فرق نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی در چیست؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، فرق نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی

زمانی که صحبت از زمین می گردد، همه ما می دانیم که این کره خاکی آنقدر مرموز و فرق دارد که در جای جای آن، ویژگی های خاصی یافت خواهد شد. در دو نیمکره زمین نیز شما خصوصیات قابل توجهی پیدا خواهید کرد که از هم متفاوت هستند. به همین ترتیب ما در خبرنگاران می خواهیم فرق نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی را طی یک مطلب بیان کنیم. در ادامه همراه ما باشید تا تفاوت های جغرافیایی، فصلی، جمعیتی و چند حقیقت را در خصوص این دو نیمکره برای شما بازگو کنیم.

فرق نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی در چیست؟

دو نیمکره زمین

زمین در طول دو خط فرضی تقسیم شده است: استوا که شمال و جنوب را جدا و نصف النهار مبدأ که شرق و غرب زمین را جدا می نماید. در حالی که هر کدام از این 4 قسمت، بخش های زمین نامیده می شوند اما این خط استواست که یک تغییر خاص از نظر محیطی، جغرافیایی و انسانی را به وجود آورده است. اگرچه زمین سیاره ای معلق در فضا است اما فرق نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی چیزی نیست که نادیده گرفته شود. این تفاوت ها عوامل پیچیده انسانی، آب و هوایی و محیط زیستی هستند که باعث گشته اند که این دو نیمکره شمالی و جنوبی از هم متفاوت شوند.

تفاوت های جغرافیایی

نیمکره شمالی، به نصف زمین که بالای خط استوا واقع شده است گفته می شود و نیمکره جنوبی به دیگر قسمت زمین که جنوب خط استواست. بعضی از قاره های زمین، در دو نیمکره شکل گرفته و بعضی از قاره ها مانند آمریکای شمالی و اروپا کاملا در نیمکره شمالی واقع شده اند. علاوه بر آن، بیشتر قسمت های آسیا در نیمکره شمالی و کل قاره استرالیا در نیمکره جنوبی واقع شده است. همانطور که معین است، قطب شمال در نیمکره شمالی و قطب جنوب در نیمکره جنوبی واقع شده است. آمریکای جنوبی را می توان تا 90% به نیمکره جنوبی نسبت داد و قاره آفریقا تقریبا در دو نیمکره واقع شده است.

تفاوت های فصلی

یک فرق نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی که بسیار جالب هم هست، به فصل ها مربوط می شود. تابستان و زمستان در این دو نیمکره متفاوت هستند که در نتیجه آن، تفاوت دما در یک لحظه از سال در بیشتر کشور و شهرهای نیمکره جنوبی و شمالی به طرز فاحشی فرق دارد.

به طور کلی تابستان در نیمکره شمالی حدودا از انقلاب تابستانی (21 ژوئن یا 31 خرداد) آغاز می شود و در اعتدال پائیزی (21 سپتامبر یا 30 شهریور) به خاتمه می رسد. زمستان نیز از انقلاب تابستانی (معمولا 22 دسامبر یا 1 دی ماه) آغاز شده و در اعتدالین یا هموگان (حدودا 20 مارس یا 29 اسفند) تمام می شود.

تابستان در نیمکره جنوبی معمولا بین 22 دسامبر یا 1 دی ماه تا 20 مارس یا 29 اسفند دیده می شود و این در حالی است که زمستان از تاریخ 21 ژوئن یا 31 خرداد تا 21 سپتامبر یا 30 شهریور است.

جمعیت و آلودگی

دیگر فرق نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی به جمعیت برمی شود. تقریبا 90 درصد جمعیت کل کره زمین در بخش های نیمکره شمالی پخش شده اند و باقی آن ها در نیمکره جنوبی زندگی می نمایند. اکثریت قریب به اتفاق توده های زمینی (نه دریایی) نیز در نیمکره شمالی یافت می شود. تغییرات در آلودگی بین دو نیمکره قابل مشاهده است، به این معنی که نیمکره جنوبی شامل جمعیت بسیار کمتر و صنعتی شدن کمتر است و به همین علت در نیمکره شمالی سطح آلودگی بسیار بالاتری نسبت به نیمکره جنوبی وجود دارد.

جنبش های طوفانی

به عنوان یک نتیجه از اثر کوریولیس، که انحراف اجسام متحرک بر اساس چرخش زمین است، طوفان و بادهای گرمسیری در جهت عقربه های ساعت در نیمکره جنوبی و در خلاف جهت عقربه های ساعت در نیمکره شمالی می چرخد. در طول روز در نیمکره شمالی، خورشید به نقطه حداکثر خود در موقعیت جنوبی می رسد، زیرا با جهت استوا (جنوب) حرکت می نماید. در نیمکره جنوبی، مخالف این اتفاق می افتد به صورتی که خورشید به نقطه حداکثر خود در جهت شمالی می رسد.

حقایق جالب در خصوص نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی

  • حدود 90٪ نیمکره جنوبی دریا است و نیمکره شمالی نسبت به جنوبی زمین های بسیار بیشتری دارد و همانطور که گفته شد، 90 درصد جمعیت زمین هم در شمال زندگی می نمایند.
  • در هر دو نیمکره های موجود، خورشید از شرق به سمت غرب می رود و از غرب غروب می نماید، اما سایه ها در شمال در جهت عقربه های ساعت و در جنوب خلاف جهت عقربه های ساعت حرکت می نمایند.
  • بادهای شدید، جزر و مد دریا و هواپیماها به خم شدن یا چرخش در جهت عقربه های ساعت در شمال و خلاف جهت عقربه های ساعت در جنوب تمایل دارند.
  • ماه در جنوب در مقایسه با شمال برعکس به نظر می رسد. نیمکره شمالی برای مشاهدات عمیق فضا مناسب تر می باشد، زیرا از مرکز کهکشان به نظر دورتر است، بنابراین مشاهده عمق فضا به وسیله نور شدید ستاره های مجاور محدود نمی شود. اما ستاره ها در نیمکره جنوبی به مراتب بیشتر قابل مشاهده و بسیار روشن هستند زیرا جمعیت کمتر و در نتیجه آن، آلودگی نوری کمتری در این نیمکره وجود دارد.
  • زمین در استوا تقریبا حدودا 1040 مایل در هر ساعت حرکت می نماید اما در قطب تقریبا ایستا است.
  • در نزدیکی قطب ها هر ساله یک دوره تابستانی وجود دارد که در آن تنها روز وجود دارد و یک دوره زمستانی که در آن همه اوقات شب است و بقیه سال یک روز و شب در هر 24 ساعت دیده می شود.
  • در این قسمت می توان آخرین فرق نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی را به خالی شدن آب نسبت داد! اگر یک سطل پر از آب با یک سوراخ در وسط داشته باشید، تخلیه آب در شمال در جهت عقربه های ساعت و در نیمکره جنوبی خلاف جهت عقربه های ساعت انجام می شود و در قطب هیچ حرکت دایره ای وجود نخواهد داشت (البته این حرکت های دایره که ذکر شد، شاید با یک سطل کوچک خیلی محسوس نباشد و تنها در حجم های زیاد قابل مشاهده باشد).

منبع: decodedscience.org

منبع: الی گشت
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 17389

به "فرق نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی در چیست؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "فرق نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی در چیست؟" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرق نیمکره شمالی و نیمکره جنوبی در چیست؟"

1 دیدگاه

عباس 2 بهمن 1401

سلام و تشکر از اطلاعات علمی زیبای پروردگار سبحان که در اختیار علاقمندان گذاشتید ولی به نکته عرض کنم در آخر توضیح شما که نوشتید در قطب ها هیچ حرکت دایره ای وجود نخواهد داشت بنده شنیده ام که اوج سرعت حرکت آب در رد شدن از سوراخ است و تنها در منطقه خط استوا حرکت ثابت است و دورانی نیست

پاسخ به عباس
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید