مهم ترین علل درد شانه و راه های مقابله با آن

به گزارش مجله وبلاگ فروش، درد شانه شامل هرگونه دردی می گردد که در شانه یا اطراف آن به وجود بیاید. ممکن است ریشه شانه درد در خود مفصل شانه یا هر یک از عضلات، رباط ها یا تاندون های اطراف آن باشد. معمولاً درد مفصل شانه با انجام فعالیت ها یا حرکت دادن بازو یا شانه بدتر می گردد.

مهم ترین علل درد شانه و راه های مقابله با آن

درد شانه یا کتف

درد شانه یا کتف، یک بیماری بسیار رایج است. تشخیص علت درد شانه شاید سخت باشد. افرادی که از درد کتف رنج می برند باید از دلایل احتمالی درد و یا از اقدامات احتیاطی آن آگاهی کامل داشته باشند. عوامل متفاوتی از فشارهای مختلف گرفته تا بیماری های جدی مانند حملات قلبی یا مسائل کبدی باعث به وجود آمدن این بیماری می گردد.

علت های مختلفی باعث درد در تیغه های شانه می گردد. تیغه های شانه، استخوان های مثلثی شکل در پشت شانه ها هستند که از نظر پزشکی به نام کتف شناخته شده اند. هر شانه، استخوان بالای بازو را به استخوان گردن متصل می نماید و سه گروه عضله به آن متصل است. این عضلات به حرکت کردن شانه یاری می نمایند.

شانه دامنه حرکتی زیادی دارد. ماهیچه هایی که شانه را به هم متصل می نمایند، باعث چرخش شانه، حرکت دایره ای، حرکت به سمت بالا، پایین و پشت، جلو و کنار هم می شوند. از آنجا که شانه می تواند به همه جهت حرکت کند، ممکن است به راحتی صدمه ببیند که همین امر می تواند باعث درد شانه گردد.

متأسفانه، درد شانه اغلب مربوط به آسیب دیدگی آن نیست. بلکه در برخی موارد، درد شانه ناشی از درد عضوی در اطراف آن است.1

علل ایجاد درد شانه و کتف

عوامل و شرایط مختلفی در بروز درد شانه موثر است . یکی از رایج ترین دلایل درد، التهاب تاندون های کلاهک گرداننده است. یکی از شاخصه های اصلی آن تاندون های متورم است .

دیگر علت رایج درد شانه نشانگان گیرافتادگی شانه است که در آن کلاهک گرداننده بین بخشی از استخوان کتف و سر استخوان بازو گیر می نماید.

گاهی اوقات درد شانه ناشی از آسیب نقطه دیگری از بدن معمولا قسمت جلو بازو و گردن است. این نوع از درد را درد ارجاعی می نامند. در این شرایط اندازه درد فرد با حرکت شانه زیاد تر نخواهد شد.

دیگر دلایل درد شانه عبارتند از:

التهاب مفاصل

پارگی غضروف

پارگی کلاهک گرداننده

کیسه بورس یا کیسه سینوویال و تاندون متورم

زواید استخوانی

رگ به رگ شدن گردن یا شانه

شانه یا بازوی شکسته

خشکی و گرفتگی بازو

در رفتگی شانه

آسیب شانه به علت کار زیاد

آسیب طناب نخاعی

حمله قلبی.2

علائم و نشانه ها

درد کتف و شانه از نظر شدت می تواند ملایم تا شدید باشد. در این حالت با توجه به علت درد شانه، سایر علائم احتمالی مربوط به این مشکل شامل موارد زیر هستند:

احساس غیر عادی بودن شانه مثل بی حسی، احساس سوزش و سردی

تغییر شکل

تغییر رنگ یا کبودی

ورم و التهاب

ضعیف شدن

در برخی موارد، تشخیص درد شانه از درد گردن سخت است و این درد می تواند در ناحیه بازو و دست ها نیز احساس گردد. این نوع درد معمولاً با اعصاب گردن (که به آنها اعصاب رادیکولوپاتی گردن گفته می گردد) ارتباط دارد، اما امکان ایجاد این درد در نتیجه برخی انواع آسیب دیدگی های شانه همانند ناپایداری، در رفتگی یا نیم در رفتگی نیز وجود دارد.3

علت درد در شانه ها چگونه تشخیص داده می گردد؟

یک پزشک برای آنالیز علت بروز درد در شانه باید بیمار را معاینه کند. در شرایطی که پزشک، علت بیماری را به سادگی تشخیص ندهد از سایر روش های تشخیصی استفاده می گردد. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

آزمایشات شکمی، مانند آندوسکوپی

آزمایش خون که عملکرد کبد را آزمایش می نماید.

آزمایشات قلب، مانند الکتروکاردیوگرام (EKG) یا تست ورزش

تصویربرداری رادیولوژیک قفسه سینه و کمر با استفاده از اسکن (MRI یا CAT).1

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت داشتن تب، ناتوانی در حرکت دادن شانه، وجود کبودی و احساس داغ بودن پوست در اطراف مفصل و یا اگر با وجود چندین هفته درمان خانگی، درد ادامه داشته باشد باید با پزشک تماس گرفت.

اگر بدون هیچ علتی و بدون وارد آمدن آسیب و به صورت ناگهانی شانه دردناک گردد، باید به سرعت با اورژانس تماس گرفت. چرا که می تواند نشانه ای از حمله قلبی باشد، دیگر نشانه های حمله قلبی عبارتند از:

تنگی نفس

سختی سینه

سرگیجه

تعریق زیاد

درد در گردن یا فک

در صورت وارد آمدن ضربه و در صورت خونریزی و تورم هم باید به بخش فوریت های پزشکی بیمارستان مراجعه کرد.2

راه ها و روش های درمان

انتخاب روش درمان شانه درد بستگی به علت درد شانه دارد. در این حالت دردی که در نتیجه استفاده زیاد، پیچ خوردن، یا کشیدگی ایجاد شده باشد را اغلب می توان با استفاده از روش های محافظه کارانه درمان کرد. استراحت، بی حرکت کردن، سرما یا گرما درمانی، و کمپرس همگی می توانند برای درمان برخی از انواع شانه درد مورد استفاده قرار گیرند.
سرما یا گرما
هنگام روبرو شدن با درد شانه مهم است که به شانه استراحت دهیم و از انجام فعالیت هایی که باعث تشدید درد می شوند یا فشار اضافی به مفصل وارد می نمایند، برای حداقل 48 ساعت خودداری کنیم.

در این حالت می توان از روش های درمانی محافظه کارانه مثل سرد یا گرم کردن ناحیه آسیب دیده برای چندین بار در روز به منظور کاهش درد و التهاب ایجاد شده استفاده کرد. علاوه بر این کمپرس کردن ناحیه آسیب دیده با استفاده از بانداژ قابل ارتجاع می تواند به تثبیت کردن شانه و کاهش ورم آن یاری کند.

دارو درمانی
مصرف داروهایی ضد درد مثل استامینوفن می تواند برای کاهش و درمان درد شانه مفید باشد و استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئید (NSAIDs) مثل ایبو پروفن، ناپروکسین، و آسپیرین برای کاهش درد و التهاب ایجاد شده امکان پذیر است.

این داروها را باید فقط طبق دستور پزشک مصرف کرد و نباید به مصرف آنها به مدت طولانی تر از 7 تا 10 روز بدون مشورت با پزشک ادامه داد. مصرف این داروها می تواند برای بیمار عوارض جانبی مثل درد معده، خون ریزی سیستم گوارش، و در موارد نادر مسائل کبد و کلیه به همراه داشته باشد. در برخی موارد، داروهای ضد التهاب غیر استروئید می تواند باعث عوارض جانبی جدی در سیستم گوارشی و نیز قلب و عروق گردد.

درمان شانه درد شدید یا دردی که به داروهای مسکن موجود در داروخانه ها واکنش نشان نمی دهد ممکن است احتیاجمند تجویز داروهای قوی تر (مثل سلبرکس) باشد. مصرف این داروها نیز می تواند باعث خون ریزی سیستم گوارشی و عوارض جانبی قلبی و عروقی گردد.

در صورتی که شانه درد به خاطر عفونت ایجاد شده باشد، می توان برای درمان آن از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کرد. اگر داروهای آنتی بیوتیک خوراکی نتواند اثر بخشی لازم را برای شما به همراه داشته باشد، ممکن است از نوع تزریقی این داروها (داخل وریدی) برای شما استفاده گردد.

تزریق
تزریق کورتیزون ها می تواند برای درمان برخی انواع شانه درد (مثل التهاب کیسه های مفصلی یا التهاب تاندون ها) که به روش های محافظه کارانه پاسخ نمی دهند، مورد استفاده قرار گیرد. این روش درمانی شامل تزریق مستقیم کورتیزون (یک داروی ضد التهاب استروئیدی) به شانه است. توجه داشته باشید که با گذشت زمان، تزریق کورتیزون می تواند باعث ضعیف شدن و وارد شدن آسیب به بافت ها و ساختارهای داخل مفصل گردد.
فیزیوتراپی
روش های فیزیوتراپی (مافوق صوت، تحریک الکتریکی، سرما درمانی، درمان دستی، حرکت های کششی) می توانند برای کاهش درد و التهاب ایجاد شده و نیز تقویت عضلات و کاهش اصطکاک و سایش آنها در مفصل شانه مورد استفاده قرار گیرند. فیزیوتراپی بعلاوه می تواند برای آموزش مکانیزم های صحیح بدن به بیمار که می تواند کاهش ریسک عود مجدد شانه درد را به همراه داشته باشد، مفید باشد.

برخی از انواع شانه درد (جدا شدن، در رفتگی، یا شکستگی) احتیاجمند بی حرکت کردن مفصل است. جدا شدن شانه را اغلب می توان با بی حرکت کردن شانه با یک بند محافظ درمان کرد. در بیشتر موارد، این نوع آسیب دیدگی در طول 2 یا 3 ماه درمان می گردد.

هنگامی که مفصل شانه دچار در رفتگی شده باشد، پزشک سر استخوان بازو را به حفره آن باز می گرداند و شانه را با استفاده از بند محافظ یا ابزارهای مخصوص (به نام ایموبلایزر) برای چند هفته بی حرکت می نماید.اولتراسوند ، طب سوزنی ، ماساژ از دیگر روشهای درمانی درد شانه می باشد.

عمل جراحی
در صورتی که آسیب های وارد شده به شانه جدی یا شرایط پیچیده باشد (برای مثال قرار گیری نامناسب استخوان ها، آسیب دیدگی تاندون ها، یا پارگی شدید)، ممکن است از عمل جراحی برای درمان بیمار استفاده گردد.

عمل جراحی شانه می تواند به صورت عمل جراحی باز (که احتیاجمند ایجاد یک شکاف بزرگ در محل شانه است) یا عمل جراحی آرتروسکوپی (با استفاده از شکاف های کوچک) انجام گردد. بعلاوه به منظور کاهش درد شانه پس از جراحی و آرتروسکوپی شانه از روش های مختلفی همانند سرما و گرما درمانی، دارودرمانی و … بهره گرفته می گردد.

عمل جراحی شانه معمولاً با یک دوره بی حرکت سازی و فیزیوتراپی وسیع برای بازیابی حرکت های عادی و توان عضلات همراه است. در پی عمل جراحی شانه، بیمار اغلب با مقداری حساسیت و درد در ناحیه مورد نظر برای چند ماه روبرو می گردد.

در صورتی که ابتلا به آرتروز باعث فرسایش شدید مفصل شانه شده باشد، ممکن است احتیاج به عمل جراحی تعویض مفصل شانه یا آرتروپلاستی وجود داشته باشد. در این روش درمانی، سر استخوان بازو و حفره آن در محل تیغه شانه با اعضای مصنوعی جایگزین و تعویض می شوند.

تقریباً بلافاصله پس از عمل جراحی تعویض مفصل شانه، ضروری است از حرکت های تمرینی انفعالی شانه برای بهبود بیمار استفاده گردد. در حرکت های انفعالی یک کارشناس متخصص در خدمات سلامت، مفصل شانه را برای شما حرکت داده و نرمش می دهد. در حدود 3 تا 6 هفته پس از جراحی، بیمار می تواند حرکت های ورزشی مربوط به کشش و تقویت شانه را آغاز کند.3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.drdr.ir

3.www.drheidarian.ir

منبع: راسخون
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 15636

به "مهم ترین علل درد شانه و راه های مقابله با آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین علل درد شانه و راه های مقابله با آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید