هاشمی: مجلس به جای طرح صیانت، دنبال شفافیت برود

به گزارش مجله وبلاگ فروش، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، از طرح صیانت از فضای مجازی مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد و گفت: شورای پنجم شورای شفافیت بود، نه صیانت؛ و مجلس شورای اسلامی هم به نظر می آید به جای رفتن به سمت چنین طرح هایی به سمت شفافیت برود.

هاشمی: مجلس به جای طرح صیانت، دنبال شفافیت برود

به گزارش ایرنا، محسن هاشمی روز یکشنبه در جریان سیصد و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: مجلس شورای اسلامی در این شرایط جامعه، به جای طرح هایی که واکنش منفی گسترده در جامعه ایجاد کند در پی حل مسائل معیشتی و مطالبات واقعی جامعه برود و قطعا شفافیت هم از مطالبات اصلی جامعه و وعده های محقق نشده در مجلس است.

وی در بخشی دیگر از سخناننش، از شهردار تهران و همکارانش در منطقه 17 و 18، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و سازمان پارک ها و فضای سبز تشکر کرد و گفت: بالاخره طلسم آماده سازی و بازآفرینی روی ریل منطقه 17 و 18 راه آهن تهران-تبریز شکست و این منطقه در اختیار مردم قرار گرفت.

هاشمی افزود: ابتدا قرار بود طوری بازآفرینی شود که با درآمد ساخت و ساز، هزینه ساخت تونل فراهم شود، اما در این دوره شهرداری تصمیم گرفت به این باغراه که بزرگترین باغ راه ایران و شاید منطقه است، دید کاسبکارانه نداشته باشد و آن را به فضای عمومی برای استفاده مردم تبدیل کرد.

وی تاکید کرد: روز گذشته و در افتتاح این باغراه شاهد استقبال خوب مردمی بودم و از اعضای شورا و مدیران شهرداری تشکر می کنم.

شورای پنجم با وجود کارشکنی ها در باتلاق غرق نشد

محمد جواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در این جلسه با ارائه نطق پیش از دستور خود، به نکاتی درباره شورای پنجم و مقایسه آن با دوره های گذشته شورای شهر پرداخت.

وی گفت: این شورا با لیست امید و شعار های شهر انسان محور، شهر پاک، شهر زیست پذیر، شهری برای همه و مبارزه گسترده با فساد و شهر فروشی کار خود را آغاز کرد.

حق شناس گفت: در طول چند دهه رویکرد مدیریت شهری تهران آن بود که با صدور مجوز و ساخت ساز های نامحدود و گسترده به بهانه پاسخ به تقاضای مسکن، کسب درآمد های کلان و استقراض از بانک ها و فروش اوراق قرضه در عمل با فروش زمین و آسمان شهر نسبت به توسعه کالبدی شهر اقدام کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: پل ها، تونل ها و اتوبان هایی ساخته شد و در حوزه مترو هم پیشرفت نسبتا خوبی صورت گرفت، اما در برآیند کلی نتایج در حد مطلوب شکل نگرفت و ترافیک و آلودگی هوای شهر را کاهش نداد و حال مردم شهر را خوب نکرد.

وی گفت: اکنون که بخش بزرگی از شهروندان به ویژه جوانان چالش مسکن دارند حدود 500 هزار خانه خالی در شهر تهران وجود دارد.

حق شناس ادامه داد: از خود بپرسید 65 هزار میلیارد تومان بدهی و حداقل معادل همان مبلغ درآمد شهر در کجای شهر هزینه شده بود با دلار میانگین 1500 تومان بین سال های 84 تا 96 با فرض صرف 13 هزار میلیارد تومان مبلغ معادل 90 هزار میلیارد تومان به نام شهر هزینه شده است؛ آیا آنچه در شهر ساخته شده است با این مبلغ تناسبی دارد؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح پرسش دیگر گفت: آیا می دانید کل هزینه کرد مدیریت شهری در دوره پنجم بر فرض تحقق کل بودجه چهار سال با دلار میانگین 25 هزار تومان کمتر از 5 هزار میلیارد دلار است؟

وی با بیان اینکه شورای پنجم با وجود همه کارشکنی ها و فشار ها و با وجود معضلات بدهی و هجوم چند هزار طلبکار چند ساله، تورم نیروی انسانی، فساد و نابسامانی به جا مانده از گذشته، با وجود کاهش شدید درآمد ها به دلیل توقف شهر فروشی، با وجود مسائل کلان اقتصادی ناشی از تشدید تحریم ها و افزایش تورم و کاهش شدید ارزش پول ملی و با وجود آثار زیانبار ناشی از پاندمی کرونا علیرغم وعده های برخی، در باتلاق شهرداری غرق نشد و در جهاتی پدیده پیروز بود، هر چند که این توفیق با انتظارات مردم و بدنه اصلاح طلب و اعضای این شورا از خود، فاصله بسیار داشت.

آثار و عواقب تصمیمات شورای شهر سال ها و دهه ها بر شهر اثر خواهد گذاشت

شهربانو امانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت که چهار سال از عمر مدیریتی شهر تهران گذشت و این 4 سال و سایر 4 سال ها ممکن است در مقابل عمر 235 ساله یا 7000 ساله تهران هیچ به نظر رسد، اما طبعا نه برای من و نه برای هیچکدام از همکاران سابق و آینده من، این مقایسه، عامل انفعال نیست و نباید باشد، زیرا که تاریخ با ثانیه ها نوشته میشود و تک تک تصمیمات و حرف ها و اعمال ما، در آینده این شهر و زندگی مردمانش اثر خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اقدامات شورا در حوزه خودرو، گفت: خودرو، عامل بسیاری از اتلاف ها و نابسامانی، در حوزه اقتصاد، محیط زیست، جامعه، فرهنگ و سلامت شهروندان، عملا یعنی باعث خرابی در همه وجوه زندگی اجتماعی و شهری است.

وی افزود: خودرو عامل اصلی یا یکی از عوامل اصلی، گرمایش زمین، آلودگی هوا، سوبسید های سنگین اقتصادی، تخریب محلات، از بین رفتن سرزندگی شهری، چاقی و کم تحرکی شهروندان، هزینه های سنگین حوزه سلامت، ترافیک و عوارض اجتماعی و اقتصادی آن و بسیاری پدیده دیگر که میتوان به این لیست افزود.

امانی ادامه داد: از ابتدای دوره بر آن شدم که این بازآرایی را آغاز کنم و می دانم که سال ها و دهه ها طول خواهد کشید. این موضوع برایم بسیار مهم بود و عمده 4 سال را به این مساله پرداختم.

وی، تعریف بخشی از زون های TOD (توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی) تهران، تصویب دستورات مهم و ماندگار در این حوزه در سطح برنامه 5 ساله و بودجه های سالانه، الزام شهرداری به اصلاح طرح تفصیلی بر مبنای TOD، تهیه دستورالعمل خیابان کامل تهران، ایجاد کمیته های 24 گانه TOD، سامانه هوشمند TOD شهر تهران، آموزش حدود 500 نفر از کارشناسان و مدیران شهرداری و تالیف و ترجمه 7 کتاب در این حوزه، بخش های برجسته این اقدامات بودند که همه، اولین بودند و مستدام هم خواهند بود.

وی درباره سرویس مدارس گفت که سرویس های مدارس شرایط بسیار آشفته ای داشتند و شکایات متعددی از سوی اولیا و دانش آموزان داشتیم. در همان ابتدای کار، بر این موضوع مهم تمرکز کردیم و با تلاش فشرده ای، طرح سرویس های مدارس را به تصویب رساندیم و ابلاغ شد و به اجرا درآمد. استقبال از وجوه مثبت این اقدام بالا گرفت و آنچه در شورا و شهرداری انجام داده بودیم، منشاء یک ساماندهی ملی در این زمینه شد.

امانی با اشاره به اقدامات شورا در حوزه آب نام کرد: مساله مدیریت آب در شهر هم از نظر من بنیادی است؛ درست است که اهمیت مهندسی آن، کمتر از مدیریت آب سرزمینی است، لکن اگر در ریشه های بحران آب سرزمینی دقیق شویم، خواهیم دید که ریشهاش در آموزش است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به مسوولیت اجتماعی هم گفت: قبلا نظراتم را در باب آبان 98 و رویداد های مشابه آن را گفته ام؛ بخش تلخ تاریخ کشورند و ریشه آن در عقب ماندگی حکمرانی از تحولات جامعه است؛ باری، به بیان نظراتم اکتفا نکردم و کمترین مسوولیت اجتماعی خود را در این دیدم که به نام عضو کوچکی از نظام حاکمیت، به حضور پدر و مادران داغداری بروم که در آبان 98 عزیزان خود را از دست داده بودند و عذرخواه باشم. جهت رسمیت بخشیدن به این حرکت، طرحی دوفوریتی ارایه دادم و طبق آن، شورا و شهرداری موظف به دلجویی رسمی از این خانواده های داغدار شدند.

وی با بیان اینکه اشتباه همیشه سرزدنی است، حتی از حاکمان، گفت: البته برخی از اشتباهات حقیقتا بخشودنی نیست، ولی در هر حال، کمترین مسوولیت اجتماعی ما، عذرخواهی از اشتباه است که در فرهنگ اجتماعی و هم فرهنگ حکمرانی ما، جا نیافتاده و بسیار از آن دوریم.

وی ادامه داد: شورا های شهر در ایران با مجلس های محلی بسیار فاصله دارند. شهرداری ها در ایران، با دولت های محلی بسیار فاصله دارند. مسوولیت، بسیار غیر متمرکز است و بین شهرداری و دولت و تعداد زیادی نهاد دیگر توزیع شده است. عامل بسیاری از معضلات شهری نبودن تمرکز مدیریتی است. یک مثال ساده، بحث آلودگی هواست؛ اکنون 18 بخش از حاکمیت، به طور مستقیم در این موضوع موثرند.

وی افزود: تعداد زیادی از این بخشها، مستقر در دولت هستند و در حالی که همگی مصرف کننده خدمات تهران و عامل آلوده کردن هوای شهر هستند، پاسخگویی در مقابل مسایل شهر تهران، وظیفه رده چندم آنهاست.

امانی با بیان اینکه تجمیع اختیارات، پاسخگویی می آورد، نام کرد که در شورای پنجم در زمینه افزایش اختیارات شورا ها و شهرداری ها پیروز نبودیم، ولی نمونه ای از یک حکمرانی کم هزینه و کم فساد را ارایه کردیم که زمینه و نمونه بسیار مهمی برای آیندگانی که سعی در اقناع حاکمیت مرکزی دارند برای توسعه اختیارات مجلس ها و دولت های محلی خواهد بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین خطاب به شورای ششم گفت: درست است که ما و شما به مدت 4 سال در راس تصمیم گیری مدیریتی تهران هستیم، ولی آثار و عواقب تصمیماتمان، سال ها و دهه ها بر شهر اثر خواهد گذاشت.

امانی خاطر نشان کرد: لطفا، عمیقا آگاه باشید که تصمیات و بیانات شما بویژه در زمینه کالبد و زیرساخت های شهری، آثار و عواقب طولانی مدت بر شهر دارد. لطفا تعجیل در طرح ها و لوایح نداشته باشید.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 13152

به "هاشمی: مجلس به جای طرح صیانت، دنبال شفافیت برود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هاشمی: مجلس به جای طرح صیانت، دنبال شفافیت برود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید