3 انشا در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام برای مدرسه

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به مناسبت فرارسیدن 28 ماه صفر، سالروز شهادت امام حسن مجتبی (ع)، در این مطلب چند انشا در مورد امام حسن مجتبی (ع) آماده کرده ایم؛ بچه ها و نوجوانان برای نوشتن انشا با این موضوع می توانند از آنها ایده بگیرند.

3 انشا در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام برای مدرسه

3 مدل انشا در مورد امام حسن مجتبی (ع) با موضوع زندگینامه

1. انشا در مورد امام حسن مجتبی (ع) برای بچه ها

در نیمه ماه رمضان سوم هجری، اولین فرزند علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها به جهان آمد. کودک، حسن نام گرفت. تنها کنیه آن حضرت ابو محمد و مشهورترین القابش سید و سبط و تقی است.

امام حسن و فاطمه زهرا سلام الله علیها امام حسن علیه السلام با مادر خود، فاطمه اطهر، رابطه ای عمیق و متعالی داشت. فاطمه گاه با فرزندش بازی های بچه هاه می کرد و گاه با ملاطفت مادرانه او را به عبادات مستحب تشویق می نمود. حسن هم گزارش سخنان رسول خدا را پیش از هر کس، از مسجد به مادر می رساند و گاه در عبادت مادر دقت می کرد و از آن درس ها می گرفت. این ارتباط صمیمی در اواخر عمر مادر اوج گرفت؛ تا آنجا که این دو به همراه هم و با تن و قلبی آزرده به زیارت قبر رسول الله و بقیع می رفتند.

حضرت علی علیه السلام قبل از شهادت، امام حسن را وصی خود تعیین کرد. امام حسن علیه السلام به رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از همه شبیه تر بود. زیبایی بی نظیری داشت.رنگش سفید بود و اندکی متمایل به سرخ، چشمانش درشت و سیاه، و محاسنش انبوه. جثه ای قوی، تنومند و چهارشانه داشت. مویش مجعد (فردار) و قامتش میانه بود.

در همه مدت امامت او، معاویه سعی در کشتن امام حسن (ع) داشت خاتمه معاویه سمی مهلک تهیه کرد و آن را از طریق همسر آن حضرت به او خوراند.

حضرت پس از مدتی درد و رنج، در روز 28 ماه صفر سال 50 هجری به لقاء الله شتافت. برادرش امام حسین علیه السلام، جنازه او را پس از تغسیل و نماز برای دفن به سوی مسجد و روضه پیامبر برد ولی خاتمه بر اثر ممانعت بنی امیه در بقیع به خاک سپرد.

ایده های انشا در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام

2. انشا در مورد امام حسن مجتبی (ع) برای نوجوانان

امام حسن علیه السلام سال سوم هجرت در مدینه به جهان آمد و هفت سال و اندى جد خود را درک نمود و در آغوش مهر آن حضرت به سر برد و پس از رحلت پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله که با رحلت حضرت فاطمه سه ماه یا شش ماه بیشتر فاصله نداشت تحت تربیت پدر بزرگوار خود قرار گرفت.

امام حسن علیه السلام پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت و خلافت رسید و نزدیک به شش ماه به اداره امور مسلمین پرداخت و در این مدت معاویه که دشمن سرسخت امام على و خاندان او بود و سال ها به طمع خلافت جنگیده بود به عراق که مقر خلافت امام حسن علیه السلام بود لشکر کشید و جنگ آغاز کرد واز سوى دیگر سرداران لشکریان امام حسن را تدریجاً با پول هاى گزاف و نویدهاى فریبنده اغوا نمود و لشکریان را بر آن حضرت شورانید. بالاخره آن حضرت به صلح مجبور شده خلافت ظاهرى را با شرایطى (به شرط این که پس از درگذشت معاویه دوباره خلافت به امام حسن علیه السلام برشود و خاندان و شیعیانش از تعرض مصون باشند) به معاویه واگذار نمود. معاویه به این ترتیب خلافت اسلامى را قبضه کرد و وارد عراق شده و در سخنرانى عمومى رسمى شرایط صلح را الغاء کرده و از هر راه ممکن استفاده کرده سخت ترین فشار و شکنجه را بر اهل بیت و شیعیان ایشان روا داشت.

امام حسن علیه السلام در تمام مدت امامت خود که 10 سال طول کشید در نهایت شدت و اختناق زندگى کرد و هیچ گونه امنى حتى درداخل خانه خود نداشت و بالاخره در سال پنجاه هجرى به تحریک معاویه به دست همسر خود مسموم و شهید شد.

ایده انشا در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام

3. متن ادبی درباره امام حسن مجتبی (ع)

نام انشا: کریم اهل بیت

باور کنم، تشییع غریبانه پیکرت را در هجوم بی امان نفرت و کینه؟

باور کنم که این آسمان پرستاره، پیکر توست که میزبان زخم های مکرر جهل و عصیان است؟ این تن توست که در طواف یکریز تیرهای کینه توز، به گل نشسته؟ تنی را که در هجوم بی امان بارانی توامان حسادت و نفرت تشییع می شود، روزی زینت شانه های پیامبر (ص) بود، روزی زینت دامان فاطمه علیه السلام بود.

این پیکری که در احاطه شعله های تنگ نظر در نهایت بی رحمی و قساوت پرپر می شود، پیکر آقای جوانان اهل بهشت است.

روزگار غربتت را پایانی نیست.

روزگاری در شبیخون خیانت ها و توطئه ها، تن به صلحی سبز می دهی ـ به اجبارـ تا دین بماند و روزگاری دیگر، در حریم خانه خود، آشنایی بیگانه از پشت به تو خنجر می زند.

تو حتی در خانه خویش هم غریبی. همسرت، روشنان حضور آسمانی ات را تاب نیاورد؛ زنی که لایق سایبان مهربانی ات نبود، زنی که به رسم آشنایی زهر بی وفایی به کامت ریخت.

داستان غربت تو هنوز ادامه دارد. از کوچه های بنی هاشم، از کبودی صورت مادر تا امروز، در تشییع مظلومانه پیکرت، در هجوم تیرهای نفرت و کینه!

چشم های تنگ نظر، تاب نیاوردند بزرگی ات را؛ دیدند و خود را به کوری زدند!

حق ناشناسان فتنه جو که عمری بر گرد خوان کرامتت میهمان بودند، امروز، به تقاص آن همه خوبی و مهربانی، گرد هم آمدند تا پیکرت را تیرباران کنند؛ در برابر دیدگان فاطمی حسین علیه السلام و صبوری حیدری عباس! گرد هم آمدند تا شعله شعله داغ بگذارند بر دل خونین زینب علیه السلام .

یا کریم اهل بیت! اینک من آمده ام، تا شریک غربتت باشم.

آمدم تا زائر مزار بی چراغت باشم، تا بر سفره کرامتت، میهمان شوم حالا این من و این وسعت بی حد و مرز کرامت تو یا کریم اهل بیت!

سخن آخر

درود خداوند بر امام بزرگواری که هنگام نماز، در پیشگاه معبود، از خوف و خشیت او بدنش می لرزید و روی مبارکش زرد می گشت!

سلام و درود خدا بر امام صبوری که برای نجات دین خدا، تلخی صلح با حکومت طاغوتی معاویه و کنایه و طعن منافقان را به جان خرید!

درود خداوند بر امام غریبی که در خانه خود هم مظلوم و تنها بود! شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام ، بر تشنگان دریای کرامت و بزرگواری او تسلیت باد!

خداحافظ، سید جوانان بهشت!

پیشنهاد می کنیم 11 عکس پروفایل رحلت پیامبر و شهادت امام حسن مجتبی (ع) را هم در خبرنگاران ببینید و برای 28 صفر پروفایل خود را مزین به نام رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) کنید. همچنین شما می توانید مجموعه شعر رحلت پیامبر اکرم (دوبیتی، اشعار کوتاه، بلند و بچه هاه) و جدیدترین گلچین پیام تسلیت رحلت پیامبر و شهادت امام حسن (ع) را هم در خبرنگاران بخوانید.

در آخر فراموش نکنید نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 مرداد 1400 بروزرسانی: 3 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 12784

به "3 انشا در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام برای مدرسه" امتیاز دهید

11 کاربر به "3 انشا در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام برای مدرسه" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 انشا در مورد امام حسن مجتبی علیه السلام برای مدرسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید