شامپانزه ها با این روش زخمهای شان را درمان می کنند

به گزارش مجله وبلاگ فروش، تهران (پانا) - پژوهشگران آلمانی در بررسی روی شامپانزه ها دریافتند که این حیوانات برای ترمیم زخم های خود، گونه ناشناسی از حشرات را به کار می گیرند.

شامپانزه ها با این روش زخمهای شان را درمان می کنند

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، اگر روی پای خود زخمی داشته باشید، احتمالا بانداژ یا گچ را انتخاب می کنید اما پژوهش جدیدی نشان می دهد که شامپانزه ها هنگام مواجهه با زخم، از گزینه ای استفاده می کنند که کمی منزجرکننده است. آنها از حشرات برای ترمیم زخم استفاده می کنند.

پژوهشگران یک پروژه موسوم به پروژه شامپانزه اوزوگا (Ozouga Chimpanzee Project) برای نخستین بار مشاهده کردند که یک شامپانزه مادر از حشرات ناشناس روی زخم پای پسرش استفاده می کند.

این شامپانزه بالغ که سوزی نام داشت، در حال بررسی یک زخم باز به طول دو سانتی متر روی پای پسر نوجوانش که پژوهشگران آن را سیا(Sia) می نامند، مشاهده شد.

سوزی، یک حشره را از هوا شکار کرد و آن را در دهان خود قرار داد و سپس آن را روی زخم سیا گذاشت. سوزی بعدا حشره را از روی زخم برداشت و دوباره این کار را تکرار کرد.

اگرچه پژوهشگران دقیقا مطمئن نیستند که سوزی از چه نوع حشره ای استفاده کرده اما باور دارند که ممکن است برای پاکسازی زخم یا تسکین درد از آن استفاده شده باشد.

این پژوهش، به سرپرستی الساندرا ماسکارو (Alessandra Mascaro)، زیست شناس تکاملی موسسه ماکس پلانک (Max Planck Institute) و پروژه شامپانزه اوزوگا صورت گرفت که طی هفت سال اخیر به بررسی در مورد شامپانزه ها پرداخته است.

ماسکارو گفت: ما مشاهده کردیم که سوزی ابتدا پای پسر خود را بررسی می کند و سپس فکر می کند که باید چه کاری انجام دهد. سپس به اطراف نگاه می کند و حشره ای را می بیند و آن را می گیرد. دیدن این صحنه، برای من نفس گیر بود زیرا بسکمک از مردم به توانایی های اجتماعی حیوانات شک دارند. ما اکنون گونه ای را می بینیم که که از دیگران مراقبت می کند.

پژوهشگران با مشاهده این رفتار تصمیم گرفتند تا بررسی کنند که آیا می توانند موارد بیشتری از آن را نیز مشاهده کنند یا خیر.

اگرچه این تنها نمونه ای از همراهی مادر و کودک برای درمان زخم بود اما پژوهشگران طی 15 ماه بعد، به 76 مورد اشاره کردند که میمون ها حشرات را روی زخم خود یا دیگران قرار دادند.

به گفته پژوهشگران، به رغم این که نمی دانیم شامپانزه ها از کدام حشرات برای پانسمان زخم ها استفاده می کنند اما این عادت سطحی و چندش آور ممکن است فواید گوناگونی داشته باشد.

سیمون پیکا (Simone Pika)، زیست شناس دانشگاه اوسنابورک(Osnabrück University) آلمان و از پژوهشگران این پروژه گفت: انسان ها از بسکمک از گونه های حشرات به عنوان دارو در برابر بیماری استفاده می کنند. پژوهش هایی وجود دارند که نشان می دهند حشرات می توانند عملکرد آنتی بیوتیکی، ضد ویروسی یا آنتلمینتیکی داشته باشند که مانع رشد و تکثیر لاروهای حشرات می شود. همچنین، پژوهشگران باور دارند که حشرات مورد استفاده شامپانزه ها ممکن است دارای خواص تسکین دهنده باشند و به تسکین درد در پستانداران کمک کنند.

با تکمیل بررسی های ابتدایی، پژوهشگران اکنون مشتاق هستند که هم گونه خاصی از حشرات را شناسایی کنند که شامپانزه ها به عنوان درمان زخم از آنها استفاده می کنند و هم این که بفهمند دقیقا چه کسی پانسمان را روی چه کسی استفاده می کند.

توبیاس دشنر (Tobias Deschner)، از پژوهشگران این پروژه گفت: بررسی میمون های بزرگ در محیط طبیعی زندگی آنها، برای توضیح دادن تکامل شناختی ما بسیار مهم است. ما باید تلاش بیشتری را برای بررسی و حفاظت از آنها و همچنین حفاظت از زیستگاه های طبیعی آنها داشته باشیم.

این پژوهش، در مجله Current Biology به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 خرداد 1401 بروزرسانی: 13 خرداد 1401 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 18840

به "شامپانزه ها با این روش زخمهای شان را درمان می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شامپانزه ها با این روش زخمهای شان را درمان می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید