معرفی انواع روش های جراحی لگن و ران

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مفصل ران را می توان یک مفصل گوی مانند دانست که دارای حفره است و به فرد برای راه رفتن، بالا و پایین رفتن از پله ها و انجام کارهای روزانه یاری می نماید.

معرفی انواع روش های جراحی لگن و ران

به گزارش خبرنگار، مفصل ران دامنه حرکت مناسبی دارد که بسیار پایدار است و خیلی کم پیش می آید که دچار مشکل شود. در آسیب دیدگی های سخت هم نسبت به دیگر اعضای بدن مقاوم تر است. اما درد در استخوان لگن یک مشکل بسیار رایج است که بیشتر افراد به آن دچار می شوند. در برخی از اوقات مسائل مربوط به مفاصل لگن و ران باعث ایجاد درد در ناحیه لگن می شود که برای درمان آن از انواع جراحی های لگن و ران استفاده می شود.

دلایل درد لگن چیست؟

لگن هم مانند ستون فقرات برای بدن انسان بسیار مهم و ضروری می باشد و احساس درد در این ناحیه می تواند اثرات منفی در زندگی فرد داشته باشد و مسائلی را برای او ایجاد کند. افراد برای راه رفتن، نشستن و بلند شدن و انجام کارهایمان به صورت روزانه از لگن و ران استفاده می نمایند. اما در برخی از مواقع مسائلی مانند ساییدگی غضروف ها باعث ایجاد بیماری آرتروز می شود که بسیار دردناک است. بورسیت، انواع شکستگی های مفصل ران و درد سیاتیک از دیگر عوامل احتمالی درد لگن است.

به طور کلی برای بهبود مسائل مربوط به مفصل می توان از انواع جراحی های لگن و ران مانند تعویض مفصل لگن، خشک کردن (آرترودز) مفصل ران و بعلاوه استئوتومی انتهای فوقانی ران استفاده کرد که در زیر به صورت جداگانه شرح داده شده است.

تعویض مفصل لگن

پزشک در جراحی تعویض مفصل لگن از مفصل مصنوعی که از نظر ظاهری شبیه مفصل واقعی و طبیعی است اما جنس آن فلزی یا پلاستیک محکم است استفاده می کند.

برای انجام جراحی تعویض مفصل لگن پزشک ابتدا تمامی قسمت های آسیب دیده مفصل را خارج می کند. سپس از پروتزها که همان مفصل مصنوعی هستند استفاده می کند و آن ها را جایگزین مفصل های خارج شده می کند.

تعویض مفصل لگن با یاری بیهوشی عمومی انجام می شود. در این هنگام پزشک برشی در قسمت پشت بر روی پوست ایجاد می کند تا بتواند به مفصل دسترسی پیدا کند. سپس قسمت فوقانی لگن را جدا نموده و آغاز به خارج کردن مفصل آسیب دیده می کند. پس از آن مفصل مصنوعی را جایگزین نموده و دسته فلزی مفصل را به استخوان بدن متصل می کند. پس از آن برای بخش گرد مفصل از یک گوی فلزی مناسب استفاده می کند و جراحی را به سرانجام می رساند.

خشک کردن (آرترودز) مفصل ران

تخریب شدید مفصل ران موجب می شود تا پزشکان از خشک کردن (آرترودز) مفصل ران برای بهبودی استفاده نمایند. در واقع خشک کردن مفصل ران روشی است که در آن قابلیت حرکت مفصل به طور کامل از بین خواهد رفت.

برای انجام این جراحی پزشک ابتدا سعی می کند غضروف ابتدایی مفصل را خارج کند. پس از آن با یاری اره های مخصوص دو سر استخوان را حالت می دهد، به شکلی که استخوان ها به طور کامل در کنار یکدیگر قرار بگیرند. پس از انجام این مراحل با یاری اکسترنال فیکساتور یا پیچ و پلاک دو سر استخوان را در کنار یک دیگر محکم می کند.

بدن انسان چنین حالتی را مانند یک شکستگی در نظر گرفته و آغاز به جوش دادن استخوان ها به یک دیگر می کند. دقت داشته باشید اگر از اکسترنال فیکساتور استفاده نموده باشید باید 3 تا 4 ماه بعد از انجام جراحی آن را خارج کنید. اما کسانی که از پیچ و پلاک استفاده نموده اند لازم به خارج کردن آنها نیستند و پزشک تنها در صورتی آنها را خارج می کند که برای فرد مشکل ایجاد کند. خشک کردن مفصل ران هم یکی دیگر از انواع جراحی لگن و ران است که برای بهبود درد استفاده می شود.

استئوتومی انتهای فوقانی ران

یکی دیگر از انواع جراحی لگن، استئوتومی انتهای فوقانی ران است. در واقع روش کار در این جراحی به اینگونه است که پزشک ابتدا با انجام عمل جراحی، استخوان بیمار را با یاری وسایل خاص و به صورت کنترل شده برش می دهد. این کار در اصل برای تصحیح امتداد و طول استخوان مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که استخوان برش داده می شود به دو تکه تقسیم می شود. در این لحظه پزشک شرایط و امتداد مناسب را برای استخوان ها ایجاد می کند و پس از سرانجام کار با یاری روش هایی مانند گچ گیری، اکسترنال فیکساتور یا پیچ و پلاک استخوان را محکم می کند تا جوش بخورد.

به طور کلی می توان گفت استئوتومی انتهای فوقانی ران در مراحل ابتدایی آرتروز مورد استفاده قرار می گیرد تا درد ناشی از این مشکل را رفع کند. در واقع انجام این جراحی چرخش یا امداد غیرطبیعی در استخوان ها را اصلاح می کند. این کار باعث می شود از ایجاد فشار بیش از حد بر روی مفاصل جلوگیری شود. این جراحی ممکن است در پایین گردن استخوان ران یا بالای استابولوم انجام شود.

نتیجه گیری

زمانی که فرد در ناحیه مفصل لگن و ران دچار مشکل می شود می تواند با مراجعه به پزشک درد ناشی از این مشکل را بهبود ببخشد. معمولاً جراحان از انواع جراحی برای درمان استفاده می نمایند. یکی از رایج ترین و موثرترین روش های درمانی، تعویض مفصل لگن است. برای انجام این کار مفصل آسیب دیده به طور کامل خارج شده و از مفصل های مصنوعی استفاده می شود. روش های دیگری مانند خشک کردن (آرترودز) مفصل ران یا استئوتومی انتهای فوقانی ران هم برای درمان درد ناشی از تخریب مفصل ها استفاده می شود که نوع جراحی با توجه به مسائل بیمار و نظر جراح معین می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 8 مهر 1400 بروزرسانی: 8 مهر 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 14171

به "معرفی انواع روش های جراحی لگن و ران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی انواع روش های جراحی لگن و ران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید