صفر بودن مصرف مازوت در نیروگاه های اطراف تهران

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرگزاری خبرنگاران- اندازه مازوت مصرفی نیروگاه های اطراف تهران در سال 99 و 1400، صفر درصد است، لذا افزایش شاخص دی اکسید گوگرد به نیروگاه های اطراف تهران مرتبط نیست و تکذیب می گردد.

صفر بودن مصرف مازوت در نیروگاه های اطراف تهران

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، شرکت مادرتخصصی فراوری نیروی برق حرارتی درباره صحبت های مطرح شده پیرامون استفاده از مازوت در نیروگاه ها توضیحاتی ارائه کرد.

در توضیحات این شرکت آمده: طراحی نیروگاه های حرارتی کشور براساس سوخت گاز طبیعی بوده و از نظر این شرکت استفاده از سوخت گاز در تمامی نیروگاه های حرارتی کشور به علت کاهش تبعات زیست محیطـی، کاهش هزینه های بهره برداری و تعمیرات واحد های نیروگاهی همیشه در اولویت واقع شده است، اما به علت محدودیت اعمالی در تحویل سوخت گاز از جانب شرکت ملی گاز ایران ناشی از افزایش مصرف سوخت گاز در بخش خانگی و ایجاد موازنه منفی در عرضه و تقاضای گاز طبیعی، امکان تامین 100 درصدی سوخت گاز مصرفی نیروگاه ها به وسیله شرکت ملی گاز ایران مخصوصا در نیمه دوم هر سال میسر نیست؛ لذا نیروگاه ها برای جلوگیری از اعمال خاموشی ناشی از کمبود سوخت در شبکه سراسری برق کشور بالاجبار از سوخت مایع (گازوئیل- مازوت) استفاده می نمایند.

به استناد اطلاعات استخراج شده از نرم افزار سوخت شرکت برق حرارتی، مقدار مازوت مصرفی نیروگاه های اطراف تهران در سال 99 و 1400، صفر درصد است؛ لذا افزایش شاخص دی اکسید گوگرد طی ماه های اخیر، به مصرف سوخت مازوت در نیروگاه های اطراف تهران مرتبط نیست و اکیدا تکذیب می گردد.

بعلاوه مساله آلودگی هوای کلان شهر ها از جمله تهران ناشی از پارامتر ذرات PM2.5 است که به استناد اطلاعات درج شده در آخرین ترازنامه انرژی کشور، 80.8 درصد از آلایندگی ناشی از ذرات مرتبط با بخش حمل و نقل و 6.51 درصد ناشی از بخش نیروگاهی است. بعلاوه براساس اطلاعات این اساسنامه سهم آلاینده sox (دی اکسید گوگرد ناشی از احتراق مازوت) با احتساب صنایع فراوری نماینده سیمان و نیروگاه ها در حدود 1.9 درصد است. از این رو منبع افزایش آلودگی هوای در تهران یا سایر کلان شهر را باید در منابعی غیر از احتراق ناشی از مصرف مازوت جست وجو کرد.

نظر به ماده 13 قانون هوای پاک درباره استفاده از سوخت استاندارد مصوب در کلیه واحد های صنعتی و نقش وزارت نفت درباره استاندارد سازی سوخت براساس ماده 18 قانون هوای پاک (وزارت نفت مکلف است حداکثر تا سه سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون، سوخت فراوریی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه کند و سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است از فراوری سوخت غیر استاندارد جلوگیری کند) و بعلاوه تاثیر پذیری تجهیزات و تاسیسات نیروگاه ها از کیفیت سوخت تحویلی و مقدار گوگرد موجود در سوخت مازوت و با توجه به سهم نیروگاه ها از مازوت و گازوئیل فراوریی در کشور (8/ 15 درصد و 4/ 14 درصد)، ضروری است اقدامات بعدی به وسیله فراوری نماینده سوخت انجام گیرد.

در صورت تحقق ماده 18 قانون هوای پاک و تحویل سوخت مازوت استاندارد به نیروگاه ها، کلیه پارامتر های آلاینده نیروگاه ها در حد استاندارد خواهد بود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 15598

به "صفر بودن مصرف مازوت در نیروگاه های اطراف تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفر بودن مصرف مازوت در نیروگاه های اطراف تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید