سفر بی دستاورد اشرف در واشنگتن؛تحقیر افغانستان به قیمت جنگ قدرت و قوم گرایی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، ایرنا نوشت: سفر هفته گذشته محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در راس یک هیات عالیرتبه به آمریکا بازتاب گسترده ای در رسانه ها ، کارشناسان و صاحبنظران افغانستان داشت و این سوال مطرح شده که آیا او دست خالی از واشنگتن بازگشته است؟

سفر بی دستاورد اشرف در واشنگتن؛تحقیر افغانستان به قیمت جنگ قدرت و قوم گرایی

اشرف غنی و هیأت همراهش در سفر هفته گذشته خود با جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا، اعضای کنگره و سنا، مقامات عالیرتبه دولتی و شخصیت های تاثیرگذار آمریکا دیدارهای جداگانه ای کردند.

این سفر در شرایطی انجام شد که افغانستان شاهد خشونت بی سابقه است و در هفته گذشته چند ولسوالی(شهرستان) افغانستان به دست طالبان افتاد و نیروهای امنیتی در سراسر کشور با شورشیان درگیر هستند.

واکنش ها نسبت به این سفر متفاوت بود در حالی که هیات همراه طالبان از جمله امرالله صالح این سفر را موفقیت آمیز و پردستاورد اسم کردند اما شماری از کارشناسان از استقبال سرد واشنگتن انتقاد کردند .

معاون رئیس جمهوری افغانستان استفاده موثر از یاری های دفاعی و امنیتی ،تشریح موضع دولت افغانستان در باره صلح ،دفاع از حاکمیت ملی ، شرح نقش منطقه در افغانستان پسا خروج آمریکا، بویژه رویکرد مالی محور منطقه از جمله مسائلی بود که در آمریکا در باره آن بحث وتبادل نظر صورت گرفت.

وی از وعده بایدن برای ارائه یاری های امنیتی ،دفاعی ،بشردوستانه و دیپلماتیک به افغانستان اطلاع داد.

دستاوردهای سفر

دواخان مینه پال رئیس مرکز رسانه های حکومت افغانستان سفر اشرف غنی راموفقیت آمیز و پردستاورد اسم کرد

وی به فصل تازه روابط آمریکا و افغانستان پس از خروج اشاره نمود و از ادامه همکاری ها در بخش های نظامی، مالی، توسعه ای و اجتماعی با افغانستان اطلاع داد.

رئیس مرکز رسانه ای دولت افغانستان به یاری 3.3 میلیارد دلاری واشنگتن به نیروهای افغان اشاره نمود و گفت که نهایی سازی این یاری جریان دارد و به زودی انجام خواهد شد.

اما مطلعان سیاسی و مردم افغانستان نسبت به این سفر رئیس جمهور غنی به آمریکا نگاه متفاوتی دارند.

سفری بی دستاورد

دکتر ملک ستیز حقوقدان و مطلع مسائل بین المللی سفر اشرف غنی به آمریکا را بدون دستاورد دانست وگفت آنها کشور را قربانی منافع سیاسی و قومی خود نموده اند و به مشروعیت آن آسیب زدند.

وی گفت: اکنون کشتی افغانستان به صخره های سخت برخورد نموده است.

احمد سعیدی دیپلمات سابق افغانستان در پاکستان و استاد دانشگاه هم در فیسبوک نوشت استقبال مناسبی از هیأت نشد و هیچ مقامی از دولت آمریکا به استقبال هیأت در فرودگاه نرفت و سفارت افغانستان برای انتقال اعضای هیات ازخودروهای یک شرکت خصوصی یاری گرفت .

به باور سعیدی تعهد آمریکا به ادامه یاری به دولت که به اسم دستاورد سفر اعلام می گردد مطلب تازه ای نیست و پیش از این وعده این یاری داده شده بود.

این کارشناس گفت که معمولا مقامات بلندپایه در خاتمه سفر و به عرف دیپلماتیک در کنفرانس خبری شرکت می نمایند که این کار هم انجام نشد.

وی با بیان اینکه در این دیدارها از توافقنامه کابل- واشنگتن هم سخنی به میان نیامد اضافه کرد به این ترتیب این سفر بدون هیچ دستاوردی به خاتمه رسید.

بازتاب منفی مردم به سفر غنی

براساس نظر سنجی که تارنمای بخش دری صدای آمریکا از مخاطبان انجام داده ، 73 درصد از مردم افغانستان سفر اشرف غنی و هیات همراه به واشنگتن را منفی و بدون هیچگونه دستاوردی دانستند.

محمدعلم ایزدیار معاون مجلس سنای افغانستان هم در نشست دیروز گفت که آنچه در سفر هیأت دولتی به ریاست رئیس جمهور در آمریکا گفته شد، تکرار وعده های گذشته آمریکا بود و هیچ چیزی جدیدی در این سفر بدست نیامده است

دکتر عبدالقیوم سجادی عضو کمیته امور بین المللی مجلس نمایندگان و رئیس دانشگاه خاتم النبین هم در باره این سفر گفت که تحرک دیپلماتیک و لابی برای حمایت از نظام سیاسی ضروری اما کافی نیست .

وی اضافه کرده است که تعهد ادامه یاری مالی و سیاسی آمریکا از افغانستان و ایستادن اروپا در کنار مردم افغانستان مانند حضور چندین ساله آنها در افغانستان دایمی نیست.

به گفته سجادی، حکومت باید با ایجاد وفاق سیاسی و تحکیم رابطه دولت و ملت این فرصت را به سرمایه عظیم ملی برای نظام سازی، تأمین امنیت و ثبات سیاسی مبدل کند.

310 310

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 12538

به "سفر بی دستاورد اشرف در واشنگتن؛تحقیر افغانستان به قیمت جنگ قدرت و قوم گرایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر بی دستاورد اشرف در واشنگتن؛تحقیر افغانستان به قیمت جنگ قدرت و قوم گرایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید