خبرنگاران طرح تحقیقاتی اندازه گیری میزان آب مصرفی باغات انگور در استان مرکزی انجام شد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، اراک - خبرنگاران - پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: طرح مطالعاتی اندازه گیری میزان آب مصرفی باغات انگور در شهرستان های اراک، شازند و خنداب این استان انجام شد.

خبرنگاران طرح تحقیقاتی اندازه گیری میزان آب مصرفی باغات انگور در استان مرکزی انجام شد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

دکتر مصطفی گودرزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: تخمین به نسبت دقیق و یا مشخص شاخص های مدیریت مصرف آب از جمله حجم آب مصرفی، بهره وری آبیاری و آب محصولات زراعی و باغی مختلف از مهم ترین ابزارها و شاخص های کلیدی در برنامه ریزی های کلانِ تامین، تخصیص و مصرف اصولی از آب در بخش های مختلف از جمله کشاورزی است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که تناقضاتی در آب مصرفی محصولات مختلف بین سازمان های مختلف به خصوص وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد، انجام یک کار تحقیقاتی در سطح کشور که بتواند به اعداد متقنی درباره حجم آب مصرفی محصولات مختلف در کشور منتهی گردد، امری لازم بوده و نتایج آن می تواند یاری شایانی در تصمیم گیری مسوولان مرتبط با آب و کشاورزی کند.

پژوهشگر و عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به وجود سطح زیر کشت بالای انگور در استان مشخص آب مصرفی و بهره وری مصرف آب در باغات انگور تحت مدیریت باغدارن استان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

گودرزی، هدف از اجرای این طرح تحقیقاتی را اندازه گیری آب مصرفی در روش های مختلف آبیاری در باغات انگور استان مرکزی مطرح کرد و گفت: نتایج اندازه گیری ها نشان داد که میزان آب مصرفی باغات انگور در این استان متفاوت بوده و بسته به روش آبیاری، تعداد نوبت های آبیاری، زمان آغاز آبیاری در ابتدای فصل، زمان قطع آبیاری در انتهای فصل، میزان حقابه و منابع آب در دسترس و نحوه مدیریت باغ، بین 6 هزار تا 18 هزار متر مکعب در هکتار است.

وی ادامه داد: نتایج حاصل از این طرح تحقیقاتی نشان داد که مدیریت آبیاری تاثیر زیادی بر مصرف آب در سطح منطقه دارد.

مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی در سال 62 و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان سال 72 به بهره برداری رسیده است که با ادغام وارتخانه های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال 79 با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی سپس در سال 94 با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فعالیت می نماید.

این مرکز دارای بخش های تخصصی پژوهشی مشتمل بر گیاه پزشکی، منابع طبیعی، آبخیزداری، زراعی و باغی، فنی و مهندسی است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی دارای هفت ایستگاه تحقیقاتی است که بستر مناسبی برای اجرای طرح های تحقیقاتی فراهم نموده است.

2 ایستگاه از این ایستگاه ها به صورت ملی (پردیس تحقیقات و آموزش ملی لوبیای خمین و پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه) و پنج ایستگاه دیگر (ایستگاه منابع طبیعی مهندس یونسی خسبیجان، گیاهان دارویی علی آباد، علوم دامی فدک، آبخوان داری خشکرود و ایستگاه تحقیقات کشاورزی اراک) به صورت استانی فعالیت می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 3275

به "خبرنگاران طرح تحقیقاتی اندازه گیری میزان آب مصرفی باغات انگور در استان مرکزی انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح تحقیقاتی اندازه گیری میزان آب مصرفی باغات انگور در استان مرکزی انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید