نارضایتی فعالان اقتصادی از توقف فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی ، درخواست بخش خصوصی از قوه قضائیه برای مانع زدایی از تجارت

به گزارش مجله وبلاگ فروش، در پی قطع ارتباط سیستمی سامانه جامع تجارت و سامانه مربوط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه و ایجاد اختلال در فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی، برخی از اعضای اتاق بازرگانی تهران از نارضایتی شدید تجار و فعالان اقتصادی خبر می دهند.

نارضایتی فعالان اقتصادی از توقف فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی ، درخواست بخش خصوصی از قوه قضائیه برای مانع زدایی از تجارت

گروه اقتصادی خبرنگاران- سینا احدیان؛ سامانه یکپارچه اعتبارسنجی کارت های بازرگانی در سال گذشته طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به منظور پیشگیری از بروز تخلفات و مفاسد اقتصادی راه اندازی شد. بر همین اساس، فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی در بستر سامانه جامع تجارت به صورت کاملاً سیستمی اجرا شده و همچنین تمام استعلام های مورد نیاز برای صدور و تمدید این کارت ها در سامانه جامع تجارت قابل پیگیری شده است.

یکی از خدمات سامانه یکپارچه اعتبار سنجی و رتبه بندی اعتباری کارت های بازرگانی، استعلام سابقه محکومیت افراد متقاضی دریافت کارت بازرگانی است. پیگیری های دانشجو نشان می دهد که متأسفانه از حدود یک ماه قبل، فرآیند استعلام سابقه محکومیت در سامانه جامع تجارت قطع شده و به همین دلیل، رویه صدور و تمدید کارت بازرگانی متوقف شده است.

لزوم پیگیری جدی مسئله قطع اتصال سامانه جامع تجارت و سامانه قوه قضائیه

به نظر می رسد که به موجب همین مسئله در فرآیند تجارت خارجی کشور اخلال ایجاد شده و با وجود اینکه وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مکاتباتی را برای حل و فصل مسئله اتصال برخط سامانه قوه قضاییه به سامانه جامع تجارت برای استعلام سوءپیشینه متقاضیان تمدید و صدور کارت بازرگانی داشته اند، هنوز این مشکل رفع نشده است.

در همین زمینه شافعی؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران طی نامه ای خطاب به معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، ضمن اشاره به اینکه قطعی وب سرویس استعلام سوء پیشینه متقاضیان کارت بازرگانی به عنوان یکی از مهم ترین موانع حال حاضر تجارت خارجی کشور به شمار می رود؛ خواستار اقدام عملی در مورد رفع این مشکل شد.

در این نامه ضمن اشاره به تکالیف قانونی مصرح مربوط به ارائه سیستمی و برخط اطلاعات مورد نیاز اعتبارسنجی کارت های بازرگانی به سامانه جامع تجارت و تأکیدات رئیس محترم قوه قضائیه در مورد لزوم اعتبارسنجی کارت های بازرگانی در موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات اشاره شده است. گفتنی است که اتصال سامانه قوه قضائیه و سامانه جامع تجارت پس ازمکاتبات، جلسات و پیگیری های متعدد از دی ماه سال گذشته برقرار شده بود.

همچنین در این نامه از قطعی ایجادشده توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه انتقاد شده است؛ چرا که این اقدام بدون در نظر دریافت شرایط خاص کشور و تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی صورت پذیرفته و منجر به توقف و ایجاد تأخیر در عملیات صدور و تمدید کارت بازرگانی شده است.

درخواست فعالان اقتصادی از قوه قضائیه برای اتصال مجدد وب سرویس استعلام سابقه محکومیت

اعظم رضایی؛ معاون توسعه عضویت اتاق بازرگانی تهران نیز طی مصاحبه ای با رادیو اقتصاد، ضمن اشاره به مسائل ایجادشده به دلیل قطعی استعلام سابقه محکومیت، از نارضایتی شدید تجار و فعالان اقتصادی به دلیل اختلال ایجادشده در فرآیند تجارت خارجی کشور آن هم در سال پشتیبانی و مانع زدایی خبر داد.

به گفته این مقام مسئول در اتاق بازرگانی تهران، ارتباط قوه قضائیه و سامانه اعتبار سنجی و رتبه بندی از اواخر سال 1399 ایجاد شد؛ اما به دلیل قطع ارتباط این سامانه ها، تجار تنها توانستند یک ماه از خدمات استعلام برخط سامانه قوه قضائیه استفاده کنند. اما در حال حاضر متقاضیان کارت بازرگانی می بایست به مانند گذشته، رویه دریافت سوءپیشینه خود را به صورت دستی انجام دهند که این فرآیند بیش از 2 هفته طول کشیده و در نتیجه مسائل زیادی برای بازرگانان ایجاد می شود.

ضرورت تجمیع اطلاعات ضروری برای صدور کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت

پیش از این علی ملایی؛ معاون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با دانشجو بیان کرده بود که اگر تمامی اطلاعات ضروری برای صدور و تمدید کارت بازرگانی در سامانه جامع تجارت به درستی تجمیع شود، دیگر شاهد وقوع مفاسدی همچون کارت های بازرگانی یکبار مصرف و فرار اقتصادیاتی نخواهیم بود.

بنابر اظهارات ملایی، رئیس دستگاه قضا به طور مداوم در اظهارات حکیمانه خود دغدغه رفع موانع فعالان اقتصادی را اولویت کشور دانسته اند؛ بنابراین اتصال سامانه استعلامات سوء پیشینه قوه قضاییه به سامانه جامع تجارت خود می تواند یک گام مؤثر در زمینه رفع موانع فعالان اقتصادی باشد.

به گزارش دانشجو، سامانه رتبه بندی و اعتبارسنجی کارت های بازرگانی در سال 1399 توسط وزارت صمت و با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آغاز به کار کرد. با این وجود، در حال حاضر یکی از مهمترین استعلامات سیستمی این سامانه قطع شده (مرتبط به مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه) و این مسئله رویه صدور و تمدید کارت های بازرگانی را کند و زمانبر کرده است.

به گزارش دانشجو، از آنجا که مانع زدایی و تسهیل فرآیند های تجاری، تأثیر بسزایی در بهبود فضای کسب و کار و تولید دارد؛ بازگشت فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی به روال طبیعی و برقراری مجدد وب سرویس استعلام برخط سابقه محکومیت در سامانه جامع تجارت به عنوان یکی از اقدامات لازم برای رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی، ضروری به نظر می رسد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 12118

به "نارضایتی فعالان اقتصادی از توقف فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی ، درخواست بخش خصوصی از قوه قضائیه برای مانع زدایی از تجارت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نارضایتی فعالان اقتصادی از توقف فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی ، درخواست بخش خصوصی از قوه قضائیه برای مانع زدایی از تجارت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید