درباره رئیسعلی دلواری ، پرچمدار مبارزه با استعمار

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرنگاران: رئیسعلی دلواری سال های ضعف ایران و وابستگی دولتمردان آن به انگلیس یا روسیه، علم مبارزه برداشت و نام خود را همچون میرزاکوچک خان جنگلی، شیخ محمد خیابانی، کلنل محمدتقی پسیان و... در تاریخ مبارزه بر ضداستعمار جاودانه ساخت.

درباره رئیسعلی دلواری ، پرچمدار مبارزه با استعمار

به گزارش خبرنگاران، رئیسعلی دلواری سال های ضعف ایران و وابستگی دولتمردان آن به انگلیس یا روسیه، علم مبارزه برداشت و نام خود را همچون میرزاکوچک خان جنگلی، شیخ محمد خیابانی، کلنل محمدتقی پسیان و... در تاریخ مبارزه بر ضداستعمار جاودانه ساخت. اما رئیسعلی دلواری که بود و چگونه به مقام شهادت در راه مبارزه برای ایران نائل شد؟

فرزند دیار تنگستان

رئیسعلی فرزند زایر محمد از طایفه مشهور به ممسنی یا احمدی و مادرش شهین دختر علی از طایفه فولادی باغک تنگستان بود. درباره ریشه خانوادگی رئیسعلی سخن های متفاوتی نقل می گردد. بعضی خانواده او را اصالتا از مهاجرین نورآباد لرستان و بعضی دیگر از نورآباد ممسنی (در فارس) و عده ای نیز از کهکیلویه و بویراحمد می دانند. رئیسعلی در همان زمان کودکی با فراگیری علوم مختلف توانست خود را به عنوان یکی از برجستگان دیار تنگستان معرفی کند. اما به اوج رسیدن او با آغاز انقلاب مشروطه به وقوع پیوست. رئیسعلی با آن که در آن موقع 25 سال بیشتر نداشت اما ازجمله پیشگامان مشروطه خواه در جنوب ایران بود. یکی از مشخصه های اصلی او باور عمیقش به آرمان مشروطه بود. اما امضای حکم مشروطه توسط مظفرالدین شاه که در آن سال ها موجی از امید را در ایران ایجاد کرد، با حکومت محمدعلی شاه و به توپ بستن مجلس توسط کلنل لیاخوف روسی به ناامیدی گرایید.

استبداد صغیر و قیام بوشهر

در حالی که در تهران محمدعلی شاه مشغول اعدام بسیاری از سران مشروطه بود، در بوشهر اوضاع به گونه ای دیگر رقم می خورد. این شهر به کانون مقاومت در برابر استبداد صغیر تبدیل شده بود. در مرکز این کانون مقاومت نیز روحانی برجسته ای چون آیت الله سیدمرتضی علم الهدی قرار داشت و در کنار وی رئیسعلی دلواری و همرزمان وی از تنگستان و دشتی به مبارزه می پرداختند. این کانون مقاومت در ابتدای فعالیت خود طی یک هجوم ناگهانی، بوشهر را از وجود عناصر وابسته به دربار پاکسازی کرد و اداره امور گمرک و انتظامات را عهده دار شد. با به وجود آمدن این شرایط دولت انگلستان که خود را داعیه دار مالکیت بر جنوب ایران می دانست و با امضای قرارداد مخفیانه 1907 با روسیه بر این امر نیز مهر تأییدی زده بود، به تکاپو افتاد؛ حال آن که این ماجرا بر انگلستان گران آمده بود. آنان برای تضعیف مشروطه خواستار و سلطه بر منافع مالی جنوب ایران آغاز به سرکوب عناصر انقلابی کردند.

سرکوب عناصر انقلابی به دست انگلستان

دولت انگلستان برای سرکوب عناصر انقلابی رئیسعلی، احمدخان دریابیگی حاکم دست نشانده بوشهر را تحریک کرد که به دلوار حمله کند. احمدخان با پشت گرمی انگلیسی ها چند بار به تنگستان و حوالی دلوار حمله کرد که این حملات با مقاومت شجاعانه رئیسعلی و یارانش روبه رو و دفع شد. در آستانه جنگ جهانی اول نیروهای انگلیسی به بهانه حفظ نظم و امنیت آغاز به اشغال تدریجی جنوب ایران کردند. این حرکات برای رئیسعلی دلواری قابل تحمل نبود و آن را نقض آشکار حق حاکمیت ملی و استقلال ایران می دانست. اشغال جنوب ایران و دست اندازی به همه منابع جنوب کشور، باعث شد که رئیسعلی دلواری و یارانش با استمداد از علمای جنوب کشور آماده مقاومت در برابر نیروهای انگلستان شوند. با این اوصاف بود که علمای جنوب ایران از جمله آیت الله سیدعبدالحسین لاری و سیدعبدالله بلادی بوشهری علیه قوای انگلیس واکنش نشان دادند و تمام مسلمین را به نبرد با متجاوزان فراخواندند.

مبارزه با استعمار و شهادت

پایان با کسب فتوای علما، مبارزان تنگستانی و دشتی به فرماندهی رئیسعلی به قوای انگلیس در بوشهر حمله ور شدند. رئیسعلی در یورش های شبانه ضربات و تلفات مؤثری بر انگلیسی ها وارد آورد. در یکی از این شبیخون ها رئیسعلی دو نفر از افسران بلندپایه انگلیسی به همراه چند سرباز هندی را به هلاکت رساند. این اقدام برای انگلیسی ها غیرقابل تحمل بود تا این که روز دوم رمضان 1333 ه. ق چهار کشتی جنگی برای گلوله باران دلوار و مجاهدان دلواری به همراه پنج هزار سرباز انگلیسی و هندی وارد منطقه شدند. رئیسعلی ابتدا زنان و بچه ها را از دلوار خارج کرد. در این جنگ نابرابر اما با لیاقت زیادی که رئیسعلی و یارانش از خود به خرج دادند، نیروهای انگلستان شکست خوردند و عقب نشینی کردند. شکست قوای انگلستان در دلوار یکی از نکات برجسته تاریخ جنگ جهانی اول در جنوب ایران به شمار می رود. پس از جنگ دلوار، رئیسعلی به حملات شبانه خود به بوشهر ادامه داد و با همفکری علمای جنوب طرح حمله سراسری به بوشهر و آزادسازی آن را پی ریخت. در گیرودار طرح چنین حمله ای بود که در شب 23 شوال 1333 و مصادف با 3 سپتامبر 1915، هنگامی که رئیسعلی در محلی به نام تنگگ صفر قصد شبیخون به قوای انگلیس را داشت، از پشت مورد هدف گلوله یکی از همراهان خائنش نهاده شد و در دم به شهادت نائل آمد. وی هنگام شهادت حدود 34 سال داشت.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 625

به "درباره رئیسعلی دلواری ، پرچمدار مبارزه با استعمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره رئیسعلی دلواری ، پرچمدار مبارزه با استعمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید