اکسیژن چه کارهایی در بدن می نماید و خواص آن در مورد کرونا چیست؟ چگونه اکسیژن بهتر به بدن برسانیم؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرنگاران- اکسیژن عنصری است که سلول های ما برای ایجاد انرژی، ادامه کار و ایجاد عملکرد در سطوح بالاتر به آن احتیاج دارند؛ بنابراین افزایش سطح اکسیژن به ما یاری می نماید عملکرد بهتری داشته باشیم و به فکر و بدن ما انرژی می بخشد و کمبود آن موجب می گردد ما نتوانیم از نظر بدنی عملکرد مناسبی داشته باشیم و احساس ضعف و خستگی را تجربه خواهیم کرد.

اکسیژن چه کارهایی در بدن می نماید و خواص آن در مورد کرونا چیست؟ چگونه اکسیژن بهتر به بدن برسانیم؟

بدن شما برای اینکه انرژی مورد احتیاجتان را فراوری کند، سلول هایتان باید به طور مداوم اکسیژن دریافت نمایند؛ فرایند ای که تا حدود زیادی به مواد مغذی که مصرف می کنید، بستگی دارد.

کمبود مواد مغذی می تواند منجر به اکسیژن رسانی ضعیف به سلول ها شده و در نهایت مرگ سلولی، التهاب و دیگر مسائل سلامتی را در پی داشته باشد. بنابراین خیلی مهم است چیزهایی بخورید که برای تنفس سلولی تان مفیدترین هستند و می توانند سیستم جریان خون و بعلاوه سایر قسمت های بدن را به خوبی تغذیه نمایند تا شما سالم و تندرست باشید.

اکسیژن گیری بهتر با این مواد مغذی

1- آهن

یکی از اصلی ترین عملنمودهای آهن غذایی، یاری به بدن در فراوری هموگلوبین است که پروتئینی موجود در گلبول های قرمز خون می باشد و با مولکول های اکسیژنی که از هوا تنفس می کنید جفت شده و آن ها را در بافت های بدنتان آزاد می کند. کمبود آهن می تواند موجب عارضه ای به نام آنمی گردد که در آن، اکسیژن کافی به سلول ها انتقال داده نمی گردد.

علائم آنمی شامل سردردهای مزمن، خستگی زیاد، تنگی نفس، درد در قفسه سینه، سرگیجه و عفونت های مکرر می گردد. گوشت قرمز و خصوصا جگر و قلوه، منابع بسیار عالی آهن هِم هستند (آهن گرفته شده از منابع حیوانی). در میان سبزیجات هم، سبزیجات برگ دار تیره، لوبیا سبز، لوبیا لیما، نخود سبز، گل کلم، جوانه حبوبات و کنگر فرنگی، منابع عالی آهن غیرهِم می باشند.

2- مس

مس و آهن ظاهرا می توانند با همکاری هم در فراوری هموگلوبین سالم نقش داشته باشند. مس به فراوری کلاژن و الاستین هم یاری می کند؛ دو پروتئینی که دیواره سلولی رگ های خونی شما را می سازند و آن ها را مستحکم نگه می دارند.

آهن زیاد در رژیم غذایی می تواند مس بدن را تحلیل ببرد یا حتی جایگزین آن گردد، در نتیجه فرسودگی و تخریب بافت های بدن سرعت می گیرد. بنابراین حتما غذاهایی مصرف کنید که به طور طبیعی سرشار از مس هستند، مانند بادام درختی، بادام هندی، سبزیجات برگ دار تیره، حبوبات و سیب زمینی.

3- ویتامین C

اگر می خواهید از مواد غذایی آهن داری که مصرف می کنید بیشترین بهره را ببرید، ویتامین C ماده مغذی دیگری است که به آن احتیاج دارید. ویتامین C یاری می کند آهن غیرهِم (آهن منابع گیاهی)، دسترسی زیستی بیشتری پیدا نموده و در ضمن بدنتان آهن بیشتری از غذاهایی که می خورید جذب نماید. در ضمن ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به سنتز کلاژن، کاتکولامین و کارنیتین یاری می کند.

4- کلسیم

هر چند در خصوص کلسیم و نقش آن در بدن زیاد گفته شده اما شاید ندانید که این ماده مغذی نقش مهمی در انتقال اکسیژن به سلول ها هم دارد. این واقعیت هم کمتر مطرح می گردد که کلسیم را باید همراه با ویتامین D، ویتامین K، مهمیم و دیگر کوفاکتورها مصرف کنید تا اثر داشته باشد. کلسیم به تنظیم این که چه میزان خون از دیواره رگ ها عبور کند یاری می کند.

کلسیم می تواند رگ های خونی اطراف بافت هایی را که در زمان هایی به اکسیژن بیشتری احتیاج دارند گشاد کند تا خون اکسیژن دار بیشتری به بافت مورد نظر برسد، یا رگ های خونی را منقبض نماید تا جریان خون به سمت بافت هایی که به اکسیژن کمتری احتیاج دارند کاهش پیدا کند.

دیگر راهکارها

علاوه بر مواد غذایی ذکر شده راهکارهای دیگری هم وجود دارند که به افزایش دریافت اکسیژن در شما یاری می نمایند.

1- پنجره ها را باز کنید یا بیرون بروید تا هوای تازه تنفس کنید. بله به همین سادگی با باز کردن پنجره ها یا یک پیاده روی کوتاه (البته در هوای پاک)، میزان اکسیژن بدن شما افزایش می یابد. علاوه بر این به بهبود هضم و انرژی بیشتر هم یاری می کند.

2- اگر سیگار می کشید آن را ترک کنید. بعد از تنها دو هفته ترک سیگار، بسیاری از افراد متوجه می شوند که گردش خون و سطح کلی اکسیژن آن ها به میزان قابل توجهی بهبود می یابد. جالب است بدانید که عملکرد ریه هایتان در همین مدت کوتاه تا 30 درصد افزایش می یابد.

3- به پرورش گیاهان فکر کنید. تحقیقات نشان داده اند که گیاهان آپارتمانی می توانند به تصفیه هوای داخل خانه یاری نمایند. آن ها دی اکسید کربن را گرفته و سطح اکسیژن اتاق را پر می نمایند و بدین ترتیب اکسیژن بیشتری را در اختیار بدن شما قرار می دهد.

4- تمرینات تنفسی انجام دهید. متخصصان توانبخشی ریوی توصیه می نمایند از تمرینات تنفسی ساده مانند تنفس با لب های فشرده یا جمع شده و تنفس عمیق شکمی برای بازکردن مجاری تنفسی و افزایش میزان اکسیژن در بدن خود بهره ببرید.

5- به میزان کافی آب بنوشید. به منظور اکسیژن گیری و دفع دی اکسید کربن، ریه های ما باید هیدراته شده و آب کافی دریافت نمایند؛ بنابراین هیدراته بودن بر سطح اکسیژن تأثیر می گذارد. ما به طور میانه حدود 400 میلی لیتر در روز آب به وسیله بازدم از دست می دهیم.

منبع: فارس

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 15 شهریور 1400 بروزرسانی: 15 شهریور 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 13743

به "اکسیژن چه کارهایی در بدن می نماید و خواص آن در مورد کرونا چیست؟ چگونه اکسیژن بهتر به بدن برسانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکسیژن چه کارهایی در بدن می نماید و خواص آن در مورد کرونا چیست؟ چگونه اکسیژن بهتر به بدن برسانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید