس روش های حمله خود را تغییر می دهد، ما هم باید روش دفاع از خود را تغییر دهیم.

ایستگاه های قطار از مردمانی پر شده است که کوشش می نمایند شهر را ترک نموده تا از محدودیت ها بگریزند. کشورهای اروپایی دیگر هم دستور بستن مرزها به روی مسافران بریتانیایی داده اند تا جلوی ورود این ویروس جدید و آلوده نمایندگی آن را بگیرند.

در آفریقای جنوبی هم نسخه ای مشابه از این ویروس، که در یکی از جهش های دیده شده در نوع بریتانیایی این ویروس مشترک است، مشاهده شده است.

دانشمندان نگران این جهش ها در ویروس کرونا هستند اما تعجب ننموده اند. آنها بارها هزاران اصلاح های کوچک در مواد ژنتیکی ویروس کرونا که دنیا را درنوردیده است، مشاهده نموده اند.

بعضی از گونه های این ویروس بسیار تصادفی در جمعیتی از مردم شایع می شوند و ربطی به تغییرات موجود در ویروس ندارد. اما با وجود اینکه بیماری زایی این ویروس به دلیل واکسیناسیون و افزایش ایمنی در جمعیت انسانی دشوارتر می گردد، محققان می گویند ممکن است این ویروس دچار جهش هایی گردد که بتواند به راحتی گسترش یابد یا از سیستم ایمنی بدن بگریزد.

بنابه گفته جسی بلوم، زیست شناس تکاملی در مرکز تحقیقات سرطان فرد هاچینسون در سیاتل، مسلما این جهش ها ادامه می یابند و جامعه علمی باید با دقت آنها را رصد نموده تا بتوانند تعیین نمایند کدام یک از این جهش ها تاثیری روی مسری تر شدن این ویروس ها دارند.

این گونه جدید ویروس کرونا که در بریتانیا مشاهده شده است، حاوی 20 نوع جهش است که چند نمونه از آنها، ویروس را قادر به وارد شدن به درون سلول های انسان و چسبیدن به آنها و آلوده کردن بدن انسان نموده است. میوج سویک متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند و مشاور علمی دولت بریتانیا می گوید، این جهش ها ممکن است به این گونه از ویروس اجازه دهند تا آن به سرعت تکثیر یافته و منتقل گردد و بدین ترتیب ویروس کرونا، مسری تر از ویروس های پیش از جهش عمل کند. اما مقدار مسری تر بودن این ویروس بنابه اعتقاد مقامات بریتانیا که گفته اند این ویروس 70درصد مسری تر است، هنوز در آزمایشگاه ها بر اساس مدل سازی های اجرا شده اثبات نشده است.

سویک ادامه می دهد، اگرچه نمی توان این حقیقت را که بعضی از داده های مسری بودن این ویروس به رفتار انسانی مرتبط است انکار کرد، اثبات مسری تر بودن این ویروس به اطلاعات تجربی بیشتری احتیاج دارد.

دانشمندان در آفریقای جنوبی به این نتیجه رسیدند که رفتار انسانی، موجب گسترش بیشتر ویروس کرونا شده است و ربطی به جهش های جدید ویروس کرونا و مسری تر شدن آن ندارد.

همچنین مسئولان بریتانیا نگران این هستند که ممکن است ویروس به شکلی جهش و تکامل یابد که در برابر واکسن هایی که در حال حاضر در بریتانیا در حال اجرا شدن است، از خود مقاومت نشان دهد. این نگرانی ها حول محور تغییراتی می چرخد که در کد ژنتیکی این ویروس رخ می دهد و ممکن است حساسیت ویروس را در برابر بعضی از پادتن ها کاهش دهد.

اما چندین متخصص می گویند، برای اینکه ویروس بتواند به اندازه کافی قوی گردد و در برابر قدرت واکسن های فراوریشده بایستد، حداقل چند سال، نه فقط چند ماه، لازم دارد.

جسی بلوم می گوید، هیچ کس نباید نگران باشد که ممکن است ویروس دچار جهش فاجعه باری گردد که به یکباره تمام پادتن ها و واکسن ها را بی اثر کند. چنین فرایندی به مرور زمان و در مدت چند سال رخ می دهد و ویروس به حجم بالایی از جهش ها احتیاج دارد. این فرایند هرگز شبیه کلید روشن-خاموش چیزی نیست.

قرنطینه انگلیس در اروپا

البته این توضیحات دقیق علمی بریتانیایی ها از نگرانی های همسایگان این کشور کم ننموده است تا جایی که بیشتر کشورهای اروپایی، از جمله هلند، ایتالیا و بلژیک مرزهای خود را به روی بریتانیایی ها بسته اند. آلمان هم در حال تدوین قانونی است که ورود مسافران بریتانیا و آفریقای جنوبی به این کشور را محدود کند.

کشورهای دیگر مانند فرانسه، اتریش و ایرلند هم ورود بریتانیایی ها به کشور خود را ممنوع نموده اند. اسپانیا هم از اتحادیه اروپا خواسته است تا ممنوعت پروازها از بریتانیا را اعلام کند. در آمریکا هم از دولت ترامپ خواسته شده است که جلوی پروازهای بریتانیا به آمریکا گرفته گردد.

در خود بریتانیا، مسئولان حمل ونقل فقط اجازه سفرهای ضروری را به مردم می دهند. محتمل است که این محدودیت ماه ها ادامه داشته باشد.

ویروس کرونا مانند هر ویروس دیگر ساختار خود را تغییر می دهد. بعضی از این تغییرات ژنتیکی بی نتیجه است اما بعضی از آنها می توانند توان تازه ای به این ویروس بدهند و دانشمندان از این احتمال اخیر می ترسند. واکسیناسیون ممکن است ویروس را به تغییر ماهیت و سازگاری های جدید وادار کند به طوری که بتواند در برابر سیستم ایمنی بدن مقاومت کند یا از آن بگریزد.

در حال حاضر تغییراتی در ژنتیک این ویروس در نقاط مختلف دنیا اجرا شده که نشان داده این جهش ها برای بیماری زایی آن مفید بوده اند.

جهشی که روی حساسیت پادتن اثر می گذارد- که از نظر فنی به آن حذف 70-69 می گویند- باعث می گردد که بعضی از حروف موجود در کدژنتیکی این ویروس حذف شوند و این نوع حذف حداقل سه بار اتفاق افتاده است. این مساله باعث شده که سیستم ایمنی بدن بعضی از افراد به پلاسمای درمان نماینده حساسیت بسیار کمتری نشان دهد.

حذف ژنتیکی جدید، ساختار پروتئین میخ مانند سطح کرونا را تغییر می دهد و این دقیقا چیزی است که ویروس برای آلوده کردن سلول های انسانی به آن احتیاج دارد. چندین آنالیز نشان داده است که ویروس کرونا می تواند به شکلی تکامل یابد که جلوی شناسایی شدن از طریق پادتن تک مونوکلونال (تک گونه) را بگیرند. پادتن های تک مونوکلونال، ترکیبی از دو پادتن متفاوت یا مشابه است که به فرد زده می گردد. خوشبختانه، سیستم ایمنی بدن، سیستمی بسیار قوی تری است و می تواند در برابر این نوع جهش مقاومت کند.

واکسن های فایزر-بیوان تک (Pfizer-BioNTech) و مدرنا موجب واکنش سیستم ایمنی بدن فقط به پروتئین های میخ مانند سطح ویروس کرونا می شوند. اما در بدن هر فرد آلوده مجموعه ای پیچیده از پادتن ها در برابر این پروتئین فراوری می گردد. بنابراین فرقی نمی کند که ویروس کرونا چقدر تغییر کند و جهش یابد، آن نمی تواند به راحتی راه حلی ژنتیکی برای مبارزه با تمام ویژگی های متفاوت پادتن ها بیابد. بنابراین فرار از سیستم های دفاعی بدن برای ویروس کرونا، علی رغم تمام این جهش ها، سخت است.

ویروس برای فرار از سیستم ایمنی بدن باید مجموعه ای بسیار از جهش ها را در خود داشته باشد تا هر کدام از آنها بتواند جلوی اثربخشی سیستم ایمنی بدن روی ویروس را بگیرند. در بعضی از ویروس ها مانند آنفلوآنزا به سرعت این تغییرات رخ می دهند اما ویروس های دیگر به زمان زیادی احتیاج دارند. با اینحال ویروس آنفلوآنزا به 5 تا 7 سال جهش احتیاج دارد تا بتواند اثربخشی سیستم ایمنی بدن را خنثی کند. ویروس کرونا هم در حال جهش های گوناگون برای فرار از سیستم ایمنی بدن است اما سال ها طول می کشد تا بتواند از شناسایی سیستم ایمنی بدن بگریزد.

بنابه گفته دانشمندان با واکسیناسیون حدود 60 درصد از افراد در مدت زمان یکسال و کاهش موارد ابتلا می توان احتمال جهش ویروس را تا حد بسیار زیادی به حداقل رساند.

با اینحال تمام دانشمندان با دقت بسیار جهش های موجود در این ویروس را ردیابی می نمایند تا هر زمان جهشی رخ داد که جلوی اثربخشی واکسن ها را بگیرد، ردیابی نمایند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 9222

به "جزییاتی تازه جهش ویروس کرونا، ماجرای یک جهش ویروسی در انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییاتی تازه جهش ویروس کرونا، ماجرای یک جهش ویروسی در انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید