شی: آمریکا و چین باید به یکدیگر احترام بگذارند

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ رئیس جمهور چین اواخر روز دوشنبه (به وقت واشنگتن) برای گفتگو در مورد نگرانی ها از نقض حقوق بشر تا اختلاف نظر در مورد تایوان، در یک نشست مجازی تشکیل جلسه دادند.

شی: آمریکا و چین باید به یکدیگر احترام بگذارند

بایدن طی سخنان خود در شروع این نشست، اذعان کرد که مسئولیت آنها به عنوان رهبران آمریکا و چین این است که اطمینان حاصل کنند که روابط به جای رقابت ساده و مستقیم به تعارضی خواه عمدی یا ناخواسته منحرف نمی شوند.

رئیس جمهور آمریکا در این باره گفت: ضروری است که ما ضمانت هایی منطقی را ایجاد کنیم که در صورت مخالفت، شفاف و صادق باشیم و در جایی که منافع با هم تلاقی می کنند، به ویژه در موضوعات حیاتی مانند تغییرات آب و هوایی، با هم همکاری کنیم.

بایدن همچنین اضافه نمود که روابط بین ایالات متحده و چین نه تنها برای شهروندان آنها بلکه برای جهان نیز اهمیت دارد و گفت که گفتگوی وی با شی شامل مواردی خواهد بود که آمریکا نگرانی هایی درباره شان دارد، از حقوق بشر تا افزایش تنش های نظامی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام.

همچنین بایدن و شی توافق کردند که ایالات متحده و چین برای رویارویی با چالش های جهانی، باید ارتباطات خود را افزایش دهند و همکاری را تقویت کنند.

رئیس جمهور چین نیز ضمن موافقت با اظهارات بایدن، گفت که چین و آمریکا باید نه تنها برای حل مسائل داخلی خود، بلکه برای انجام تعهدات بین المللی همکاری کنند.

شی گفت: بشریت در دهکده ای جهانی زندگی می کند و ما به همراه یکدیگر با چالش های متعددی روبرو هستیم.

وی همچنین اضافه نمود که یک رابطه پایدار و پایدار برای تداوم مشارکت آنها ضروری است.

رئیس جمهور چین پیش از بیان این مسئله که پکن مشتاقانه منتظر است تا روابط ایالات متحده و چین را در جهت مثبت در مورد گفتگوی جامع سران دو کشور پیش ببرد، گفت که هر دو کشور باید به یکدیگر احترام بگذارند.

شی اضافه نمود که وی مشتاقانه منتظر شروع همکاری است.

جانت یلن وزیر خزانه داری، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دیگر مقامات نیز در این دیدار مجازی که کمتر از دو ساعت به طول انجامید، شرکت داشتند.

پیشتر و در آستانه دیدار این دو رئیس جمهور، روزنامه چاینا دیلی نوشته بود که رئیس جمهور چین از این فرصت استفاده می کند تا به جو بایدن درباره مواضع آمریکا در قبال تایوان هشدار دهد.

این در حالی بود که گلوبال تایمز چین هم از مسئله تایوان به عنوان خط قرمز پکن نام برد و نوشت: به منظور کاهش خطر تقابل راهبردی میان دو کشور، آمریکا باید از مسئله تایوان فاصله بگیرد و خویشتندار باشد.

آمریکا و شرکای غربی اش اخیراً و در راستای سیاست های تنش برانگیز ایندوپاسیفیک واشنگتن برای به چالش کشیدن قدرت رو به افزایش چین و علی رغم ادعای احترام به اصل چین واحد، سعی در تحریک جریان های جدایی طلب در منطقه ها تابع چین ازجمله تایوان، تبت و هنگ کنگ دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 دی 1400 بروزرسانی: 1 دی 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 15617

به "شی: آمریکا و چین باید به یکدیگر احترام بگذارند" امتیاز دهید

2 کاربر به "شی: آمریکا و چین باید به یکدیگر احترام بگذارند" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شی: آمریکا و چین باید به یکدیگر احترام بگذارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید