استفاده از گرافن برای فراوری دیود ساطع کننده نور آلی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، در پروژه ای که محققان شرکت پاراگراف (Paragraf) و دانشگاه کوئین مری لندن انجام دادند، از گرافن به جای اکسید قلع ایندیم (ITO) استفاده نموده و از آن برای فراوری دیود ساطع کننده نور آلی استفاده کردند.

استفاده از گرافن برای فراوری دیود ساطع کننده نور آلی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، آنالیز های محققان شرکت پاراگراف نشان می دهد که گرافن می تواند جایگزین ITO در نمایشگر های OLED گردد. در یک تحقیق تازه با بودجه دولتی بریتانیا، دانشمندان شرکت پاراگراف (Paragraf) و دانشگاه کوئین مری لندن با موفقیت یک دیود ساطع کننده نور آلی (OLED) را با یک آند گرافن تک لایه ساختند. در این پروژه گرافن به جای ITO استفاده شده است.

کالین هامفریس از دانشگاه کوئین مری لندن و شرکت پاراگراف می گوید: کوشش های زیادی برای جایگزینی اکسید قلع ایندیم به علت اهمیت و کمیاب بودن آن، انجام شده است، اما تا به امروز هیچ ماده ای که عملکرد مشابهی در یک دستگاه الکترونیکی یا نوری داشته باشد، پیدا نشده است. مقاله ما اولین مقاله در دنیا است که نشان می دهد گرافن می تواند جایگزین ITO در یک دستگاه الکترونیکی/اپتیکی گردد. ما نشان دادیم که گرافن-OLED عملکردی یکسان با یک ITO-OLED دارد. ITO-OLED به طور گسترده ای به عنوان صفحه نمایش لمسی در تلفن های همراه استفاده می گردد.

با استفاده از گرافن تک لایه با کیفیت بالا که مستقیم بر روی یک بستر شفاف با استفاده از سیستم رسوب بخار شیمیایی فلز-آلی (MOCVD) تجاری موجود قرار گرفته است، دیود های ساطع نور آلی مبتنی بر گرافن (OLED) بدون استفاده از کاتالیزور های فلزی یا فرآیند انتقال گرافن توسعه داده شد.

گرافن با استفاده از فوتولیتوگرافی الگودهی شد و پیش از این که روی OLED قرار داده گردد، راهنمایی آن با دوپینگ با اسید نیتریک افزایش یافت. عملکرد الکتریکی و نوری OLED های مبتنی بر گرافن ساخته شده مشابه با دستگاه های کنترلی با آند های ITO معمولی بود.

تمام فرآیند های مورد استفاده در ساخت OLED های مبتنی بر گرافن را می توان در مقیاس ویفر انجام داد. این مقاله پتانسیل گرافن را برای جایگزینی ITO به عنوان آند در دستگاه های OLED به شیوه ای مؤثر از نظر فناوری و تجاری نشان می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 اسفند 1400 بروزرسانی: 2 اسفند 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 17042

به "استفاده از گرافن برای فراوری دیود ساطع کننده نور آلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از گرافن برای فراوری دیود ساطع کننده نور آلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید