مینسک شریک قابل اعتماد نورسلطان باقی خواهد ماند

به گزارش مجله وبلاگ فروش، رئیس جمهور بلاروس که در یک سفر رسمی وارد قزاقستان شده با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

مینسک شریک قابل اعتماد نورسلطان باقی خواهد ماند

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، الکساندر لوکاشینکو رئیس جمهور بلاروس در سفر رسمی به قزاقستان با قاسم ژامرت تاکایف رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد.

لوکاشینکو در سخنانی ضمن این دیدار گفت: روابط میان دو کشور ریشه های ده و صد ساله ها دارد و ما همواره به ویژه در دوران اتحاد جماهیر شوروی به هم بسیار نزدیک بودیم.

وی اقتصاد های بلاروس و قزاقستان را مکمل یکدیگر مطرح نمود که برای دو کشور فرصت های جدیدی را ایجاد می نماید.

لوکاشینکو همچنین اضافه کرد: قزاقستان به تمام محصولاتی که بلاروس فراوری می نماید احتیاج دارد و دو کشور دارای چشم انداز خوبی می باشند.

رئیس جمهور بلاروس تاکید نمود: مینسک همواره به عنوان شریک قابل اعتماد نورسلطان باقی خواهد ماند.

وی در بخش دیگری سطح روابط میان بلاروس و قزاقستان را به طور کامل مطابق با منافع استراتژیک دو کشور مطرح نمود.

لوکاشینکو با اشاره به شباهت اولویت های توسعه اجتماعی و مالی و تمایل متقابل دو کشور برای تقویت بخش اقتصاد گفت: بنابراین تمرکز اصلی ما در مذاکرات وسیع بر روی اقتصاد خواهد بود زیرا ما در حوزه ای سیاسی، همکاری های نظامی و فنی و دیپلماسی میان دو کشور مسئله ای نداریم و دیدگاه های دو طرف در خصوص موضوعات اصلی دستور کار بین المللی یکسان یا مشابه است.

وی در ادامه قزاقستان را یکی از شرکای کلیدی تجاری بلاروس مطرح نمود و گفت: طی سه سال مبادله تجاری میان دو کشور بیش از 2 برابر افزایش و در سال 2018 میلادی تا 900 میلیون دلار رسید.

تاکایف در نوبه خود سفر همتای بلاروسی خود به قزاقستان را یک فرصت خوبی برای تایید ماهیت کاملا محبت آمیز روابط میان دو کشور و ایجاد کننده انیگزه جدی برای همکاری میان دو کشور در عرصه های مختلف مطرح نمود.

وی اضافه کرد: روابط میان قزاقستان و بلاروس، مشارکت استراتژیک میان دو کشور، البته با منافع ملی مردمان هر دو کشور مطابقت دارد.

تاکایف تاکید نمود که قزاقستان علاقه مند به افزایش حجم مبادله تجاری با بلاروس، گسترش ارتباطت در حوزه های بشرمحبت آمیز و تعامل فعال در چارچوب سازمان های بین المللی می باشد.

همزمان با سفر لوکاشینکو به قزاقستان در پایتخت این کشور همایش تجاری دو کشور برگزار و در نتیجه آن 15 سند مختلف به حجم 75 میلیون دلار در عرصه های مهندسی مکانیک، مجتمع کشاورزی و داورسازی به امضا رسید.

رئیس جمهور بلاروس با یک سفر رسمی دو روزه، در تاریخ 24 آکتبروارد قزاقستان و در بدو ورود به فرودگاه بین المللی نورسلطان از سوی قاسم ژامرت تاکایف رئیس جمهور این کشور استقبال شد.

ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 45

به "مینسک شریک قابل اعتماد نورسلطان باقی خواهد ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مینسک شریک قابل اعتماد نورسلطان باقی خواهد ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید