پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، امروزه افزایش جمعیت و به تبع آن احتیاج روز افزون به مسکن، صنعت ساخت و ساز را به اصلی ترین مصرف کننده انواع مقاطع فولادی، تبدیل نموده است.

پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی

به گزارش گروه بازرگانی خبرنگاران، امروزه افزایش جمعیت و به تبع آن احتیاج روز افزون به مسکن، صنعت ساخت و ساز را به اصلی ترین مصرف کننده انواع مقاطع فولادی، تبدیل کرده است. استفاده از فولاد، قدم بزرگی در جهت افزایش استحکام و مقاومت ساختمان در مقابل تنش های برشی، کششی، فشاری و بعلاوه کاهش آسیب به آن در مواجهه با بعضی بلایای طبیعی از قبیل سیل، طوفان و زلزله بوده است.

از مهم ترین کاربردهای فولاد در ساختمان سازی، می توان به مسلح کردن بتن با استفاده از میلگرد اشاره کرد که به منظور افزایش مقاومت بتن در مقابل تنش های کششی وارد بر آن صورت می گیرد. به این نوع بتن، بتن آرمه هم گفته می شود. چرا که مخلوط ماسه، سیمان و آب، به تنهایی دارای استحکام فشاری بالایی است، اما ضعف بسیار بزرگی در مقابل تنش های کششی دارد. برای حل این مشکل، از میلگردهای آجدار به نام یک تقویت کننده در بتن استفاده می شود.

کاربرد مقاطع فولادی در ساختمان سازی، فقط به میلگرد اختصاص ندارد و از بسیاری محصولات دیگر هم در بخش های مختلف آن استفاده می شود. بنابراین هر فردی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارد، قطعا با خرید آهن آلات سروکار خواهد داشت.

انتخاب برترین منبع برای تهیه این محصولات، از چالش هایی است که همیشه افراد با آن روبرو هستند. شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت ، ازجمله تامین کنندگان انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی در برترین کیفیت و قیمت در بازار آهن می باشد که با ارائه برترین خدمات به مشتریان، صندلی بسیار مناسبی را بین سایر بنگاه ها، کسب کرده است. اما کدام مقاطع به طور مستقیم با غیر مستقیم در ساختمان سازی کاربرد دارد؟

انواع میلگرد

میلگرد در دسته پرکاربردترین مصالح فولادی مورد استفاده در ساختمان سازی است و به همین علت هم فراوریات گسترده ای در سراسر کشور دارد. در حالت کلی دسته بندی های مختلفی برای میلگرد در نظر گرفته می شود که مهم ترین آن، بر اساس شکل ظاهری می باشد. بر این اساس ، میلگرد در دو نوع کلی آجدار و ساده قرار می گیرد.

میلگردهای فراوریی در داخل ایران، اغلب بر اساس استاندارد روسی فراوری می شوند و در 4 گروه کلی A1، A2، A3 و A4، قرار می گیرند. در این بین، نوع A1، میلگرد ساده، و سه نوع دیگر در دسته آجدار جای دارند.

استاندارد میلگرد، معین کننده نوع آج، خواص مکانیکی، جنس، نوع کاربرد و بعلاوه قیمت میلگرد است. میلگرد مورد استفاده در ساختمان سازی، در ساخت ستون ها و سقف بوده و اغلب از نوع آجدار می باشد. با توجه به نوع کاربرد، میلگردها را تحت فرایندهای ثانویه مانند خمش، کشش، برش و رزوه زنی قرار داده و به صورت سنجاقک، خاموت و رکابی، مورد استفاده قرار می گیرند. تمامی این خدمات مربوط به میلگرد، در برترین کیفیت، به وسیله بازرگانی فولاد آیرومارت قابل انجام است.

انواع تیرآهن

یکی از پرکاربردترین مقاطع مورد استفاده در ساختمان سازی و در ساخت اسکلت ساختمان، تیرآهن می باشد. کاربرد حساس این مقطع در بخش های مختلف ساختمان موجب شده تا انتخاب نادرست آن، تاثیر بسیاری بر ایمنی و استحکام سازه داشته باشد. انواع تیرآهن بر اساس استاندارد فراوری و هم شکل ظاهری آن، در سه گروه اصلی زیر قرار می گیرد:

  • تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)

تیرآهن IPE دارای سطح مقطعی به شکل حرف I انگلیسی است و از پرمصرف ترین و پرتیراژترین انواع تیرآهن در ایران محسوب می شود.

  • تیرآهن بال پهن موازی یا هاش (IPB)

این نوع تیرآهن دارای سطح مقطعی به شکل حرف H انگلیسی است و در مقایسه با سایر انواع تیرآهن، مقدار مقاومت و تحمل بار بیشتری دارد. در ایران، کارخانه های کمی هستند که به فراوری این مقطع می پردازند و اغلب به نام کالایی وارداتی محسوب می شود.

  • تیرآهن بال باریک شیبدار (INP)

تیرآهن بال باریک شیبدار مانند تیرآهن IPE، به شکل حرف I انگلیسی است، با این تفاوت که دارای ضخامت ثابتی در سراسر طول بال نمی باشد.

نوع کاربرد و قیمت تیرآهن با توجه به استاندارد فراوری آن، فرق دارد. تیرآهن موجود در بازار ایران اغلب از انواع IPE و هاش بوده که بعضی در داخل کشور فراوری شده و بعضی هم از کشورهای دیگر، وارد می شود. تیرآهن در انواع و سایزهای بسیار متنوعی، به وسیله پیشرو صنعت نفت آسیا، قابل تامین می باشد.

یکی از فرایندهای ثانویه متداول در مورد مقطع تیرآهن، شبکه کردن آن و فراوری تیر لانه زنبوری یا CPE است که در جهت کاهش وزن سازه، فراوری شده و در مواقعی که به وزن کم و مقاومت خمشی بالا احتیاج باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. برای شبکه کردن تیرآهن خود، می توانید با کارشناسان آیرومارت تماس حاصل نمایید

انواع پروفیل

در بازار آهن و فولاد ایران، به مقاطع فولادی چهارگوش تو خالی، پروفیل یا قوطی گفته می شود که به وسیله فرایند فرمینگ ورق، قابلیت فراوری دارد. با توجه به نوع کاربرد، پروفیل را می توان در دو گروه صنعتی و ساختمانی جای داد.

پروفیل ساختمانی آیرومارت در مقایسه با نوع صنعتی، از ورق با ضخامت کمتری فراوری شده و در نتیجه استحکام کمتری دارد. نوع و برند ورقی که در فراوری این مقطع فولادی استفاده می شود، بر کیفیت و در نتیجه قیمت پروفیل تاثیرگذار است.

انواع پروفیل آیرومارت، کاربرد گسترده ای در ساختمان سازی دارد که از آن جمله می توان به ساخت چارچوب، درب و پنجره اشاره کرد. بسته به نوع، شرایط و محیط کاربرد، از نوع گالواهمه آن هم ممکن است استفاده شود.

انواع ورق های فولادی

موارد استفاده ورق در ساختمان سازی، به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم است. این محصول فولادی، به طور مستقیم در ساخت سقف مورد استفاده قرار می گیرد. اما کاربرد غیر مستقیم این محصول فولادی در ساختمان سازی، مربوط می شود به تمامی مقاطعی که از ورق، قابلیت فراوری دارند.

از جمله ورق های پرکاربرد در فراوری انواع پروفیل های مورد استفاده در ساختمان سازی، ورق فراوری شده با استفاده از فرایند نورد گرم یا ورق سیاه است. در نتیجه کیفیت و قیمت ورق سیاه،کیفیت و قیمت محصولات فراوری شده از آن را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از انواع ورق های پرکاربرد در ساختمان سازی، ورق گالواهمه می باشد.

ورق گالواهمه

ورق گالواهمه به نوعی از ورق فولادی گفته می شود که به منظور محافظت در مقابل خوردگی و افزایش مقاومت در محیط های خورنده، با پوششی از فلز روی، آبکاری می شود. گالواهمه کردن ورق با دو روش گالواهمه گرم و سرد، انجام می گیرد. روش اعمال پوشش، از عوامل موثر بر کیفیت و بعلاوه قیمت ورق گالواهمه است.

ویژگی مقاومت به خوردگی، طول عمر بالا و ارزان بودن، کاربرد زیادی را برای این نوع ورق فولادی، در بسیاری صنایع از جمله صنعت ساخت و ساز، رقم زده است. از روق گالواهمه عمدتا در ساخت سقف ساختمان، خصوصا در منطقه ها مرطوب، استفاده می شود. علاوه بر این، بعضی از لوازم خانگی که در معرض رطوبت قرار دارند، مانند کابینت آشپزخانه، کانال کولر، پوشش سقف و ...هم با استفاده از ورق گالواهمه ساخته می شود.

نبشی و ناودانی

نبشی به شکلی مشابه با حرف L و ناودانی به شکل حروف U و C فراوری می شود. مهم ترین دسته بندی انواع نبشی و ناودانی آیرومارت، بر اساس روش فراوری آن ها می باشد که در دو نوع پرسی و فابریک جای می گیرند. نوع فابریک از این مقاطع، به صورت مستقیم از نورد شمش فولادی فراوری می شود و نوع پرسی، به وسیله پرس ورق فولادی قابل فراوری است.

کیفیت نبشی و ناودانی فابریک از نوع پرسی بیشتر بوده و دارای قیمت بالاتری هم می باشد. این دو نوع مقطع فولادی، کاربرد بسیاری را در بخش های مختلف ساختمان مانند ستون، تیر، نمای ساختمان و خرک کاربرد دارد. از نبشی معمولا به منظور استحکام دهی و در نبشی کشی ساختمان، استفاده می شود.

سپری

این مقطع با نام پروفیل T هم شناخته می شود و در مواردی از قبیل ساخت در و پنجره و در بعضی از بخش های اسکلت ساختمان کاربرد دارند.

انواع لوله فولادی

لوله فولادی از مقاطع بسیار پرکاربرد جهت انتقال سیالات مختلف، مانند نفت، گاز، آب، مواد شیمیایی و دارویی است و بنابراین گاها از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. این مقطع از نظر روش فراوری در دو نوع درزدار و بدون درز قرار می گیرد. نوع درزدار، با استفاده از شکل دهی ورق فولادی و سپس جوشکاری درز آن، فراوری می شود. اما لوله بدون درز که در بازار با نام مانیسمان هم معروف است، به وسیله شکل دهی شمش فولادی فراوری می شود.

لوله ها در انواع مختلف، در ساختمان سازی، در بسیاری موارد برای انتقال آب و گاز و در بعضی موارد به منظور استحکام بخشی در بخش های مختلف سازه کاربرد دارد.

خرید انواع مقاطع فولادی ساختمانی از آیرومارت

همانطور که در بالا شرح داده شد، تنوع بالای محصولات آهنی موجب شده تا در بخش های مختلف ساختمان، متناسب با خواصی که از آن انتظار می رود، مورد استفاده قرار گیرند. اما باید به این مورد هم توجه داشت که هر کدام از انواع مقاطع ساختمانی، به وسیله برندهای مختلفی در داخل و خارج از کشور فراوری می شوند. در نتیجه کیفیت های متفاوتی از آن ها هم در بازار موجود است. تشخیص محصول باکیفیت، در بعضی موارد، فقط با توجه به ظاهر کالا نیست و احتیاج به دانش و تخصص دارد.

در این خصوص، پیشنهاد می شود چنانچه قصد خرید هرکدام از مقاطع فولادی را داشته باشید، جهت دریافت مشاوره رایگان، با شماره 45306-021 تماس گرفته و از هدایت کارشناسان و متخصصان آیرومارت برای انجام برترین خرید خود، استفاده کنید.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 13025

به "پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید