چاقی برای دختران چه خطراتی دارد؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، دختران چاق در دوران کودکی با خطرات و بیماری های گوناگونی از جمله بلوغ زودرس، نرسیدن به جهش قد معین شده، کم کاری غدد جنسی و رویش موهای زائد در صورت و بدن روبرو اند.

چاقی برای دختران چه خطراتی دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، سید ضیاء مظهری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نوزادان از جمله دخترها اگر با شیر مادر تغذیه نشوند و غذای کمکی آنها نیز که بعد از 6 ماهگی شروع می گردد کمیت و کیفیت مناسب نداشته باشد، اضافه وزن و چاقی پیدا می نمایند.

وی بیان نمود: این بچه ها چاق از همان ابتدا در معرض بیماری های مختلفی قرار خواهند گرفت و چنین عادات غذایی و اختلالات تغذیه ای از جمله پرخوری را به فرزندان خود و از آن طریق به نوه های دختری منتقل خواهند کرد.

مظهری ادامه داد: متاسفانه مادران عادات غذایی خود را به فرزندانشان از جمله دختربچه امروز و مادر آینده نیز منتقل می نمایند و گرایش به پرخوری، عادت به طعم شوری و شیرینی و یا بدخوری و استفاده زیاد از روغن ها و چربی ها و ناخنک زدن های بیجا را از نسل کنونی به آیندگان منتقل می نمایند.

عضو انجمن پیشگیری از چاقی ایران اضافه نمود: مادران باید به فرزندان خود اجازه دهند با طعم طبیعی غذاها آشنا شوند و با تهیه غذا به شیوه آب پز، بخارپز و فرپز آنها را به غذاهای پرچرب و در روغن غوطه ور و پر از نمک عادت ندهند، زیرا آنها به شکلات، بستنی، چیپس و غذاهای آسان و قابل دسترس نیازی ندارند.

وی یادآور شد: بذر همه بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و غیره در دوران نوزادی و کودکی کاشته می گردد و اگر زنان مبتلا به مجموعه ای از بیماری هایی که در حال حاضر از آنها رنج می برند، دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود را به خاطر آورند، ریشه همه مسائل کنونی را در گذشته خود بازخواهند یافت.

این متخصص تغذیه گفت: دختران چاق به علت اختلالات چربی و فشار خون، اختلالات انعقادی و التهابات مزمن در معرض خطر جدی قرار دارند. صافی کف پا، مسائل اسکلتی و افزایش خطر شکستگی استخوان در بچه ها چاق شایع است و عدم دریافت کافی مواد غذایی مفید در وعده های اصلی و میان وعده ها در دختربچه ها و تمایل آنها به مصرف بیش از اندازه غذاهای پرچرب، شیرین، شور و نوشابه های رنگارنگ و انواع غذاهای آسان دسترس و دسرهای فاقد مواد مغذی لازم و سرشار از انرژی متراکم و هله هوله های زیانبار، در درجه اول ناشی از اشتباهات پدر و مادر و در مراحل بعدی نتیجه عملکرد مهربانانه مادربزرگ ها و پدربزرگ ها، دایی، خاله، عمه و عموهاست.

مظهری گفت: برای نشان دادن مهر و علاقه به این غنچه های زندگی، آنها را به فضاهای باز ببرید تا به جست وخیز و بازی و تفریح بپردازند و بدین ترتیب عضلات بدن آنها قوی تر و استخوان های بدنشان متراکم و مستحکم تر و روحیه آنها شاد و بشاش تر گردد.

این استاد دانشگاه شرح داد: کاهش زمان استراحت به خصوص لم دادن و چشم دوختن به برنامه های تلویزیونی و گرایش به بازی های رایانه ای را برای دختران خود در دستور کار قرار دهید. همچنین کاهش استفاده از کربوهیدرات های تصفیه شده و جایگزینی آنها با کربوهیدرات های پیچیده با افزایش مصرف نان های سبوس دار، غلات کامل یا جوانه زده و حبوبات همراه با حذف یا کاهش مصرف شیرینی، کیک، بیسکویت، کلوچه و شیرینی های خشک که با مارگارین یا روغن های جامد حاوی اسیدهای چرب ترانس تهیه شده اند، لازم است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 2662

به "چاقی برای دختران چه خطراتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاقی برای دختران چه خطراتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید