ترک و زخم سینه در زمان شیردهی و روش های درمان آن

به گزارش مجله وبلاگ فروش، زخم سینه در زمان شیردهی از مسائل شایعی است که بسیاری از مادران شیرده آن را تجربه می کنند؛ اما تاقبل از اینکه این زخم تبدیل به شقاق یا ترک خوردگی شود، باید برای درمان اقدام کرد.

ترک و زخم سینه در زمان شیردهی و روش های درمان آن

در این مطلب می خوانید:

دلایل ایجاد زخم سینه در زمان شیردهی

درمان زخم و ترک نوک سینه

پیشگیری از زخم سینه در زمان شیردهی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

دلایل ایجاد زخم سینه در زمان شیردهی

مهم ترین دلیل ترک و زخم نوک پستان جویده شدن نوک پستان توسط لثه نوزاد است که این بدلیل نحوه غلط شیردهی است. از دیگر دلایل این اتفاق ناخوشایند مکیده شدن نوک پستان پس از خالی شدن از شیر، جدا کردن نادرست نوزاد از پستان، شستن نوک پستان با صابون، باقی ماندن مواد شوینده روی لباس تحت تماس با نوک پستان و اگزمای پوستی مادر در آن ناحیه است.

نکته: برفک دهانی نوزاد نیز در زخم و التهاب سینه مادر موثر است.

درمان زخم و ترک نوک سینه

در صورت بروز زخم سینه و شقاق نکات زیر می تواند التیام بخش باشد؛ البته زمانی که نوک سینه خونریزی می کند بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

  • زمانی که که شروع به شیردهی می کنید در لحظات اول با سینه ای که زخم نشده، شیردهی را انجام دهید؛ زیرا نوزاد به دلیل گرسنگی قدرت مکش بالایی دارد و در این شرایط زخم سینه بیشتر و شیردهی دردناک می گردد.
  • روغن لانولین (مخصوص مادر شیرده) را روی سینه ترک خورده بمالید و اجازه دهید با تماس هوا خشک گردد. این روغن می تواند التیام بخش باشد.
  • پمادهای مربوط به شقاق ها و زخم های پستانی را از داروخانه ها تهیه کرده و در فواصل بین شیردهی استفاده کنید.
  • از شیر پستان خودتان بدوشید و مقداری روی قسمت های زخم شده و ترک خورده بمالید و به آرامی ماساژ دهید.
  • زمانی که می خواهید سینه را از دهان نوزاد خارج کنید آن را به یکباره بیرون نکشید تا زخم سینه منجر به خونریزی نگردد. ابتدا انگشت کوچک خود را از گوشه وارد دهان نوزاد کرده و بین لثه های نوزاد نگه داشته تا عمل مکیدن قطع گردد.

نکته: اگر در زمان شیردهی سینه شروع به خونریزی کرد نگران نباشید، این خون برای نوزاد ضرری ندارد.

پیشگیری از زخم سینه در زمان شیردهی

  • برای اینکه پستان دچار زخم و شقاق نگردد باید مهارت شیردهی را به طور کامل آموزش ببینید؛ اول باید تمام هاله سینه در دهان نوزاد قرار دهید نه فقط نوک پستان؛ در هر نوبت شیردهی سعی کنید از هر دو سینه استفاده کنید.
  • با در نظر دریافت شرایط بدنی و روحی نوزاد، زمان شیردهی را کوتاه و دفعات آن را زیاد کنید.
  • قبل از شروع شیردهی نیازی به شستشو پستان با مواد شیوینده نیست؛ شما می توانید با آب، پستان را شستشو دهید؛ زیرا خود مواد شوینده یکی از عوامل ایجاد زخم نوک سینه است.
  • پدهای سینه را در صورتی که مرطوب شدند عوض کنید. رطوبت، عامل ایجاد قارج است که می تواند باعث زخم و خارش نوک سینه گردد.
  • بعد از پایان شیردهی مقداری از شیر را به نوک سینه بمالید و اجازه دهید خشک گردد. شیر مادر حاوی چربی و آنتی بیوتیک و آنتی باکتریال است که باعث تمیزی نوک سینه می گردد.
  • بعد از هر بار شیردهی از کمپرس آب گرم استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از خشک و یا زخم شدن نوک سینه، چندین بار محل مورد نظر را با روغن زیتون و یا پماد آد چرب کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

زمانی که نوک سینه به حدی زخم و ترک خوردگی پیدا کرد که منجر به خونریزی پی در پی شد، زمان آن رسیده که به پزشک مراجعه کنید. پزشک به شما نحوه صحیح استفاده از شیردوش را آموزش می دهد به شکلی که بتوانید سطح تولید شیر خود را حفظ کنید و از آسیب بیشتر به نوک سینه خودداری کنید.

از طرفی استفاده از شیردوش باعث می گردد به مدت یک یا دو روز نوک سینه استفاده نگردد و فرصت کافی برای بهبود داشته باشد.

اگر پس از 24 ساعت، نوک سینۀ شما هنوز هم دردناک است و خونریزی دارد یا اگر متوجه تب، التهاب، ترشح، چرک یا نشانه دیگری از عفونت پستان شده اید، لازم است حتماً دوباره با پزشک خود تماس بگیرید، زیرا باکتری ها می توانند از طریق زخم باز وارد سینه شوند و عفونتی مانند عفونت پستان را ایجاد کنند.

عفونتی که با شیر مخلوط گردد و نوزاد مصرف کند منجر به عوارضی جدی خواهد شد.

کلام آخر

مادر شدن تجربیات تلخ و شیرین فراوانی را برای فرد به همراه دارد. مثلا شیر دادن گرچه برای مادران حس شیرین و تازه ای است اما گاهی اوقات مسائلی مثل شقاق سینه به بار می آورد که دردناک و تلخ است. اما با نکاتی که در این مطلب ارائه کردیم حتما به عنوان یک مادر قوی توانایی روبه رو شدن با این مسائل را خواهید داشت.

یکی از عوامل شقاق سینه مادر، دندان های تازه نیش زده نوزاد است؛ به همین دلیل توصیه می کنیم مقاله علائم دندان درآوردن نوزاد را مطالعه کنید.

آیا شما چنین مسئله ای داشته اید؟ برای درمان چه کارهایی انجام دادید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را در انتهای همین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

آژانس مسافرتی: دور زمین | سفر به دور زمین هیچوقت اینقدر آسون نبوده! تور ارزان، تور لحظه آخری، اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی، تور ترکیه

sale-blog.ir: مجله وبلاگ فروش | ارائه نرم افزارهای مدیریت وبسایت

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 10 آبان 1400 بروزرسانی: 10 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 7036

به "ترک و زخم سینه در زمان شیردهی و روش های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترک و زخم سینه در زمان شیردهی و روش های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید