فرقی با المپیک های قبلی نداشتیم

به گزارش مجله وبلاگ فروش، المپیک توکیو هم به خاتمه رسید و ورزش ایران در این دوره از رقابت ها پیروز به کسب سه مدال طلا شد.

فرقی با المپیک های قبلی نداشتیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از روزنامه خبرنگاران ، محسن هاشمی طبا در گفت و گویی که با خبرنگاران انجام داد بر این عقیده است که دستاورد ایران در توکیو چندان عظیم بود و تفاوتی هم با ادوار قبلی المپیک نداشت. ماحصل گفت وگو با رئیس سابق کمیته ملی المپیک به توضیح زیر است:

عملکرد کلی کاروان ورزشی ایران در رقابت های المپیک توکیو را چگونه ارزیابی می کنید؟

عملکرد ورزشکارانی در این دوره از رقابت های المپیک همچون اداوار گذشته بود و تغییر فاحشی چه از نظر منفی و چه از نظر مثبت نداشت. در واقع اتفاق خاصی برای ورزش ما رخ نداد. البته این را هم باید بگویم در بعضی از موقعیت ها ، ورزشکاران ایرانی می توانستند با خوش شانسی نتایج بهتری بگیرند و حتی با مدال رقابت ها را ترک نمایند. در نقطه مقابل هم در بعضی موقعیت ها خوش شانسی هایی هم نصیب ورزش ما شد. با تمام این اوصاف باید بگویم این المپیک در حد المپیک های قبلی بود و تفاوت چشمگیری از لحاظ پیروزیت و مدال نداشتیم.

البته این عقیده پیش از این اعزام کاروان ورزشی ایران هم وجود داشت که احتمالا نمی تواند نتیجه ای بهتر از ادوار قبل به دست بیاورد.

بله همین طور است. ما فقط یک المپیک لندن را داشتیم که متمایز از سایر المپیک ها برای ورزش ایران بود. در المپیک 2012 لندن یک سری اتفاقات بسیار عظیم و متفاوت برای ورزش ما رخ داد و بیشتر از هر دوره دیگری مدال گرفتیم. اگر المپیک لندن را نادیده بگیریم باید بگویم در مقایسه با سایر دوره ها نه بدتر بودیم و نه بهتر.

به هر حال عملکرد کاروان ایران مثبت ارزیابی نمی گردد. موافق هستید؟

نتایج المپیک متناسب با استعدادهایی است که در کشور ما وجود دارد. این تناسب در ورزش ما وجود ندارد و نتایج راضی نماینده نیست. ما از لحاظ جمعیتی در حد فرانسه و ایتالیا هستیم ولی همانطور که می بینید نتایج ما در المپیک نسبت به آنها بسیار فرق دارد.

نکته مهمی که دربعضی از ورزشکاران ایرانی شرکت نماینده در رقابت های المپیک مشهود به نظر می رسید پایین بود روحیه جنگندگی آنها بود ، بعضی از ورزشکاران قدرت این را که تا لحظه آخر بجنگند نداشتند و نمونه این ادعا نیما عالمیان بود. شما موافق این هستید که این روحیه جنگندگی در بسیاری از ورزشکاران وجود نداشت؟

بعضی از ورزشکاران ما تا ثانیه آخر جنگیدند و نباید بی انصاف باشیم؛ همچون محمدرضا گرایی. همین گرایی در ثانیه های آخر یک کشتی خود را با پیروزی پشت سر گذاشت. اما اشتباهی که از سوی او سر زد ماجرای دیگری دارد و مربوط به فقدان روحیه جنگندگی در او نیست. البته من این موضوع را قبول دارم که بعضی از ورزشکاران ما توان جنگیدن تا لحظات آخر را نداشتند. حتی گاهی اوقات احساس می کردم بعضی ورزشکاران ما برای شکست گام به میدان و تشک گذاشته اند و این اصلا شایسته نبود. این ورزشکاران یا اشتباهات متعددی را مرتکب می شدند و یا توان رقابت نداشتند.

در رابطه با عملکرد ورزش بانوان ایران در رقابت های المپیک توکیو چه نظری دارید؟

به نظر من ورزشکاران زن ما در این دوره از رقابت ها راضی نماینده ظاهر شدند. انصافا هم قایقرانان و هم تیراندازان زن ایرانی در توکیو خوب نتیجه گرفتند. حتی کاراته کاهای ما هم خوب عمل کردند و هر دوی آنها (عباسعلی و بهمنیار) برای پیروزی خوب جنگیدند. این ورزشکاران در حد توان خود ظاهر شدند.

بعضی رشته وزنه برداری را یکی از رشته های شکست خورده ایران در المپیک توکیو قلمداد می نمایند این در حالی است که یک نقره از سوی علی داوودی به دست آمد.

به نظر من وزنه برداری ایران از قبل شکست خورده بود، یعنی حتی قبل از اینکه به المپیک توکیو برود. ما وزنه بردار تازهی که بتواند در رقابت های المپیک رکورد بزند، نداشتیم. سهراب مرادی و کیانوش رستمی که در دوره قبل پیروز به کسب طلا شدند مسائلی داشتند و با این مسائل گام به رقابت های انتخابی گذاشتند. آنها حتی پیروز به کسب رکوردهای خوب هم نشدند. بعضی اعتقاد دارند هر دو باید به المپیک می رفتند اما واقعا وقتی آنها نتواستند به رکوردهای لازم دست پیدا نمایند چگونه باید راهی المپیک می شدند. البته به نظر بعضی اظهارنظرها از روی حب و بغض است. وزنه برداری ما در المپیک توکیو جهش تازهی نداشت و قبل از شروع المپیک کاملا شکست خورده بود. ما باید در فدراسیون وزنه برداری یک رئیس تازه داشته باشیم. البته آقای علی هاشمی کمی ناآماده بود ولی انتخاب شد. آقای داوودی هم وزنه های معمولی خودش را زد و به مدال نقره رسید. وزن او خالی بود و رقبای چندان قابل توجهی نداشت. او به راحتی دوم شد.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 13296

به "فرقی با المپیک های قبلی نداشتیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرقی با المپیک های قبلی نداشتیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید