ایران در صندلی اول مشارکت بیماران کارآزمایی بالینی جهانی کرونا

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران، دکتر رضا ملک زاده در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: با گذشت شش ماه از اجرای مطالعه عظیم کارآزمایی بالینی درمان کووید -19 سازمان بهداشت جهانی و اعلام نتایج آن طی روزهای گذشته، ایران در بین 30 کشور همکار مطالعه، بر سکوی نخست جلب مشارکت بیماران نهاده شد.

ایران در صندلی اول مشارکت بیماران کارآزمایی بالینی جهانی کرونا

وی افزود: ایران عضو کمیته اجرایی مطالعه Solidarity Clinical Trial for COVID-19 Treatments و یکی از فعال ترین کشورهای در حال تحقیق در مطالعه سازمان بهداشت دنیای برای درمان کووید 19 است.

ملک زاده اعلام نمود: تا به امروز بیش از 11 هزار بیمار مبتلا به ویروس کرونای بستری در حدود 500 بیمارستان از 30 کشور دنیا وارد مطالعه شده اند که در این بین، ایران با ثبت نام 3500 بیمار، پیروز به کسب رتبه نخست در تعداد بیماران مشارکت کننده در مطالعه کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت دنیای برای درمان کووید 19 شده است.

وی یادآور شد: این پیروزیت عالی با همکاری 87 محقق اصلی و پژوهشگر و با مشارکت 3500 بیمار مبتلا به کووید 19 بستری در 29 بیمارستان وابسته به 18 دانشگاه علوم پزشکی در 15 استان ایران انجام شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: فاصله ایران به عنوان رتبه نخست در ثبت نام بیماران مشارکت کننده در مطالعه کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت دنیای برای درمان کووید 19 در قیاس با کشورهای پیشرو بعدی، بیش از سه برابر است؛ به طوری که فرانسه به عنوان رتبه دوم تا به امروز کمتر از یک هزار بیمار را ثبت نموده است.

وی اضافه نمود: در بین 20 بیمارستان دارای بیشترین مشارکت بیماران از 30 کشور همکار مطالعه سازمان بهداشت دنیای 13 بیمارستان از ایران هستند. بیمارستانهای رازی رشت ، ولی عصر اراک و مسیح دانشوری تهران در رتبه های نخست فعالترین بیمارستان های ایرانی حاضر در مطالعه قرار دارند.

ملک زاده قرارگیری ایران در صندلی نخست مشارکت بیماران در مطالعه کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت دنیای برای درمان کووید 19 سازمان بهداشت دنیای را متاثر از عوامل زیر برشمرد:

* وجود وسیع ترین شبکه پژوهشی و زیرساختهای قوی تحقیقاتی شکل گرفته طی سالهای گذشته بویژه پس از اجرای مطالعات متعدد کوهورت در ایران که کسب تجربیات مهم در اجرای مطالعات کارآزمایی عظیم بالینی و تربیت نیروهای محقق علوم پزشکی، از دستاوردهای مهم این مطالعات بوده اند.

* برخورداری ایران از شبکه قوی درمانی با حضور نزدیک به 50 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در اقصی نقاط کشور

* حضور شمار زیادی از محققان اصلی (Principal Investigators) و در کنار آنها پزشکان پژوهشگر علاقه مند دارای تجربه و مهارت در اجرای پروتکلهای اخلاقی مطالعات کارآزمایی های بالینی و قانع کردن بیماران برای مشارکت بیشتر در مطالعه

* اختصاص اعتبارات تحقیقاتی مناسب برای اجرای فعالیت تحقیقاتی در مطالعه

* کوشش فوق العاده برای تامین داروهای مورد احتیاج در آزمون عظیم کارآزمایی بالینی درمان کووید 19

* عوامل انگیزشی بیماران بستری برای شرکت در مطالعه در زمینه هایی همچون رهایی از هزینه های درمان و بار اقتصادی آزمایشات بالینی این بیماری

* ارائه اخبار و اطلاعات درست و صادقانه از دستاوردهای پیروز آزمایشات بالینی به مردم (کمبود اطلاعات و عدم درک تاثیرات کارآزمایی های بالینی موجب نگرانی در خصوص اثربخشی آزمایشات می گردد)

* اعتماد بالای شرکت کنندگان به مطالعه دنیای که دارای مجوزهای محکم اخلاقی بوده است.

وی اعلام نمود: تشکیل یک تیم اجرایی مرکزی برای هماهنگ سازی و نظارت دقیق بر فعالیت کل تیمهای پژوهشی ایرانی حاضر در مطالعه کارآزمایی بالینی سازمان بهداشت دنیای برای درمان کووید 19 که این امر موجب پیشرفت ایران در جلب مشارکت بیماران، در مقایسه با سایر کشورهای همکار شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 7700

به "ایران در صندلی اول مشارکت بیماران کارآزمایی بالینی جهانی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در صندلی اول مشارکت بیماران کارآزمایی بالینی جهانی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید